معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: هم اکنون براساس آمارهای موجود ۱۰ درصد جمعیت استان را سالمندان تشکیل می دهند و این روند در حال افزایش است

دکتر جمیل صادقی روز جمعه به مناسبت هفته ملی و روز جهانی سالمندان در گفت و گو با خبرنگار جارچی اخبار در ایلام اظهار داشت: روند صعودی پدیده سالمندی در پی کاهش ازدواج و نرخ باروری در سال‌های اخیر قابل توجه است، بطوری که جمعیت سالمندان کشور از پنح درصد در سال ۱۳۵۵ به ۱۰ درصد در سال ۱۳۹۸ افزایش یافته است.

وی افزود: بر اساس پیش‌بینی‌ها در مدت ۲۲ سال آینده ۲۰ درصد و تا ۳۵ سال آینده یک سوم جمعیت ایران را سالمندان تشکیل می‌دهند و این روند در جمعیت استان ایلام نیز مشاهده می شود، بنابراین این شتاب منحصر به فرد در پیری جمعیت، احتیاج به سیاستگذاری و برنامه‌ریزی دقیق و جامع دارد تا بتوان زیر ساخت‌ها و اقدامات اولویت‌مند برای مدیریت این چالش را هموار کرد.

دکتر صادقی فر ادامه داد: در زمینه بحث صیانت از جمعیت، ابتدا فرزندآوری در ذهن تداعی می شود اما یکی از بحث ‌هایی که در سیاست‌ های جمعیتی اهمیت زیادی دارد این است که وقتی جمعیت سالخورده می ‌شود، متوسط سن جامعه بالا می ‌رود و این امر باعث نگرانی همه سیاستگذاران در سراسر دنیاست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام یادآور شد: با افزایش متوسط سن یکی از نگرانی‌ ها افزایش درصد سرباری افرادی است که نیاز به مراقبت دارند، حال اگر دستگاه ‌های مختلف بتوانند نقش خود را در ایجاد سالمندی فعال و سالم ایفا کنند و تمرکز خود را در حوزه سالمندی بر روی حفظ و ارتقا سلامت سالمندان بگذارند، نگرانی کمتری خواهیم داشت.

دکتر صادقی فر در ادامه به ارائه خدمات مراقبت ادغام یافته، ۶ گانه پیشگیری از سکته ‌های قلبی و مغزی از طریق خطرسنجی و مراقبت ادغام یافته دیابت، فشار خون بالا و چربی خون، اختلالات تغذیه، پیشگیری از عدم تعادل، افسردگی، تشخیص زودهنگام غربالگری سرطان پستان و سرطان روده بزرگ که در ۲ سطح غیر پزشک و پزشک در سطح مراکز جامع سلامت، پایگاه‌ های بهداشتی و خانه‌ های بهداشت تحت پوشش دانشگاه در حال اجرا است اشاره کرد.

وی تصریح کرد: اکثر افراد سالمند در جمعیت تحت پوشش دانشگاه دارای پرونده‌ الکترونیک بوده و طی سال گذشته از نظر خطرپذیری به گروه‌های بسیار پرخطر، پرخطر، خطر متوسط، کم خطر و حداقل خطر ارزیابی و طبقه بندی شده اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام در ادامه افزود: همه نیازهای سالمند پرخطر، ویزیت یا برطرف کردن نیاز بهداشتی نیست، بلکه گاهی اوقات نیاز به مراقب، کمک مالی و غیره دارند و این نیازها از سوی یک دستگاه قابل حل نیست.

صادقی فر اظهار داشت: بر این اساس از همه ادارات و سازمان های موثر بر سلامت سالمندان خواهشمندیم با عملیاتی کردن سند ملی سلامت سالمندان، به ارتقاء سطح سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و غیره سالمندان کمک کنند. وی تصریح کرد: یکی از استراتژی های مهم و اولویت دار وزارت بهداشت و به تبع آن دانشگاه های علوم پزشکی با توجه به تداوم همه گیری کرونا و لزوم انجام مداخله مناسب در راستای پیشگیری و کاهش مرگ و میر سالمندان انجام واکسیناسیون عمومی این گروه آسیب پذیر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: داده های آماری موجود در سامانه سیب دانشگاه حاکی از آن است که در نوبت اول ۷۷ درصد و در نوبت دوم ۶۲ درصد سالمندان بر علیه بیماری کرونا واکسینه شده اند که این آمار نشان دهنده مطلوب نبودن پوشش واکسناسیون در این گروه سنی آسیب پذیر می باشد و این امر نیازمند به مداخله و ارائه مشاوره های کیفی به سالمندان و خانواده های آنان جهت مراجعه برای دریافت واکسن می باشد.

وی ضمن اشاره به شعار امسال با عنوان «بهره‌مندی عادلانه همه سنین از فناوری دیجیتال» به ضرورت دسترسی و استفاده سالمندان از فن آوری های دیجیتال با توجه به تغییر رویکرد فضای ارتباطی جامعه و گسترش استفاده از فضای مجازی در راستای توانمندسازی و خود مراقبتی(برای انجام فعالیت‌های روزمره زندگی به خصوص خریدهای الکترونیکی و ارتباطات تصویری )تاکید کرد.