نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه درآمدهای پایدار از سوی دولت به مجلس ارسال شده و در آن منابع مالی که شهرداری‌ها می‌توانند بر اساس آن برای کسب منابع پایدار اقدام کنند، احصاء شده است.

به گزارش جارچی اخبار، احمد علیرضا بیگی، روز یکشنبه در جلسه بررسی و رفع مشکلات سازمان آتش‌نشانی شهرداری تبریز افزود: در این لایحه تخصیص بودجه به اشکال گوناگون بین شهرهای مختلف وجود دارد که این موضوع پیگیری خواهد شد.

وی اظهار داشت: در وضعیت ایده‌آل، امکانات زیادی برای افزایش میزان کیفیت لازم است و از طرف دیگر باید در نظر گرفت که آیا دولت امکان صرف هزینه در تمامی بخش‌های دولتی را دارد یا نه.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فعالیت های قابل تقدیر آتش نشانان در جامعه، گفت: آتش‌نشانان با وجود کمبود امکانات در نهایت تلاش برای امدادرسانی و خدمت هستند.

علیرضابیگی، با بیان اینکه پیگیر رفع مشکلات اجرایی آیین نامه های ایمنی ساختمان هستیم، ادامه داد: تلاش می شود موانع موجود بر سر راه اجرای آیین‌نامه‌های ایمنی ساختمان حل شود.

سازمان آتش‌ نشانی از لحاظ امکانات و تجهیزات نباید عقب‌ ماندگی داشته باشد

نماینده دیگر مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سازمان آتش‌ نشانی از لحاظ امکانات و تجهیزات نباید عقب‌ ماندگی داشته باشد، گفت: همان طور که آموزش همگانی در حوزه آتش‌نشانی جدی و ضروری است باید سایر دستگاه‌ها هم اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند.

حجت‌الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی، با قدردانی از آتش‌نشانان غیور که همیشه برای نجات جان و مال مردم در تلاش هستند، افزود: آتش‌نشانان شجاعانه در هر نقطه که آتش‌سوزی و حادثه رخ می‌دهد به محل حادثه شتافته و امدادرسانی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه هر اقدامی در زمینه حمایت از آتش‌نشانان، وظیفه همگانی است و باید همه برای رفع کاستی‌ها گام بردارند، اظهار داشت: اگر از لحاظ استاندارد نیاز به ۳۷ ایستگاه عملیاتی آتش‌نشانی برای شهر تبریز وجود دارد باید سایر بخش‌ها مانند شهرک‌های صنعتی نیز در این زمینه همکاری کنند و با خودیاری صاحبان مستقر در این شهرک ها، آتش‌نشانی در آن ها راه اندازی شود.

فروش اوراق مشارکت برای تکمیل خط یک قطارشهری و نوسازی ناوگان جمل و نقل عمومی تبریز ضروری است

عضو شورای اسلامی تبریز نیز در این جلسه با بیان اینکه تامین بودجه برای خرید تجهیزات آتش‌نشانی و حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس ضروری است، گفت: کمک‌های دولتی نیز در این رابطه باید افزایش یابد چراکه در این سال‌ها سهم دولت در این زمینه ناچیز بوده است.

شهرام دبیری، با اشاره به اینکه در این زمینه می توان با فروش اوراق مشارکت و خرید اتوبوس‌های جدید اقدام کرد، افزود: اتوبوس‌های تبریز فرسوده است و اگر این ناوگان نوسازی نشود در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی با تاکید بر استفاده از فروش اوراق مشارکت برای تکمیل خط یک قطارشهری و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تبریز، اظهار داشت: هر چقدر زمان تکمیل این خط و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی طولانی شود، هزینه‌ها نیز بالا خواهد رفت.

دبیری با بیان اینکه سهم تبریز در ارزش افزوده به نسبت‌ دیگر شهرها پایین است، ادامه داد: درآمد پایدار شهرداری باید از مجاری تعریف‌ شده مانند راهنمایی و رانندگی احصا شود و به جای اینکه راهنمایی و رانندگی به شهرداری پول دهد، شهرداری به آنها پول دهد.

ایستگاه‌های آتش نشانی تبریز باید به ۳۷ مورد افزایش یابد

مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری تبریز نیز در این جلسه گفت: هم اکنون ۲۳ ایستگاه عملیاتی فعال در تبریز وجود دارد که طبق استاندارد باید این تعداد به ۳۷ ایستگاه عملیاتی در شهر افزایش یابد.

علیرضا زبردست، با اشاره به اینکه هم اکنون آتش‌نشانی تبریز از ۵۰۹ نفر نیروی عملیاتی برخوردار است که طبق استاندارد باید این رقم به ۷۷۰ نفر برسد، افزود: زمان رسیدن اکیپ‌های آتش‌نشانی به محل حادثه بین سه تا پنج دقیقه بوده و همه خودروهای مورد استفاده در عملیات‌ها مربوط به دهه های ۱۳۶۰ تا ۱۳۸۰ است.

وی اظهار داشت: سال ۱۳۹۳ نردبانی به قیمت سه میلیارد و ۴۵۰ تومان برای این سازمان خریداری شد که امسال برای تعمیر آن هفت میلیارد تومان هزینه برآورد کردند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تبریز گفت: به دلیل هزینه بالای احداث و توسعه ایستگاه آتش‌نشانی، سه پست عملیاتی ایجاد شد که ۲ پست آن در مناطق ائل‌گلی و عون بن علی در هفته جاری آغاز به فعالیت می کنند و طبق هماهنگی‌های انجام‌ شده با شهرداری منطقه ۸ مقرر شد پست ۱۷ شهریور به صورت ایستگاه انجام وظیفه کند.

آتش‌پاد زبردست، ادامه داد: در شش ماه اول سال جاری ۲ هزار و ۱۰۱ مورد عملیات آتش نشانی از سوی ماموران این سازمان در این شهر انجام شده که ۵۰ درصد این حوادث مربوط به عدم هماهنگی سازمان‌ها از جمله در زمینه آسانسور است.

وی با اشاره به اینکه آسانسور ساختمان پس از استانداردسازی تحویل مالک می شود و نگهداری آن باید توسط مالک باید انجام شود، یادآوری کرد: همکاران ما با یک قطع جریان برق روزانه بیش از ۱۹ مورد عملیات اعزام می‌شوند که این نوع عملیات امدادی در شرح وظایف آتش‌نشانی نیست.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تبریز گفت: با اجرای تفاهمنامه‌های همکاری مشکلات اجرای عملیات های مشترک بین هلال احمر و اورژانس رفع شده است.

آتشپاد زبردست، با اشاره به اقدامات انجام شده برای ایمن‌سازی بازار تبریز، افزود: با همکاری دانشگاه آزاد ایلخچی که از موفق‌ترین دانشگاه‌ها در امر تولید پهپاد و روباتیک است، یک دستگاه پرنده آتش‌نشان با توانایی اطفای حریق، شناسایی گازهای سمی و تصویربرداری تولید و آماده بهره‌برداری شده است.