رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری از کاهش شدید رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در استان خبر داد و گفت: مهم‌ترین علت این روند کاهشی، استفاده نکردن برخی مردم از ماسک باز می‌گردد.

به گزارش جارچی اخبار، مجید شیرانی روز یکشنبه در نشست ستاد استانی مقابله با کرونا افزود: استان چهارمحال و بختیاری در چند روز اخیر از نظر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در پایین‌ترین قسمت جدول رده‌بندی استان‌ها قرار گرفته است و رتبه استان در این مورد بین سوم تا ششم آخر جدول متغیر است.

وی با بیان اینکه وزارت کشور روند رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در استان‌ها را در پنج حیطه بررسی می‌کند، تصریح کرد: با وجود آنکه استان به لحاظ اعمال قوانین و محدودیت‌ها همچون آمار پلمب‌ها، تذکرات و ارجاع به محاکم قضایی صرف نظر از جمعیت در رده هفتم کشور قرار دارد اما در مجموع شاخص‌ها جایگاه مناسبی را  به خود اختصاص نداده است و باید علت آن به‌ درستی بررسی شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: استفاده از ماسک یکی از مهم‌ترین مسائلی است که به شدت در استان کمرنگ شده است و شرایط مطلوبی ندارد.

شیرانی در اختبار نبودن ماسک برای بسیاری از مردم را یکی از علل استفاده نکردن از آن عنوان کرد و گفت: با بررسی‌های میدانی انجام شده مشخص شده است که همچنان خریداری ماسک برای بسیاری از خانواده‌ها مقدور نبوده و تهیه آن در اولویت قرار ندارد.

وی تهیه ماسک و توزیع آن بین خانواده‌های نیازمند را ضروری دانست و افزود: پیشنهاد می‌شود خیرین و دستگاه‌های حمایتی برای تهیه بسته‌های حمایتی حاوی ماسک اقدام کنند و ماسک به صورت انبوه بین خانواده‌ها به ویژه قشر کارگران توزیع شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان به برخی تصورات غلط شکل گرفته بین مردم درباره مبتلا نشدن افرادی که یک‌بار به این ویروس مبتلا شده‌اند، اشاره و تصریح کرد: این موضوع نیز موجب کمرنگ شدن رعایت دستورالعمل‌ها در استان‌ها شده و دورهمی‌های جوانان و سهل‌انگاری برخی مشاغل گروه یک نیز در این مورد اثرگذار است که باید نظارت‌ها بیشتر شود.

شیرانی در ادامه گفت: با تداوم روند کاهشی شدن تعداد بیماران سرپایی و بستری می‌توان گفت که استان قله موج چهارم شیوع کرونا را پشت سر گذاشته است اما آسیب‌های این روند نزولی را نباید نادیده گرفت چراکه ممکن است برخی مکان‌های کانونی و خوشه‌ای ابتلا به ویروس در روستاها و شهرها شکل بگیرد و موجب کند شدن روند کاهشی شود.

وی با بیان اینکه در موج چهارم کرونا با افزایش بار بیمارستانی روبه‌رو شدیم، یادآور شد: اتخاذ تمهیداتی چون بستری زودهنگام، تشکیل کمیته‌های ترخیص با مسئولیت دسته‌جمعی و راه‌اندازی بخش‌های سرپایی تزریق دارویی موجب شد تا در این موج نیازی به تخت‌های خارج از بیمارستان برای بستری بیماران کرونایی نباشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان افزود: در حال حاضر ۲۵ درصد از حجم اشغال تخت‌های بیمارستانی استان در مقایسه با زمانی که در اوج موج چهارم قرار داشتیم، کاهش یافته است.

وی به ادامه اجرای مرحله دوم واکسیناسیون کرونا در چهارمحال و بختیاری نیز اشاره و تصریح کرد: تاکنون بیش از ۲۰ هزار دز واکسن در مرحله اول و مرحله دوم به جامعه هدف تزریق شده است و افراد بالای ۸۰ سال نیز که موفق به دریافت واکسن نشده‌اند می‌توانند همچنان برای دریافت به مراکز مربوطه مراجعه کنند.