شهردار منطقه ۳ تبریز گفت: فاز اول پارک باغشمال در مساحتی معادل ۴۶ هزار مترمربع اوایل مرداد ماه آینده افتتاح می‌شود.

به گزارش جارچی اخبار، داوود طالب نژاد روز یکشنبه در بازدید از مراحل آماده سازی این پارک در بخش مرکزی تبریز، مساحت کل مجموعه تاریخی -فرهنگی باغشمال را ۱۰ هکتار اعلام و اضافه کرد: با توجه به بزرگی مساحت پارک باغشمال و لزوم استفاده هر چه سریع تر شهروندان از این فضای سبز و مفرح در مرکز شهر تبریز، مطابق برنامه­ ریزی­ ها مقرر شد در ۲ فاز احداث و افتتاح و مورد بهره برداری قرار گیرد که بر این اساس ۴۶ هزار مترمربع آن در فاز اول و ۵۳ هزار مترمربع آن در فاز دوم مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

وی اظهار داشت: عملیات اجرایی فاز دوم این پارک در حال حاضر در دست اقدام است اما تصمیم بر آن است که فاز اول هر چه سریع تر آماده و در روز چهارم مرداد ماه مورد بهره برداری و استفاده شهروندان قرار گیرد.

طالب نژاد با اشاره به زیرساخت های فاز اول به تعداد ۹ ساختمان نگه داشته شده ارتش و بازسازی و تعمیر متناسب با کاربری های تعریف شده همچون باغ های کتاب کودک، نوجوان و بزرگسال، سالن تماشاخانه، سالن صنایع دستی و مجسمه سازی، نگارخانه، موزه صدا و موسیقی و آمفی تئاتر، گفت: وسعت فضای سبز مجموعه تاریخی – فرهنگی باغشمال در سطح حوزه استحفاظی منطقه ۳ قابل توجه است به طوری که بر افزایش سرانه فضای سبز سطح حوزه استحفاظی شهرداری منطقه ۳ به مقدار نیم مترمربع می افزاید.

وی طراحی و مصالح به کار گرفته شده در این مجموعه را منحصر به فرد عنوان کرد و یادآور شد: سعی کردیم مصالح و لوازم به کارگیری شده از زیبایی بصری برخوردار بوده و حس تاریخی و قدمت مجموعه قدیمی باغشمال تبریز را در اذهان تداعی‌ کند.

طالب نژاد عملیات جدول کشی و کف سازی با کف پوش های رنگی در اشکال متفاوت را از ویژگی های پارک باغشمال برشمرد و افزود: در حال حاضر چند گروه عمرانی نیز مشغول مراحل نهایی بازسازی ساختمان موجود هستند.

وی به ساختمان های موجود در ضلع غربی مشرف به خیابان ارتش اشاره کرد و گفت: این ساختمان ها نیز مرحله مرحله بلافاصله بعد از تحویل گرفتن از ارتش، تخریب و نخاله­ برداری شده و مسیر به طور موقت فنس­ کشی می شود تا بعد از تخریب کامل ساختمان های ضلع غربی نسبت به عملیات عمرانی لازم اقدام شود.

شهردار منطقه ۳ تبریز وسعت بناها در این قسمت از مجموعه را ۲ هزار و ۴۰۰ مترمربع اعلام کرد و افزود: یکهزار و ۷۰۰  مترمربع تا کنون تخریب و آزادسازی شده است و مابقی نیز در چند روز آینده تخریب خواهد شد