معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: برای کاهش خسارت در این بخش، مدیریت علمی بلایا را باید در اولویت قرار دهیم.

به گزارش جارچی اخبار، نادر نقیلی روز سه شنبه در گفت و گویی در رابطه با اقدامات لازم برای کاهش بلایای طبیعی و جبران خسارت اظهار کرد: برای جبران خسارت وارده، اصل اول برآورد خسارت است و ۲ ساز وکار برای جبران ضرر خسارت دیدگان از بلایای طبیعی تعریف شده است.

وی با اشاره به اینکه راه اول جبران خسارت، بیمه است، افزود: ابتدا گروه های تعیین خسارت از محل خسارت بازدید کرده و فرم های مربوط به برآورد خسارت را تکمیل می کنند؛ سپس جلسات ستاد بیمه برای بررسی و جبران خسارت برگزار می شود که در حال حاضر بیش از ۱۱ هزار پرونده بررسی شده و آماده پرداخت هستند که سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی و ستاد بیمه محصولات کشاورزی استان پیگیر تخصیص بودجه توسط دولت برای جبران خسارت است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بان اینکه دومین ساز و کار برای کسانی تعریف شده است که محصولات خود را بیمه نکرده اند، گفت: اکیپ های تعیین خسارت در شهرستان ها میزان خسارت مربوطه را تعیین کرده اند و کارگروه های ویژه ای در شهرستان ها وجود دارند که نظیر آنها در استان هم هست که خسارت ها از طریق استان در سامانه ثبت شده و به وزارت کشور گزارش شده اند و از هیات دولت نیز مصوبات خوبی برای جبران خسارت های وارده گرفته شده است.

نقیلی با اعلام اینکه به سه حالت خسارت این افراد جبران خواهد شد، افزود: روش اول از طریق اعتبارات بلاعوض می باشد که در اختیار سازمان متولی و کشاورزان خسارت دیده قرار می گیرد، روش دوم از طریق تسهیلات کم بهره است که برای جبران خسارت در نظر گرفته شده است و از طریق بانک های عامل به کشاورزان پرداخت خواهد شد و روش سوم امهال وام های کشاورزان خسارت دیده ای است که امسال سررسید خواهند شد.

وی در رابطه با کاهش خسارت نیز با بیان اینکه خسارت به خودی خود به وجود نمی آید و در روال عادی گیاه یا جاندار سازگار شده یا عادت می کند ولی در صورت ناگهانی بودن تغییرات این اتفاق می افتد، گفت: باید در محیط های کنترل شده مثل گلخانه ها، مرغداری ها و دامداری ها دقت مان زیاد باشد و مدیریت تولید طوری باشد که مواردی مثل میزان سوخت، هیترها و دریچه ها  بررسی شوند تا در زمان نزول بلا آمادگی داشته باشند.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: همکاران به صورت روزانه و هفتگی در برنامه های رادیو و تلویزیونی هشدارها و توصیه های لازم را اعلام می کنند ولی کشور ما کشور بلاخیزی است و از ۴۳ حادثه شناخته شده در جهان، ۳۲ مورد در کشور ما اتفاق می افتند بر این اساس بخش کشاورزی بخش خطرپذیری است.

نقیلی گفت: متاسفانه اعتباری که سهم پرداخت غرامت بیمه است تا به امروز تخصیص داده نشده است اما پیگیر هستیم که در ماه آینده این مسئله رفع شود و خسارت کشاورزان جبران شود.