مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی گفت: ۸۹ مرکز ارائه خدمات به معتادان و بهبود یافتگان در استان فعال است که از تیرماه سال گذشته تا به امروز ۱۹ هزار و ۵۰۰ نفر از این مراکز خدمات دریافت کردند.

به گزارش جارچی اخبار، فرگل صحاف روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر افزود: این اداره کل در حوزه پیشگیری اقدامات مختلفی در سه سطح انجام داده است که در سطح اولیه اقدامات مختلف آموزشی و آگاه سازی در محیط های شهری و روستایی، مدارس، دانشگاه ها و محیط های کاری اعم از ادارات دولتی، مراکز صنعتی و نظامی بوده که جامعه آماری این طرح ها آحاد مردم از کودک تا بزرگسال می باشد.
وی ادامه داد: ۲۲۶ سازمان مردم نهاد در استان فعال هستند که از تیرماه سال گذشته تا به امروز ۹ هزار نفر را تحت پوشش برنامه‌های مختلف، آموزشی، آگاه سازی و اطلاع‌رسانی قرار داده اند.
صحاف با اشاره به فعالیت ۳۴ مرکز سرپایی درمان اعتیاد در استان، گفت: در این مراکز خدمات مختلف پزشکی، مددکاری، پرستاری، خانواده درمانی و گروه درمانی به صورت روزانه ارائه می شود.
وی اظهار کرد: همچنین در ۲۴ مرکز ماده ۱۵ که مراکز اقامتی بهبود و بازتوانی معتادان به شکل غیر دارویی و پرهیز مدار می باشد معتادان به مدت یک تا سه ماه نگهداری و خدمات شبانه روزی دریافت می کنند.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی افزود: در این مراکز پزشک، روانشناس، مددیار خانواده و اعتیاد حضور دارند که در طی یک سال گذشته به ۶ هزار و ۱۹۹ نفر خدمات ارائه شده است.
وی اضافه کرد: یک مرکز اجتماع درمان مدار یا تی سی در شهرستان شبستر فعال است که در این مرکز به افرادی که سم زدایی شده و ترک کرده اند ولی روابط بین فردی و کارکرد اجتماعی آنها به شدت کاهش یافته و به صورت داوطلبانه درخواست ادامه درمان دارند خدمات شبانه روزی به مدت سه تا ۶ ماه ارائه می شود.
صحاف با اشاره به اینکه الگوهای متفاوت در این مرکز امتحان می‌شود و به صورت اجتماع درمان مدار بوده و افراد در بین خود رفتارهای سالم را تمرین می‌کنند تا جایگزین رفتارهای ناسالم کنند، گفت: طی یک سال گذشته ۱۰۹ نفر در این مرکز پذیرش شده است.
وی ادامه داد: در مرکز اقامتی توانمندسازی و جامعه پذیری بهبود یافتگان که در تبریز فعال است، به بهبودیافتگانی که نیاز به مکانی برای اقامت شبانه روزی دارند، ۶ ماه فرصت داده می‌شود تا محل زندگی دائمی و شغلی ثابت پیدا کنند که به عنوان مرکز مداخلات اجتماعی بعد از درمان اعتیاد فعال بوده و طی یک سال گذشته ۴۷ نفر پذیرش شده است.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی گفت: این استان جزء سه استان برتر و پیشرو در راه‌اندازی مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد مبتنی بر تداوم درمان می باشد که در آن مددجو به مدت یک سال تحت درمان و مراقبت قرار دارد.
وی ادامه داد: در این مرکز فرد ۲ هفته سم زدایی شده و سپس ۱۰۵ روز تحت درمان های روانی، اجتماعی و معنوی قرار می گیرد بعد از این مدت فرد بهبود یافته به مدت ۸ ماه در ۵۳ جلسه درمانی و آموزشی شرکت می کند.
وی با اشاره به اینکه پس از چهار ماه اول فرد می تواند مقیم و یا خارج از مرکز به صورت رفت و آمد در جلسات درمانی آموزشی شرکت کند، گفت: طی یک سال گذشته ۷۶ نفر در این مرکز پذیرش و خدمات دریافت کردند.
وی با اشاره به ارائه تسهیلات به بهبود یافتگان برای اشتغال گفت: در یک سال گذشته به ۵۴۵ نفر از بهبود یافتگان، تسهیلات اشتغال تا سقف ۵۰ میلیون تومان پرداخت شده است.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی اظهار کرد: برای معتادانی که همکاری جهت ترک ندارند نیز این اداره در مراکز کاهش آسیب از طریق آموزش و اطلاع رسانی برای افراد پرخطر خدمات ارائه می دهد که در مدت یک سال گذشته ۲ هزار و ۱۲۴ نفر تحت پوشش این مراکز بودند.
وی افزود: در مراکز گذری نیز برای بیماران پرخطر، بی خانمان و کارتن‌خواب خدمات روزانه ارائه می شود و در مرکز دی سی آی DCI نیز فرد در مرکز حاضر و خدمات روزانه اعم از استحمام، تغذیه و بسته های بهداشتی دریافت می کند.
صحاف با اشاره به اینکه سه مرکز شیلتر در استان فعال است، گفت: این مراکز به عنوان اسکان شبانه معتادان با رفتار پرخطر و بی‌خانمان بوده و طی یکسال از این مراکز ۱۷۸ نفر خدمات دریافت کردند.
مدیر کل آذربایجان شرقی با اشاره به ارائه خدمات به صورت تیم های سیار و حضور در پاتوق معتادان اظهار کرد: هفت تیم دو نفره در شهرستان های مرند، مراغه، میانه و تبریز فعال هستند که طی سال گذشته به ۷۶۲ نفر خدمات ارائه کرده اند.
وی گفت همچنین یک بند در زمان و مکان مشخص جهت ارائه خدمات کاهش آسیب در نظر گرفته شده که در این مدت به ۸۷ نفر خدمت ارائه شده است.
صحاب افزود: ۲ کانکس به عنوان ایستگاه کاهش آسیب در مناطق آسیب خیز نیز در سطح شهرستان تبریز مستقر است که در این مدت ۵۰ نفر از خدمات آن بهره مند شده اند.