دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور با بیان اینکه در سامانه تخصیص و توزیع کالا و تایر مربوط به وزارت صمت لاستیک کامیون اصلا موجود نیست، گفت: همین امروز کامیون داران اعلام کردند روغن کامیون هم نایاب شده یا بسیار گران است.

به گزارش جارچی اخبار، به نقل از فارس، احمد کریمی درباره آخرین وضعیت تأمین لاستیک کامیون در کشور اظهار داشت: در حال حاضر اصلاً لاستیک کامیون در سامانه تخصیص و توزیع کالا و تایر مربوط به وزارت صمت موجود نیست و کامیونداران لاستیک را با نرخ آزاد و گران خریداری می‌کنند.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور ادامه داد: همین شرکت‌های تولید داخل هم اگر زمانی لاستیک را در سامانه می‌آورند، قیمتی ارائه می‌دهند که در بازار آزاد، با قیمت ارزان تر پیدا می‌شود.

وی درباره قیمت فعلی لاستیک‌ها توضیح داد: امروز لاستیک‌های باکیفیت خارجی از ۱۴ تا ۱۶ میلیون تومان و تولید داخل از ۸ تا ۹ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود، راننده در این شرایط اقتصادی مجبور است لاستیک بی‌کیفیت چینی را خریداری کند و برخی از همین لاستیک‌های تولید داخل که قیمت آنها هم افزایش یافته است، هم عمر چندانی ندارند که این در کنار افزایش هزینه‌های کامیوندار، در ایمنی سیر هم تأثیر منفی دارد.

کریمی افزود: برای ما جای سوال است که چرا لاستیک های وارداتی با برندهای معتبر در کشور ما بسیار گران تر از نرخ های جهانی آن است.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور با تأکید بر اینکه کیفیت لاستیک بر ارتقای ایمنی حمل و نقل بسیار موثر است، اظهار کرد: لاستیک باکیفیت بسیار مهم است، در این بین برخی ناوگان حمل بار جاده ای کشور نظیر نفت کش ها و اتوبوس ها خصوصا در محور جلو به لاستیک های بسیار با کیفیت و استاندارد بالا نیاز دارند و این مورد موجب می شود ایمنی به خطر نیفتد اما همانگونه که گفتم لاستیک های با کیفیت خارجی امروز به قیمت های ۱۵ و ۱۶ میلیون تومان رسیده اند.

وی اظهار داشت: با محاسبه نرخ های کرایه و هزینه های سنگین تأمین قطعات مصرفی خودرو نظیر لاستیک همچنین روغن خودرو که قیمت آن افزایش یافته است و با توجه به هزینه های سنگین تعمیر و نگهداری نظیر دستمزد تعمیرگاه ها و گرانی بیش از حد قطعات ناوگان، واقعا کامیون داران که بخش اعظمی از آنها خودمالک هستند، امکان تأمین این ارقام برای خرید لاستیک را ندارند، به هر حال از محل فعالیت یک دستگاه کامیون یک یا چند خانواده باید نان بخورد.

کریمی اظهار کرد: همین امروز از استان‌های مختلف به ما اعلام کردند که روغن موتور موجود نیست و یا بسیار گران است.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور بیان کرد: وقتی ما به روغن موتور نیاز دارد چرا باید در این شرایط روغن موتور داخلی با چند برابر قیمت صادر شود، در حالی که باید اول مصرف داخل را تأمین کنند.

وی اضافه کرد: با وجود ابلاغ  عرضه لاستیک با ارز دولتی ناهماهنگی‌هایی بین بانک مرکزی، گمرک و بانک عامل وجود دارد و آن ۱۲۰ هزار حلقه لاستیک که قرار بود تا ۳۰ خرداد از گمرک بیرون بیاید، به جایی نرسید، البته بانک مرکزی نامه را به بانک عامل داده است،‌ اما بانک های عامل خصوصاً بانک صادرات همکاری مناسبی ندارند.