آمار جان‌باختگان کرونا در استان اردبیل برای هفتمین بار طی سه ماه اخیر به صفر رسید و مجموع فوتی‌های پنج موج شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان در رقم ۲ هزار و ۵۳۶ نفر باقی ماند.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از  ایرنا، به رغم کاهش شمار فوتی های کرونا در استان اردبیل، شمار بستری همزمان افراد مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل به صورت آرام در حال افزایش بوده و در شبانه روز گذشته به ۱۹۳ رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: روند نزولی شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان که از پنج هفته پیش آغاز شده بود، متوقف شده و شمار مبتلایان جدید، مراجعه به مراکز درمانی و بستری همزمان مبتلایان در این استان نیز به صورت نسبی در حال افزایش است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده افزود: شمار مبتلایان جدید بستری در مراکز درمانی استان بسیار نوسان دارد به طوری که طی یک هفته اخیر بین ۱۶ تا ۴۵ فرد مبتلا متغیر بوده است.

وی همچنین از افزایش شمار مراجعان مشکوک به بیماری کووید.۱۹ به مراکز درمانی استان خبر داد و افزود: در شبانه روز گذشته ۱۱۰ فرد مشکوک به ابتلا به کرونا تحت نظر قرار گرفته و خدمات درمانی دریافت کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل وضعیت شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان را رو به افزایش اعلام کرد و با اشاره به نوسان شمار مبتلایان کرونا و احتمال اوج‌گیری آمار مبتلایان بیان کرد: نگرانی از اوج‌گیری دوباره شیوع این بیماری افزایش یافته است.

وی با اشاره به بستری شدن ۴۸ نفر از مبتلایان به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان اردبیل طی شبانه روز گذشته اظهار کرد: در شبانه‌روز گذشته ۳۱ نفر از مبتلایان بستری در مراکز درمانی استان اردبیل نیز پس از بهبودی نسبی و ادامه درمان در منزل ترخیص شدند.

دکتر حبیب‌زاده اضافه کرد: از ۲۲ بهمن سال گذشته تاکنون یک میلیون و ۴۸۵ هزار و ۴۲۷ دُز واکسن کرونا برای گروه‌های هدف در استان اردبیل تزریق شده است.

وی با اشاره به تزریق ۲ دُز واکسن برای بیش از ۶۶ درصد جمعیت هدف در استان اردبیل گفت: تاکنون ۸۵۸ هزار و ۳۵۰ دُز واکسن نوبت اول و ۶۲۷ هزار و ۷۷ دُز واکسن نوبت دوم در این استان تزریق شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل از افزایش سرعت واکسیناسیون در این استان با اختصاص محموله‌های پرتعداد واکسن کرونا خبر داد و افزود: امیدواریم با ادامه همین روند، تا آخر همین ماه، تمام گروه‌های سنی و بسیاری از گروه‌های شغلی واکسینه شوند.

وی تاکید کرد: حتی افرادی که ۲ دُز واکسن کرونا زده‌اند و ۲ هفته از زمان واکسیناسیون آنها گذشته است، باید ماسک زده و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند چون واکسیناسیون باعث پیشگیری از ابتلا نمی‌‍‌شود و تنها در پیشگیری از مرگ و میر موثر است.

دکتر حبیب‌زاده با هشدار نسبت به احتمال شیوع خیز ششم شیوع کرونا در صورت کم‌توجهی شهروندان بیان کرد: هم‌اکنون شهرستان مشکین‌شهر در وضعیت نارنجی و نیز شهرستان‌های گرمی، اردبیل، بیله‌سوار و پارس‌آباد در وضعیت زرد و شهرستان خلخال، نیر، اصلاندوز، کوثر، نمین و سرعین در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند.

وی  با اشاره به افزایش موارد ابتلای به کرونا و لزوم پرهیز از دورهمی، عادی‌انگاری بیماری کووید.۱۹ و نیز استفاده مستمر از ماسک توسط شهروندان افزود: طبق هشدارهای قبلی، چرخش شیوع ویروس در جامعه برقرار است و با سرد شدن هوا و کم شدن تهویه فضاهای سربسته، احتمال انتشار ویروس بیشتر شده است.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه سال گذشته با ۲۲ فوتی، بیشترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا با ۱۸۹ نفر و بالاترین رکورد بستری همزمان مبتلایان نیز با ۸۹۷ نفر در روز ۳۱ مردادماه ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.