رئیس کل دادگستری استان کرمان اعلام کرد: برای حل مشکلات مربوط به تفکیک انجام شده در شرکت تعاونی فرهنگیان در استان کمیته‌ای با مسئولیت دادستان تشکیل شده و موضوع را به صورت ویژه بررسی و گزارش مربوطه را ارائه می‌کند.

به گزارش جارچی اخبار،  یدالله موحد روز یکشنبه در نشست شورای حفظ حقوق بیت المال استان کرمان افزود: تلاش می شود مصوبات شورای حفظ حقوق بیت المال بر اساس نظر کارشناسی تدوین و جمع بندی شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان در ادامه بر لزوم قاطعیت و اقدام هماهنگ دستگاه های اجرایی در برخورد با تصرف غیرمجاز اراضی و زمین خواری تاکید کرد و گفت: در مسیر مبارزه با زمین خورای باید هرگونه آثار تصرف با سرعت جمع آوری شود و در این زمینه باید توجه داشت که دستگاه های اجرای در حد انتظار اقدامات لازم و قانونی را انجام نداده اند.

وی با اشاره به لزوم تعیین تکلیف وضعیت شهرک صیاد شیرازی کرمان افزود: باید براساس قانون، هماهنگی و تعامل لازم بین دستگاه های مسئول در مبارزه با زمین خواری و جلوگیری از تصرف غیرمجاز اراضی دولتی ایجاد شود تا نسبت به توقف و جمع آوری آثار تصرف، صدور رای کمیسیون های تخصصی، صدور مصوبات مورد نیاز از سوی شورای تامین و اجرای احکام قضایی با سرعت و قاطعیت اقدام کنند.
موحد تاکید کرد: دستگاه های خدمات رسان نیز باید براساس قوانین موجود از واگذاری انشعابات خدماتی از جمله آب، برق و گاز به مستحدثات غیرقانونی واقع در اراضی حاشیه ای و تصرفی خودداری و در ادامه نیز نسبت به جمع آوری انشعابات غیرمجاز اقدام کنند.
نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان تصریح کرد: دستگاه های امنیتی و انتظامی نیز باید برای برخورد با تبعات اجتماعی احتمالی اقدامات ناشی از مبارزه با زمین خواری آمادگی داشته باشند و دستگاه قضایی نیز به شکلی قاطع از این اقدامات حمایت خواهد کرد.

موحد، حاشیه نشینی را حاصل سال ها اجرانشدن مسئولیت دستگاه ها برشمرد و گفت: جلوگیری از تصرف غیرقانونی اراضی باید بر اساس هماهنگی جدی ذیل شورای تامین استان انجام شود.
وی اظهارداشت: لازم است طی سه ماه آینده بر اساس برنامه ریزی منظم، برخورد با حاشیه نشینی و زمین خواری با جدیت بیشتری دنبال شود.
رئیس کل دادگستری استان کرمان افزود: افراد سودجو برای کسب منفعت خود اقدام به فروش غیرقانونی اراضی حاشیه‌ای و اراضی دولتی می‌کنند و افرادی که توانمندی خرید زمین در محدوده شهری را ندارند، این اراضی را می خرند و در ادامه با مسئولیت ها و تبعات ناشی از این اقدام روبه رو می شوند؛ درحالی که سرمایه اندک آنها نیز از بین می رود و از این رو دستگاه قضایی همواره این آمادگی دارد که با قاطعیت با این موارد برخورد کند.
موحد تصریح کرد: تمامی کارها باید به موازات هم انجام شود تا اقدامات مقابله ای با زمین خواری با اثرگذاری لازم اجرایی شود .
وی در ادامه با تاکید بر اینکه قرار نیست مسائل را لاینحل باقی بگذاریم گفت: باید تدبیری اندیشیده شود که مسائل موجود حل و از ایجاد مسائل بعدی جلوگیری شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان نیز از ورود قاطع دستگاه قضایی برای تشدید اقدامات مقابله‌ای با زمین‌خواری بویژه در شهرک صیاد شیرازی کرمان خبرداد و گفت: بخشی از دلالان و سودجویان فروش غیرقانونی اراضی در حاشیه شهر کرمان شناسایی شدند و برخورد با آنها در دستور کار قرار گرفته است.

دادخدا سالاری افزود: بخشی از پدیده ناهنجار و شوم حاشیه نشینی و تصرف اراضی دولتی، ملی و عمومی توسط سودجویان و زمین خواران و بخشی توسط بنگاه هایی انجام می شود که بعضاً فاقد مجوزهای لازم هستند.
وی خاطرنشان کرد: تاکید شده سازمان های متولی امر زمین و مسکن از جمله شهرداری، راه و شهرسازی، منابع طبیعی و … نسبت به ساماندهی اراضی تحت مدیریت خود و تشدید نظارت ها بر این بخش اقدام کنند.