نزدیک به ۱۰ ماه از تصویب محاسبه رایگان قبوض گاز مشترکین کم مصرف خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی می‌گذرد، اما هنوز هم خبری از اطلاعات این خانواده‌ها نیست.

به گزارش جارچی اخبار به نقل  از صدا و سیما؛ طبق بند «ی» تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۰، دولت مکلف شده بهاء گاز، برق و آب مشترکین کم مصرف تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی را رایگان محاسبه کند. طرحی که مدتهاست در انتظار ارسال اطلاعات مشمولین این طرح از سوی این دو نهاد حمایتی است.

سید جلال نور موسوی مدیر گاز رسانی شرکت ملی گاز با اشاره به اینکه کمیته امداد و سازمان بهزیستی تاکنون، در مجموع ۳۸ هزار متقاضی را معرفی کرده اند، گفت: کمیته امداد تعداد ۲۳ هزار مشترک تحت پوشش خود و سازمان بهزیستی نیز تعداد ۱۵ هزار نفر از افراد تحت تکلف را به شرکت ملی گاز ایران اعلام کرده اند و در بقیه موارد ما همچنان منتظر اعلام فهرست مشمولان طرح هستیم.

وی با بیان اینکه براساس تبصره‌های قانونی خانوار‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که مصرف آن‌ها جزء سه پله نخست قرار می‌گیرند مشمول معافیت هزینه گازبها به نرخ صفر خواهد بود افزود: برای اجرای این تبصره قانونی از اردیبهشت ماه طی نامه‌ای به روسای سازمان بهزیستی و کمیته امداد تقاضا کردیم فهرست مشمولان این طرح را به ما اعلام کنند و این درخواست در ماه‌های بعد هم تکرار شد، اما متاسفانه تاکنون فقط شش استان فهرست خود را اعلام کرده است.

آمار نشان می‌دهد در حال حاضر بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار خانوار هم تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند، این درحالی است که تاکنون اطلاعات جمعیتی حدود یک درصد خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی در اختیار شرکت ملی گاز قرار گرفته است.

به هر حال نه روز از اولین گزارش پیگیری صداوسیما می‌گذرد و پس از این مدت ما باز هم به سراغ شرکت ملی گاز برای بررسی آخرین وضعیت مشمولین این طرح شدیم. در حالی که کمیته امداد قول ارسال اطلاعات تا یک هفته پس از انتشار مصاحبه را داده بود، اما مدیر گاز رسانی شرکت ملی گاز می‌گوید: اطلاعات ما همچنان فقط مربوط به ۶ استانی است که پیش از این کمیته امداد و سازمان بهزیستی ارسال کرده و تغییری ایجاد نشده است.

خدرویسی معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام در مصاحبه با میز اقتصاد اخبار ۱۴ شبکه یک سیما با اشاره به اینکه شرکت گاز اطلاعات جدیدی از این سازمان درخواست کرده که ما دسترسی به آن‌ها نداریم گفت: استان‌ها آمار مددجویی را با نام و نام خانوادگی و کد مدد جویی در اختیار شرکت گاز قرار دادند که این شرکت خواستار شماره اشتراک گاز را درخواست کرد که در سامانه‌های ما نبود، اما در دستور کار قرار گرفت.

طبق اعلام شرکت ملی گاز اطلاعات اضافه‌ای که درخواست شده فقط محل مسکونی شخص بوده است که آن نیز از سوی سازمان‌های حمایتی ارسال نشده است.

خدرویسی با بیان اینکه برای اجرای قانون مکاتباتی با شرکت گاز داشتیم و اعلام شده که آیین نامه اجرای این طرح هنوز ارسال نشده است گفت: ما ۴۵۰ هزار اطلاعات خانوار از ۲ میلیون و ۲۴۷ هزار خانوار را تحویل دادیم البته این مصوبه شامل حال همه مددجویان ما نمی‌شود از طرفی مددجویان ما تعدادی فاقد منزل بوده و مستاجر هستند.

درحالی که زمان اجرای قانون بودجه ۱۴۰۰ درحال پایان است معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام می‌گوید: ما درحال جمع آوری اطلاعات برای شرکت ملی گاز هستیم البته قول داده می‌شود تا ۱۵ روز آینده این اطلاعات به شرکت ملی گاز ارسال شود.

اما به هرحال بخش اعظم خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی مشمول طرح گاز رایگان خواهند بود و طبق اعلام شرکت ملی گاز از هر زمان که اطلاعات مربوط به این اقشار به شرکت ملی گاز ارسال شود این خانواده‌ها از ابتدای اردیبهشت مشمول قبوض رایگان خواهند شد.