دبیر ستاد حقوق بشر ایران و معاون امور بین الملل و حقوق بشر قوه قضائیه گفت که از مجموع افزون بر چهار میلیون ایرانی که به صورت رسمی و قانونی مهاجرت کردند سه هزار و ۷۰۰ نفر به خاطر مشکلات حقوقی و قضایی در کشورهای گوناگون زندانی هستند.

به گزارش جارچی اخبار، کاظم غریب آبادی روز پنجشنبه در نشست خبری با رسانه های استان گلستان در گرگان اظهار داشت: برخی آمارها حاکی از مهاجرت حدود هشت میلیون ایرانی است که حمایت از حقوق همه آن ها از رویکردهای حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود.

وی بیان کرد: مشکلات حقوقی و قضایی ایرانیان ساکن کشورهای دیگر در حال بررسی و پیگیری است تا مساعدت لازم به آن ها با روش های گوناگون انجام شود.

وی تاکید کرد که راهبرد دستگاه قضایی ایران در گام دوم انقلاب در عرصه بین المللی، رویکرد تهاجم محور در حوزه حقوق بشر است که این رویکرد مهم در سند تحول قوه قضائیه با رصد وضعیت حقوق بشر در کشورهای غربی مدعی و برجسته سازی آن و مطالبه گری و پیگیری نقض حقوق ملت ایران مورد توجه جدی قرار دارد.

معاون امور بین الملل و حقوق بشر قوه قضائیه به تسهیل تردد ایرانیان خارج از کشور نیز اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز طرحی ارائه شده تا با کمک دولت و وزارت امورخارجه به درخواست ایرانیان خارج از کشور رسیدگی شده و مشکلات آن ها هم در این زمینه حل شود.

دبیر ستاد حقوق بشر ایران تاکید کرد که رویکرد حقوق بشر ایران باید فعالانه، آفندی و تهاجمی باشد.

دور سوم پیگیری پرونده سردار سلیمانی

غریب آبادی به پیگیری پرونده سردار سلیمانی اشاره کرد و گفت: دور سوم رسیدگی به پرونده سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در دهه سوم بهمن ماه سال جاری در بغداد برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: برای تسریع در پیگیری و جمع بندی این پرونده، استفاده از ظرفیت های دیگر نیز در دستور کار قرار دارد و با نهاد ریاست جمهوری هم هماهنگ شده تا برای استفاده از ظرفیت ها تسریع شود.

وی همچنین از تشکیل پرونده حقوقی شاکیان خصوصی ( خانواده مدافعان حرم) مبنی بر این که ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی موجب خسارت روحی و معنوی به خانواده های آنان شده خبر داد و گفت: این پرونده با حدود سه هزار شاکی پیگیری می شود.

کاظم غریب آبادی دبیر ستاد حقوق بشر ایران و معاون امور بین الملل و حقوق بشر قوه قضائیه برای نشست با روسای دادگستری و دادستان های گلستان و مسوولان دستگاه های مرتبط امروز به این استان سفر کرد.