محمد مقتومی پنجم آبان سال جاری به عنوان شهردار جدید مراغه معرفی شد و اکنون پس از حدود یک ماه ارزیابی کمبودها و ظرفیت‌های شهرداری و با توجه به سابقه‌ای که در بخش‌های عمرانی دارد، ایده‌ها و برنامه‌های مختلفی را روی میز شهرداری قرار داده است.

خودش که می‌گوید در بازدید و دیدار با کارکنان شهرداری و اقشار مختلف مردم از جمله انبوه‌سازان، تشکل‌های مردمی، جامعه مهندسان، وکلا و کارشناسان رسمی دادگستری و دهها قشر دیگر، اطلاعات جامعی از وضعیت شهری احصا کرده که برای رفع برخی از آنها برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش جارچی اخبار بازدید “مقتومی” از دفتر ایرنا در مراغه طی امروز، یکشنبه نیز فرصتی برای گفت‌وگو با وی در زمینه مختلف شهری فراهم کرد و تا حدودی از چارچوب فکری این مدیر تحول و توسعه که اکنون ۲۷ سال سابقه کاری دارد، پرده برداشت.

هوشمندسازی خدمات دغدغه محوری آقای شهردار

شهردار مراغه با بیان اینکه شهرداری حدود ۳۰۰ نوع خدمت به شهروندان ارائه می‌دهد، معتقد است که گستردگی خدمات موجب طولانی شدن زمان رسیدگی و پاسخگویی به مراجعان می‌شود و راهکار آن را باید در زمینه هوشمندسازی و استفاده از تکنولوژی روز دنبال کرد.

به گفته “مقتومی” برخی از شهروندان هم خواسته‌های غیرقانونی دارند و برای رفع این مشکل باید آموزش‌های شهروندی در دستور کار قرار گیرد تا شهروندان با قوانین شهرداری بیش از پیش آشنا شوند و خواسته‌های غیرقانونی نیز به حداقل برسد؛ البته هوشمندسازی در این زمینه هم موثر است و در حقیقت بستر خواسته‌های غیرقانونی در سایه هوشمندسازی حذف خواهد شد.

وی ادامه داد: در این صورت برخی کارکنان شهرداری نیز نخواهد توانست از خلاءهای موجود در زمینه ناآشنایی شهروندان نسبت به قوانین سوءاستفاده کنند و اعتماد مردم نسبت به شهرداری روز به روز افزایش خواهد یافت.

وی اضافه کرد: قوانین و ضوابط شهرداری نیز می‌تواند به وسیله رسانه‌ها یا فضای مجازی در قالب آموزش شهروندی ارایه شود.

ضرورت اصلاح ساختار و فرآیندها در شهرداری مراغه

شهرار جدید مراغه اصلاح ساختار سازمانی و فرآیندها در شهرداری را ضروری خواند و اظهار داشت: حتی مکاتبه‌های اداری هم در شهرداری مراغه به صورت سنتی و دستی انجام می‌شود و بسیاری دیگر از فرآیندها نیز به اصلاح نیاز دارد.

وی با تاکید بر اینکه مجوزها باید در حداقل زمان ممکن و به صورت الکترونیکی صادر شود، بیان کرد: اصلاح همین فرآیند رضایتمندی مردم از شهرداری را دچار تغییر اساسی خواهد کرد.

وی اجرای طرح‌های “GIS” و تفصیلی را از اولویت‌های شهرداری مراغه دانست و افزود: اگر “GIS” روی نقشه شهر بارگذاری شود، مردم به سادگی می‌توانند به صورت الکترونیکی و بر اساس طرح جامع و ضوابط شهرداری نسبت به درخواست مجوز اقدام کنند و بدون مراجعه حضوری به شهرداری از خدمات صدور پروانه بهره‌مند شوند.

وی اظهار داشت: در بازدیدهایی که از مناطق مختلف شهرداری مراغه داشتیم، طولانی بودن روند بررسی پرونده‌ها به عنوان یکی از مشکلات مهم شهروندان در مراجعه حضوری به مجموعه مدیریت شهری احصا شده است.

شهردار مراغه بیان کرد: حتی برای تکمیل پرونده‌ها و صدور مجوزها در مجموعه‌های مختلف شهرداری هم چک لیستی وجود ندارد تا برای پیگیری آنها اقدام شود و بر همین اساس هوشمندسازی یک دغدغه اساسی در شهرداری مراغه به شمار می‌رود.

“مقتومی” اضافه کرد: برای تسریع در رسیدگی به پروندها و رعایت زمان‌بندی در صدور مجوزها باید برنامه‌ریزی مناسبی در جهت همکاری با نظام مهندسی انجام شود زیرا در برخی از موارد نقشه ساختمان با تاخیر مواجه شده و همین تاخیر نیز به حساب شهرداری گذاشته می‌شود.

وی ادامه داد: حتی در برخی پرونده‌ها، بالای یک سال زمان برای تهیه نقشه‌های نظام مهندسی صرف شده و کاهش این زمان نیازمند همکاری بیش از پیش نظام مهندسی و ایجاد سازوکار ارتباطی هوشمند و الکترونیک بین این سازمان و شهرداری است.

وی قابلیت کنترل فرآیند رسیدگی به پرونده‌های ساختمانی را از مزیت‌های هوشمندسازی خدمات عنوان کرد و اظهار داشت: بهره‌مندی از نرم‌افزارهای مناسب برای مکانیزاسیون ساختار اداری، بسیاری از مشکلات مردم را مرتفع می‌کند.

درآمد و هزینه در مجموعه مدیریت شهری متناسب نیست

شهردار مراغه رعایت انضباط مالی در مجموعه مدیریت شهری و دقت در تدوین بودجه را امری ضروری دانست و بیان کرد: اکنون درآمد و هزینه شهرداری متناسب نیست و ساختار مالی و درآمدی شهرداری نیز باید اصلاح شود.

“مقتومی” ادامه داد: هم‌اکنون سالانه بیش از ۵۰ میلیارد تومان برای جمع‌آوری پسماند و نگهداری از فضای سبز در حوزه خدمات شهری از سوی شهرداری مراغه هزینه می‌شود؛ این در حالی است که اگر هریک از ۶۰ هزار واحد مسکونی شهر به طور متوسط  ۲۰۰ هزار تومان عوارض نوسازی پراخت کند، جمع درآمد شهرداری از این محل ۱۲ میلیارد تومان در مقابل ۵۰ میلیارد هزینه خواهد بود.

وی اضافه کرد: سالانه حدود سه میلیارد تومان هم از محل عوارض کسب و پیشه و فروش به درآمد شهرداری اضافه می‌شود در مجموع باید هر سال شاهد تحقق ۱۵ میلیارد تومانی درآمد از محل عوارض شهری باشیم؛ هرچند که تحقق درآمد از محل این عوارض در سال‌های اخیر پایین بوده است.

وی با بیان اینکه کسری بودجه از محل بودجه عمرانی جبران می‌شود، بیان کرد: توازن درآمد و هزینه باید در مجموعه مدیریت شهری مورد توجه قرار گیرد و این امر به اصلاح ساختارها نیاز دارد.

وی ادامه داد: در بودجه سال جاری درآمد ۱۵۰ میلیارد تومانی پیش‌بینی شده که از این میزان ۴۷ میلیارد تومان از محل عوارض ارزش افزوده دولتی و مالیاتی و ۱۰۳ میلیارد تومان دیگر نیز باید از محل عوارض و پروانه‌های ساخت و سازهای شهری تامین شود.

مقتومی افزود: با این وجود، ماهانه حدود ۷.۵ میلیارد تومان و در مجموع بیش از ۸۰ میلیارد تومان در سال صرف هزینه‌های جاری شهرداری مراغه می‌شود که با توجه به کاهش میزان ساخت و سازها و تحقق نیافتن درآمدها از محل عوارض شهری، فعلا با چالش بودجه‌ای روبرو هستیم.

وی ادامه داد: تاکنون از نظر منابع مالی، ۶۴ میلیارد تومان از درآمدهای شهرداری از محل عوارض شهری وصول شده و در برخی موارد نیز برای رفع برخی هزینه‌ها، تهاتر ملکی انجام شده است.

شهردار مراغه با اشاره به اینکه در سال جاری ۱۰ میلیارد تومان قیر از سازمان همیاری‌های استان خریداری شده، اظهار داشت: در مجموع ۸۰ میلیارد تومان از درآمدهای پیش‌بینی شده در بودجه شهرداری مراغه که حدود ۵۰ درصد از بخش درآمدی را شامل می‌شود، تاکنون وصول شده است.

“مقتومی” اضافه کرد: با توجه به اینکه بیشتر تخفیف‌های ارائه‌شده به شهروندان طی ماه‌های پایانی سال اعمال می‌شود، تحقق بودجه ۱۵۰ میلیارد تومانی شهرداری در سال جاری دور از دسترس نیست.

شهردار مراغه با اشاره به لزوم تحقق عوارض آلایندگی، گفت: هم‌اکنون شهر مراغه از آلایندگی‌های برخی از واحدهای تولیدی – صنعتی منطقه متاثر بوده اما عوارض آلایندگی آنها به دست شهرداری نمی‌رسد.

ضرورت ترویج فرهنگ گردشگری در مراغه

شهردار مراغه با اشاره به وجود ۳۳۰ اثر تاریخی در شهر مراغه گفت: با وجود ظرفیت‌های بزرگ تاریخی و طبیعی، تاکنون اقدام مناسب و موثری برای ترویج فرهنگ گردشگری در شهر انجام نشده است.

مقتومی افزود: ایجاد بستر برای بهره‌گیری از شیوه‌های موثر درآمدزایی از گردشگری شهری نیز از جمله مسائلی است که باید در شهر مراغه مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار داشت: تا زمانی که بستر فرهنگی و اجتماعی مناسبی برای توسعه گردشگری فراهم نشود، شاهد رونق گردشگری نخواهیم بود و ورود رسانه‌ها به بحث‌های آموزشی و ترغیبی در این زمینه ضروری است.

روحیه همکاری و هم‌افزایی مسئولان شهرستان با شهرداری باید تقویت شود

شهردار مراغه گفت: جایگاه و هویت تاریخی و فرهنگی مراغه تنها در سایه همکاری و هم‌افزایی مسئولان شهرستان با مجموعه مدیریت شهری احیاشدنی است و این روحیه باید بیش از پیش تقویت شود.

“مقتومی” بزرگترین آسیب موجود در شهر مراغه را همراه نبودن برخی از دستگاه‌های دولتی خواند و افزود: شناساندن آثار تاریخی رسالت دستگاه‌های اجرایی و خدمات بوده و دستگاه‌های متولی امر گردشگری در سال‌های اخیر متاسفانه به دنبال هزینه و کسب اعتبارات لازم برای توسعه این بخش نبوده‌اند.

وی به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری برای ساماندهی محوطه رصدخانه تاریخی مراغه نیز اشاره کرد و افزود: مجموعه مدیریت شهری به دنبال بهره‌گیری از ظرفیت سمن‌ها و انجمن‌های مردم‌نهاد در قالب تیم‌های تخصصی و کارشناسی برای اجرای این طرح فرهنگی و گردشگری است.

“مقتومی” افزود: با تعریف زبان مشترک و نیز همراهی و هم‌افزایی بین ادارات و دستگاه‌های شهرستانی، موانع پیش‌روی اجرای طرح‌های شهری یکی پس از دیگری رفع خواهد شد.

نخبگان شهر مغز متفکر مجموعه مدیریت شهری باشند

شهردار مراغه بیان کرد: اتاق فکر شهرداری باید با عضویت نخبگان شهر و اعضای سمن‌ها تشکیل شود تا فرصتی برای ارائه راهکارهای مناسب در حوزه‌های مختلف فراهم گردد.

به گفته “مقتومی” برای توسعه روزافزون شهر و اجرای مناسب طرح‌های شهری باید از ظرفیت دانشگاه‌ها و طرح‌های پژوهشی مراکز آموزش عالی بهره گرفت که اصلاح بافت‌های فرسوده شهری می‌تواند یکی از مهمترین محورهای این بخش باشد.

به‌زودی ایده‌ای برای اصلاح بافت ناکارآمد شهری رونمایی می‌شود

شهردار مراغه گفت: به زوی ایده‌ای برای اصلاح بافت ناکارآمد شهری رونمایی خواهد شد که بر اساس آن بازآفرینی شهری در ۵۰۰ هکتار از این بافت، در دستور کار قرار خواهد گرفت.

“مقتومی” اجرای این طرح را نویدبخش رونق ساخت و ساز خواند و افزود: این طرح برای نخستین‌بار در سطح کشور در مراغه اجرا خواهد شد و در صورت موفقیت ممکن است در سایر شهرها هم از آن الگوبرداری شود.

وی تشریح ابعاد مختلف این ایده را به آیین رونمایی از آن موکول کرد و اظهار داشت: ایده‌پردازی کلید اصلاح ساختار و فرآیندهای مجموعه مدیریت شهری است.

 احداث پل “دخیل” از طرح‌های اولویت‌دار شهرداری است

شهردار مراغه با اشاره به اولویت‌های عمرانی مجموعه میریت شهری گفت: احداث پل دخیل، ادامه طرح ساماندهی رودخانه صوفی‌چای و احداث پارک‌های محله از مهم‌ترین طرح‌های عمران شهری مراغه است.

“مقتومی” با بیان اینکه وضعیت آسفالت معابر شهری نیز نارضایتی شهروندان را به دنبال دارد، افزود: هم‌اکنون ۲ میلیون مترمربع از معابر شهری مراغه به آسفالت‌ریزی نیاز دارد که اعتبار مورد نیاز برای آن حدود ۵۰۰ میلیارد تومان است.

وی هزینه تامین قیر این میزان آسفالت را در زمان حاضر ۲۶۰ میلیارد تومان برآورد کرد و اظهار داشت: آسفالت‌ریزی مسیر ۱۷ کیلومتری میدان بسیج تا میدان مجلس ضروری است اما این طرح نیز به ۴۰۰ هزار مترمربع آسفالت و چهار هزار تن قیر با احتساب ۱۳ میلیون تومان به ازای هر تن نیاز دارد.

وی ادامه داد: تردد ماشین‌آلات واحدهای صنعتی مراغه و سایر شهرستان‌های جنوب آذربایجان‌شرقی، موجب تخریب آسفالت این مسیر شده و بر همین اساس احداث کنارگذر جنوبی نیز از سوی مسئولان شهرستانی در حال پیگیری است.

وی همچنین بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی در حمل و نقل درون‌شهری به جای صرف هزینه برای خرید اتوبوس و کاهش هزینه‌های شهرداری را از دیگر اولویت‌های مجموعه مدیریت شهری عنوان کرد.

شهرداری در کهن‌شهر مراغه طی سال ۱۳۰۷ شمسی آغاز به کار کرد و اکنون نقش محوری در توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این شهر باستانی بر عهده دارد.