مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی گفت: رصد و پایش تالاب‌ها و سدهای استان برای پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ضروری است.

به گزارش جارچی اخبار، امیرحسین بهداد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به آمادگی گروه‌های واکنش سریع دامپزشکی استان برای مقابله با بیماری آنفوآلانزای فوق حاد پرندگان افزود: با توجه به شروع فصل مهاجرت پرندگان آزاد پرواز و احتمال انتقال بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به پرندگان بومی، طیور روستایی و مرغداری‌های صنعتی و همه گروه‌های واکنش سریع اداره کل دامپزشکی استان و شهرستان‌ها به حالت آماده باش کامل درآمده‌اند.

وی اظهار کرد: اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم این اداره کل باید با همکاری کارشناسان اداره کل محیط زیست استان به رصد و پایش تالاب‌ها و سدهای سطح استان اقدام کنند تا در صورت مشاهده‌ این بیماری در پرندگان آبزی مهاجر در اسرع وقت نمونه‌برداری و اقدامات بعدی در خصوص پیشگیری از شیوع این بیماری انجام شود.

آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نوعی بیماری ویروسی است که سه نوع تیپ a، b و c دارد و فقط تیپ A می‌تواند در طیور ایجاد بیماری کند و قابل انتقال به انسان است.
مرغ و خروس، بوقلمون، مرغ شاخدار، پرندگان زینتی، پرندگان وحشی و شتر مرغ از پرندگان در مرعض خطر این بیماری هستند.