تولیدکنندگان ترکیه می‌گویند نوسان شدید ارزش لیر بیش از نرخ‌های بهره بالا به آنها ضربه می زند.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایسنا، از ماشین‌آلات گرفته تا بسته بندی و ساخت و ساز، صنعت ترکیه هفته‌هاست با نوسانات بی‌سابقه ارزش لیر آسیب دیده است. با درخواست رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه از بانک مرکزی برای پایین بردن نرخهای بهره با هدف تحرک بخشیدن به رشد اقتصادی و تقویت محبوبیتش در آستانه انتخابات عمومی سال ۲۰۲۳،  لیر از ماه سپتامبر بیش از یک سوم از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داده است.

لیر بدترین عملکرد را در میان ارزهای بازارهای نوظهور در جهان داشته است، با این حال پس از این که اردوغان روز دوشنبه تدابیر فوق العاده‌ای را به اجرا گذاشت تا نوسان ارزش لیر را مهار کند و در واقع نرخهای بهره را به شکل مستتر افزایش داد، لیر بخشی از افت ارزشی که پیدا کرده بود را احیا کرد. اما نوسان ارزش این ارز کماکان ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت ماناس انرژی که تجهیزات برای نیروگاه های نیرو و آب تولید می کند، اظهار کرد: مشکل واقعی، پایین یا بالا بودن نرخهای مبادله ارز خارجی نیست بلکه وجود ابهام است. تا زمانی که پول دریافت نکنیم، نمی توانیم نسبت به سودمان مطمئن باشیم.

عامل بخش زیادی از این ابهامات، سیاستهای اردوغان بوده است. سالهاست رییس جمهوری ترکیه تلاش کرده است بانک مرکزی را تشویق کند نرخهای بهره را پایین بیاورد تا شرکتها بتوانند وام‌های ارزان‌تری دریافت کنند، حتی زمانی که تورم افزایش پیدا می کند. اما این مداخله جواب معکوس داد و رشد قیمتها شتاب گرفت و سرمایه گذارانی که خواستار استقلال بانک مرکزی بودند، دارایی‌های ترکیه را رها کردند.

اکثر مدیران شرکتها می گویند ریسکهای نرخهای مبادله اکنون از هزینه‌های استقراض به عنوان نگرانی اصلی آنها پیش افتاده و بعید است تغییر کند. ارزش لیر از روز جمعه ۲۹ درصد بهبود پیدا کرده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، بانک مرکزی ترکیه پس از کاهش ۵۰۰ واحدی نرخ بهره در چهار سیاست نشست پولی، ماه جاری اعلام کرد سیکل کاهش نرخ بهره را متوقف می کند. نرخ کلیدی بانک مرکزی اکنون در ۱۴ درصد قرار دارد که بیش از هفت درصد پایین‌تر از تورم مصرف کننده است. اما اردوغان همچنان خواستار کاهش بیشتر هزینه‌های استقراض است و سرمایه گذاران خارجی نسبت به پایبندی بانک مرکزی به وعده خود بدبین مانده‌اند.

لیر ترکیه روز چهارشنبه ثابت بود و رشدی که طی دو روز گذشته داشت را حفظ کرد و در مسیر بهترین عملکرد هفتگی در دو دهه اخیر قرار دارد. نرخ برابری لیر در برابر دلار آمریکا در معاملات روز جاری به ۱۲.۲۵ لیر رسید که نزدیک به نرخ ۱۲.۴ لیر روز سه شنبه بود. این ارز روز گذشته شش درصد صعود کرد با این حال همچنان ۴۰ درصد کاهش از ابتدای امسال تاکنون را نشان می دهد.