عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:می توان به سیاست ایجاد صندوق توسعه استانی به عنوان یک سیاست خوب تمرکز زدایی نگاه کرد که فرصت مناسب برای تامین مالی استان ها و همچنین رشد و توسعه آن ها باشد.

به گزارش جارچی اخبار، ابراهیم عزیزی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: باید نگاه ما به بودجه یک نگاه کاملاً عملیاتی، اجرایی و متناسب با شرایط و نیازهای کشور باشد. باید تلاش کنیم از ظرفیت بودجه حداکثر بهره برداری را داشته باشیم. ضمن اینکه باید در بودجه به سمتی حرکت کنیم که از تمرکز گرایی به تمرکز زدایی برسیم تا با یک نگاه واقع گرایانه بتوانیم نیازهای استان‌های مختلف استان‌ها را تأمین کنیم.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس ادامه داد: صندوق توسعه استانی با این رویکرد حتماً می‌تواند یک اقدام مناسب باشد که هم منابع دولت و هم فرصت‌های دورن استانی و ظرفیت‌های داخلی به کمک توسعه استان‌ها بیاورد و اساساً یک فرصت مشوقی است برای استان‌ها. به این امر معتقد هستم که این اقدام گامی مثبت است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه اظهار کرد: البته باید تلاش شود سازوکارهایی که برای این صندوق‌ها درنظر گرفته می‌شود، سازوکارهایی سخت و پیچیده و غیر قابل انعظاف نباشد و در ذات خود محرک بخش و زمینه ساز توسعه استان‌ها باشد. بنابراین می‌توان به این سیاست به عنوان یک سیاست خوب تمرکز زدایی نگاه کرد که فرصت مناسب برای تأمین مالی استان‌ها و همچنین رشد و توسعه آنها باشد.

طی چند روز آینده احتمالاً لایحه بودجه ۱۴۰۱ به عنوان اولین بودجه دولت سیزدهم توسط سازمان برنامه و بودجه به مجلس ابلاغ خواهد شد. تا کنون اخبار متعددی در خصوص جزئیات این لایحه در رسانه‌ها منتشر شده است.

یکی از مسائلی که اجرایی شدن آن در لایحه بودجه ۱۴۰۱ محتمل است، تشکیل صندوق‌های توسعه استانی است. آن طور که از شواهد امر پیدا است، قرار بر این است در هر استان یک صندوق توسعه استانی به عنوان اهرمی برای توسعه آن استان تشکیل شود و بخش اعظمی از درآمد و هزینه آن استان از محل این صندوق باشد.

این ایده از آن جهت حائز اهمیت است که می‌تواند از بار استان‌ها در بودجه ملی بکاهد و از طرف دیگر موتور محرکی برای انگیزه بیشتر استان‌ها برای سرمایه گذاری و بهره وری خواهد بود.