مدیرکل بیمه سلامت استان ایلام گفت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون حدود ۳۱ میلیارد تومان هزینه بیماران کرونایی شده و حدود ۷ هزار پرونده بیمار سرپایی و بستری کامل در استان ایلام داشته‌ایم که متوسط هزینه برای هر بیمار کرونایی سرپایی حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و هر بیمار بستری حدود ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده است.

نورالدین رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار جارچی اخبار از ایلام گفت: صندوق‌های کارکنان دولت، روستائیان و عشایری،  بیمه سلامت همگانی، کمیته امداد، بیمه اتباع بیگانه، بیمه اقشار  از جمله گروه‌های تحت پوشش بیمه سلامت هستند که بیشترین جمعیت تحت پوشش را نیز عشایر و روستائیان تشکیل می‌دهند که در قالب نظام ارجاع پزشک خانواده خدمات دریافت می‌کنند.

رحیمی  با بیان اینکه حدود ۳۰۰ مرکز تشخصیص درمانی در استان طرف قرار داد بیمه سلامت هستند، گفت:  سالانه در حدود ۱۳۰ میلیارد تومان هزینه درمان  و خرید خدمات سلامت برای بیمه شدگان می‌شود و  ۹۰ درصد هزینه های  بستری در بخش دولتی و ۷۰ درصد خدمات درمانی سرپایی  هم پوشش داده و پرداخت می‌شود.

مدیرکل بیمه سلامت استان تصریح کرد: بیمه شده‌های رایگان ما در سطح استان حدود ۳۰ هزار نفر هستند که  این تعداد بر اساس بخش نامه دولت مجاز به مراجعه به مراکز دولتی هستند و خوشبختانه در استان ایلام با رایزنی های انجام شده، می توانند به مطب های پزشک‌های خصوصی هم مراجعه کنند  و استان ایلام در این زمینه در کشور پایلوت است.

رحیمی با بیان اینکه  تمام پرداختی‌ها به صورت الکترونیکی بوده و فرایند دخل و تصرف حذف شده است، ادامه داد: روند ارسال و ارجاع اسناد در مراکز درمانی الکترونیک است و اسناد سرپایی با کد ملی وارد می‌شود و عملا خطای انسانی  وجود ندارد و  این امر موجب شفاف سازی و مدیریت منابع  می‌شود.

وی گفت: امسال بر ای اولین بار تمام خدمات توانخشی بهزیستی هم  در حوزه فیزیوتراپی و کار درمانی تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته و پزشک خانواده خدمات بسیاری خوبی در سطح جامعه عشایر و روستایی استان انجام شده است.

رحیمی با بیان اینکه با ۳۰ پزشک عمومی در سطح استان قرار داد منعقد شده است، گفت: در بحث نسخه نویسی الکترونیک استان ایلام جزء استان های پیشرو است که در فرایند حذف تدریجی نسخه های کاغذی، زیرساخت ها در استان ایلام فراهم شده و با حضور همکاران آموزش های لازم به پرسنل مطب ها و مراکز درمانی استان ارائه شد و در اولین استان در کشور هستیم که دیگر برگ کاغذی در فرایند نسخه نویسی استفاده نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه افرادی که فاقد دفترچه درمانی هستند می توانند با مراجعه به سایت سازمان بیمه سلامت و دفاتر پیشخوان  دولت ثبت نام کنند، افزود: بعد از  دریافت بیمه می توانند با ارائه کد ملی به مراکز درمانی مراجعه و از مزایای مختلفی از جمله جلوگیری از خطاهای انسانی در تجویز دارو بهره‌مند شوند.

مدیرکل بیمه سلامت استان ایلام با بیان اینکه بیمه سلامت جزء سازمان های برتر در بحث هوشمندسازی خدمات در کشور است، گفت: با توجه به شفافیت آمار و ارقام در سامانه های این سازمان، از تلاش های بیمه سلامت کشور در این راستا تقدیر شده است.