سفیر تاجیکستان در تهران با بیان اینکه الحاق ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای بعنوان عضو اصلی جزو برنامه‌های این سازمان است، گفت: تصمیمات سازمان باید با رضایت همه کشورهای عضو باشد.

به گزارش جارچی اخبار،  نظام الدین زاهدی امروز یکشنبه در نشست خبری درباره سازمان همکاری شانگهای اظهار کرد: سازمان همکاری شانگهای از سازمان‌های با نفوذ جهان به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: زمینه‌های ظهور این سازمان به سال‌های بعد از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوری برمی‌گردد و این سازمان با ورود به مذاکرات با جمهوری چین برای حل مشکلات مرزی و در نتیجه مذاکرات نهاد پنج گانه شانگهای تاسیس شد.

زاهدی گفت: بر اساس توسعه همکاری میان چین، روسیه، قزاقستان و تاجیکستان تصمیم گرفته شد تا ابزار حل و فصل مساله مرزی در شهر دوشنبه برگزار شود.

سفیر تاجیکستان در تهران ادامه داد: بعد از مدتی ازبکستان هم به این نهاد پیوست و همکاری پنجگانه شانگهای شکل گرفت. به گفته این دیپلمات تاجیکستانی درسال ٢٠٠٣ دبیرخانه سازمان همکاری شانگهای در قرارگاه پکن و جمهوری ازبکستان تاسیس شدند و الان هشت کشور شریکان تجاری هستند و نشست‌های وزارتخانه‌های گوناگون و دبیران شورای امنیت ملی برگزار می شود.

وی با بیان اینکه کشورهای عضو اصلی ریاست سازمان را برعهده دارند، گفت: در حال حاضر ریاست سازمان برعهده تاجیکستان است. شهریور ماه امسال و در بیستمین نشست سازمان همکاری‌های شانگ‌های از ریاست تاجیکستان تجلیل به عمل می‌آیدو ریاست بعدی سازمان ازبکستان خواهد بود.

زاهدی با اشاره به اقدامات تاجیکستان در دوره ریاست خود گفت: جمهوری تاجیکستان در این دوره فهرست برنامه اساسی را تهیه و تصویب کرد. این فهرست دارای بیش از ١٠٠ نشست و همایش است. در آغاز ریاست تاجیکستان نشان بیست ساله همکاری شانگهای تهیه و تصویب شد.

زاهدی عنوان کرد: ریاست تاجیکستان بر اساس اصول برابری، تفاهم و احترام به منافع اعضا است و شعار ما همکاری برای ثبات و شکوفایی است. ضمن اینکه تاجیکستان دوستی و تقویت ثبات در منطقه و تحکیم اعتبار و موقعیت بین المللی سازمان همکاری شانگهای را پیگیری می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره موضع تاجیکستان در زمینه عضویت ایران در سازمان شانگهای گفت: من نخستین فردی بودم که پیشنهاد عضویت ایران در سازمان شانگهای را مطرح کردم. منتهی قبول قرارها و تصمیات آن باید با رضایت همه کشورها باشد.

سفیر تاجیکستان در تهران اضافه کرد: الحاق ایران به عنوان عضو اصلی جزو برنامه‌های سازمان شانگهای است و اگر کشورهای دیگر آماده پذیرفتن ایران باشند، تاجیکستان هم رضایت دارد.

این دیپلمات تاجیکستانی همچنین در خصوص اجلاس آتی شانگهای گفت: اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای هر سال، یک بار برگزار می‌شود و ریاست بعدی آن در شهریور ماه مشخص خواهد شد و بنظر می رسد که بعد از ما ریاست به ازبکستان می‌رسد.

زاهدی با بیان اینکه کرونا در تاجیکستان تقریبا مهار شده است، ‌گفت: این نشست به صورت حضوری برپا خواهد شد و مجازی نیست.

وی همچنین درباره دعوت از ایران در این اجلاس گفت: منتظر هستیم تا انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود و بعد از آن نامه دعوت به این اجلاس را برای رییس جمهور جدیدی ایران ارسال خواهیم کرد.

سفیر تاجیکستان همچنین درباره مناقشه مرزی با قرقیزستان عنوان کرد: مناقشه مرزی با قرقیزستان پایان یافت ولی مساله مرزی خیلی دشوار است و هر دو طرف تلاش کردند تا این مساله حل و فصل شود منتهی حل و فصل این مسئله در مذاکرات خواهد بود نه در تنش در مرزها.

زاهدی یادآور شد: در حوزه بین الملل به دنبال تحکیم اعتبار سازمان همکاری شانگهای در عرصه بین الملل و گسترش همکاری های جمعی، اتحادیه دولت های مشترک المنافع، سازمان همکاری اقتصادی، کنفرانس همکاری و تدبیرهای باوری در آسیا(سیکا) و آسه آن هستیم.

وی ادامه داد: در این راستا تاجیکستان  درنظر دارد در نیویورک اجلاس بلندپایه در زمینه همکاری بین سازمان همکاری شانگهای و سازمان ملل متحد و در شهر دوشنبه جلسه گروه تماس« سازمان همکاری شانگهای و افغانستان» را برگزار کند. همچنین تدبیرهای لازم برای قبول قطعنامه» همکاری بین سازمان ملل متحد و سازمان همکاری شانگهای» ضمن جلسه هفتاد و پنجم مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیش بینی شده است.

این دیپلمات تاجیکستانی اضافه کرد: نشست شورای سران دولت‌های عضو سازمان همکاری‌های شانگهای ۲۵ و ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ در شهر دوشنبه برگزار می‌شود.

سازمان همکاری شانگهای نهاد همکاری‌های منطقه‌ای است که هشت کشور هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان اعضای اصلی و چهار کشور افغانستان، بلاروس، ایران و مغولستان اعضای ناظر و ۶ کشور آذربایجان، ارمنستان، کامبوج، نپال، ترکیه و سریلانکا شرکای گفت و گوی سازمان همکاری شانگهای هستند.