مدیر بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی ایلام گفت: تاکنون ۱۲۰۰ مورد خون بند ناف به نام استان ایلام در بانک خون بند ناف کشور ذخیره شده است.

«معصومه بلوچی» در گفت‌وگو با خبرنگار جارچی اخبار در ایلام   اظهار کرد: فرهنگ‌سازی درست و آگاهی یافتن خانواده‌ها از نتایج خوب ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف در درمان بیماری‌ها، چه در سال ۹۹ و چه در شش ماه نخست امسال حتی با وجود شیوع ویروس کرونا و مشکلات اقتصادی جامعه، استقبال از طرح روند افزایشی داشته است.

مدیر بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی ایلام افزود: در شش ماهه نخست امسال، ۱۵ درصد افزایش ذخیره‌سازی خون بند ناف با وجود اپیدمی کووید ۱۹ نسبت به سال گذشته داشته‌ایم. البته این روند نشانه‌ی اهمیت مضاعف خانواده‌ها به سلامتی است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۹ نسبت به سال قبل آن ۸۰ درصد رشد داشته‌ایم، گفت: بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی از سال ۸۴ تاسیس و در جهت اهمیت و فرهنگ سازی مزیت‌های ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی تلاش‌های فراوان کرده است این در حالی است که با وجود اینکه تنها چندین سال از راه‌اندازی دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف در استان ایلام می‌گذرد با رشد تقاضا روبرو هستیم به نحوی که تاکنون ۱۲۰۰ نمونه خون بند ناف ذخیره سازی شده است.

بلوچی ادامه داد: با توجه به ظرفیت سلول‌های بنیادی خون بندناف در درمان ۸۰ نوع بیماری و نگهداری آن به مدت ۲۸ سال،  می‌تواند بیمه‌ای برای حفظ سلامتی فرزند و خانواده باشد.
وی یادآوری کرد: برای اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به خانواده‌ها از اهمیت ذخیره سلول‌های بنیادی خون بندناف برنامه‌های متعددی از جمله برگزاری کارگاه، کلاس‌های آموزشی برای ماماها، همایش و نشست‌های تخصصی با اصحاب رسانه و پزشکان متخصص زنان، کادر درمانی، پیراپزشکان و متخصصین اطفال اجرا شده است.