رویایی با دشواری‌ها و پذیرش مسئولیت‌ها در وجودشان موج می‌زند و در صورتی که شور و نشاط برخاسته از درونشان وارد عرصه انتخابات شود، نویدبخش افزایش مشارکت در ۲۸ خردادماه جاری خواهد بود.

جوانان، اما، در این مسیر به امیدواری و برنامه‌محوری داوطلبان انتخابات نیاز دارند؛ بایستی شرایط ناشی از کرونا و تحریم‌های ظالمانه و البته دهها باید و نباید دیگر برایشان تحلیل شود تا انرژی و حضور پررنگ‌شان در فضای مجازی، صرف مشارکت انتخاباتی گردد.

به گزارش جارچی اخبار، اینها چکیده محتوایی است که کارشناسان در میزگرد ایرنا دفتر مراغه با عنوان “نقش جوانان در مشارکت انتخاباتی” بیان کردند؛ میزگردی که با حضور “حسین علیفام”، کارشناس مسائل سیاسی، “خدیجه باذوق”، جوان دانشجوی مراغی و “نوید اتابکی”، مشاور امور جوانان فرماندار مراغه برگزار شد.

یک جوان مراغه‌ای با اشاره به آنچه که آن را سرخوردگی ناشی از شرایط اقتصادی در برخی از جوانان جامعه خواند، می‌گوید: مشارکت جوانان در انتخابات خردادماه با امیدبخشیدن به آنان افزایش می‌یابد و نامزدها باید برنامه‌های خودشان در این زمینه‌ها را با صراحت اعلام کنند.

“باذوق” ضمن بالا دانستن نرخ بیکاری و تورم در شرایط فعلی، اظهار داشت: جوانان از دولت سیزدهم عملکرد انقلابی و رونق تولید با تکیه بر توان داخلی را انتظار دارند.

وی البته این را هم مورد تاکید قرار داد که تعامل با دنیا ضروری است اما این تعامل باید مقتدرانه باشد و توان داخلی و ظرفیت جوانان نباید به دلیل توجه بیش از حد به خارج از کشور مورد چشم‌پوشی قرار گیرد.

این دانشجوی مقطع کارشناسی‌ارشد در مورد راهکارهای افزایش شور و نشاط انتخاباتی نیز بیان کرد: با توجه به شرایط ناشی از کرونا، مهمترین بستر امیدآفرینی در بین جوانان فضای مجازی است و باید از آن به نحو بهینه برای افزایش شور و شعور انتخاباتی استفاده شود.

به گفته “باذوق” پاسخ به شبهه‌ها، توجه بیشتر به جوانان‌ و برنامه‌محوری در آستانه انتخابات می‌تواند از طریق شبکه‌های اجتماعی دنبال شود و برای رسیدن به این اهداف می‌توان وبینارهای انتخاباتی متعدد برگزار کرد.

وی اظهار داشت: توجه به ظرفیت‌های مغفول منطقه‌ای به ویژه در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا می‌تواند در افزایش مشارکت انتخاباتی موثر باشد.

دولت مقصر اصلی نیست

مشاور امور جوانان فرماندار مراغه نیز با اشاره به اینکه عوامل خارجی در به وجود آمدن شرایط فعلی تاثیرگذار بوده است، بیان کرد: آنچه که خانم “باذوق” از آن به عنوان سرخوردگی جوانان یاد کرد، تحت تاثیر عوامل متعدد داخلی و خارجی به وجود آمده است و دولت مقصر نیست.

نوید اتابکی اظهار داشت: از سوی دیگر اگر هم برخی از جوانان نسبت به وضعیت موجود انتقاد دارند، باید با هدف تغییر شرایط، به صورت گسترده در پای صندوق‌های رای حاضر شوند.

وی با تاکید بر اینکه مخالفان خارجی از ماه‌ها قبل تحریم انتخابات را در رسانه‌ها برجسته کرده‌اند، بیان کرد: دشمنان می‌خواهند اینگونه القا کنند که رای دادن در سرنوشت مردم تاثیری ندارد اما واقعیت چیز دیگری است و تنها راه بهبود شرایط حضور گسترده در پای صندوق‌های رای است.

وی اظهار داشت: اگر دولت تدبیر و امید به برخی از اهداف خود نرسیده، بدون‌شک کارشکنی‌های خارجی و برخی عوامل داخلی در تحقق نیافتن آنها موثر بوده است.

مشاور امور جوانان فرماندار مراغه با اشاره به اینکه در دولت تدبیر و امید به سهم مدیریتی جوانان و زنان توجه شده، بیان کرد: بسیاری از جوانان در سطوح میانی مدیریت به کار گرفته شدند اما بسیاری از دستاوردهای اینچنینی تحت تاثیر شرایط اقتصادی و معیشت مردم دیده نشد.

“اتابکی” این را هم گفت که اگر داوطلبان تمام جناح‌ها در انتخابات حضور داشته باشند، اشتیاق مردم برای حضور در پای صندوق‌های رای رفته‌رفته بیشتر خواهد شد.

وی اضافه کرد: داوطلبان ریاست‌جمهوری باید سیاست‌ها و رویکردهای مربوط به جوانان را با صراحت اعلام کنند و در واقع خود داوطلبان جوانان را به میدان بکشند.

وی به توسعه فعالیت‌های سمن‌ها در دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز اشاره و بیان کرد: سمن‌ها تا جایی توسعه یافته است که اعضای آنها می‌توانند به داوطلبان شوراها مشورت دهند و عامل موثر برای افزایش شور و شعور انتخاباتی باشند.

وی تصریح کرد: در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا تا حدود زیادی همه مردم نمایندگانی دارند و اگر تنور انتخابات شوراها در روزهای آینده گرم‌تر شود، مشارکت انتخاباتی نیز به نوبه خود افزایش خواهد داشت.

مشاور امور جوانان فرماندار مراغه این را هم مورد تاکید قرار داد که یکی از راهکارهای افزایش مشارکت انتخاباتی این است که اصحاب رسانه به سراغ فعالان سیاسی گوشه‌گیر بروند و با تولید محتوا، آنان را میدان بکشند.

حقایق را به جوانان بگوییم

مدرس دانشگاه و کارشناس مسایل سیاسی با تاکید بر اینکه مردم و جریان‌های سیاسی باید واقع‌گرایانه به مسایل نگاه کنند، اظهار داشت: دولت با مسایل خارجی و کرونا روبرو شد و اگر جوانان به حقایق واقف شوند، با مشارکت در انتخابات، پاسخ محکمی به دشمنان خواهند داد.

“علی‌فام” بیان کرد: مطالبه‌گری حق جوانان است و بر همین اساس مشکلات آنان باید بیش از پیش در فضای رسانه تجزیه و تحلیل شود تا آنان با آگاهی در پای صندوق‌های رای حضور یابند.

کارشناس مسائل سیاسی: اگر جوانان به عرصه بیایند، طی سال‌های پیش‌رو که مصادف با گام دوم انقلاب است، هم در میدان جنگ و هم در میدان دیپلماسی می‌درخشند

وی بیان کرد: سیاه‌نمایی‌ها باید کنار گذاشته شود و همه جناح‌ها و تکشل‌های سیاسی با همگرایی در راستای جلب مشارکت جوانان گام بردارند؛ ضمن اینکه احزاب در شهرستان‌ها باید فعال‌تر شود.

وی نقش سمن‌ها در افزایش شور و نشاط انتخاباتی را یادآور شد و افزود: برگزاری میتینگ‌های مجازی و تشکیل ستادهای انتخاباتی در شبکه‌های اجتماعی باید با جدیت بیشتر از سوی داوطلبان شوراهای شهر و روستا و ریاست‌جمهوری دنبال شود.

وی این را هم مورد تاکید قرار داد که برنامه‌محوری داوطلبان شوراها و امیدآفرینی به جای زیرسوال بردن گذشته بسیار حائز اهمیت است.

کارشناس مسایل سیاسی افرود: جوانان باید بدانند که انتخابات پیش‌رو از بعد داخلی و خارجی از اهمیت بالایی برخودار است و دربرگیرنده منافع ملی در چهار سال آینده خواهد بود.

“علی‌فام” با اشاره به اینکه دشمنان به میزان مشارکت ملت ایران در انتخابات توجه دارند، تصریح کرد: اگرچه به دلیل مسایل اقتصادی، شرایط ناشی از کرونا و تحریم‌های یکجانبه شاهد سستی در فضای انتخاباتی هستیم ولی این موضوع دلیل نمی‌شود که فرهیختگان و فعالان سیاسی به عرصه وارد نشوند.

وی اضافه کرد: ورود منطقی به فضای انتخاباتی موجب امیدآفرینی و ارتقای سطح آگاهی جوانان خواهد شد و باید از افراد صاحب نفوذ و سمن‌ها برای ترغیب جوانان استفاده شود.

وی این را هم مورد تاکید قرار داد که در روزهای باقیمانده تا انتخابات ۱۴۰۰ باید شاخص‌های نامزد اصلح برای جوانان تبیین شود و برگزاری میزگردهای مجازی و مصاحبه با افراد صاحب‌نظر در سطوح ملی و محلی در دستور کار رسانه ها قرار گیرد.

جامعه ایران، جامعه جوانی به شمار می‌رود که اکثر جوانان آن تحصیل‌کرده دانشگاهی و آماده ورود به عرصه‌های مختلفی اجرایی هستند اما برخلاف این ویژگی، ساختار بروکراتیک کشور همچنان در دست نسل اول انقلاب قرار دارد و جابجایی نخبگان در ساختار با کندی صورت می‌گیرد؛ امری که منجر به ناامیدی نسل جوان می‌شود و برای بهبود زندگی مردم، تحقق آن ضروری است.