یادداشتی از حسن صادقی

زنگ آغاز دهه مبارک فجر و چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است به صدا درآمد.

انقلابی که شعار دفاع و حمایت از محرومین و افراد ضعیف جامعه را از اهداف بلندمدت خود قرار داد و با تکیه به همین شعار، سرانجام در ۲۲ بهمن ماه ۱۳۵۷ به پیروزی انجامید. انقلابی که امام بزرگوار و رهبر «عظیم‌ شان» آن به صراحت گفتند که یک موی کوخ نشینان را به یک عمر زندگی با کاخ نشینان معاوضه نخواهد کرد و این سخنِ امام و سخنان گوهربار سلف بی‌بدیل ایشان مقام معظم رهبری در حمایت از قشر ضعیف جامعه بالاخص کارگران مبنی بر اینکه هر قانونی که تصویب و یا اصلاح می‌شود باید در آن جنبه دفاع از محرومین به ویژه کارگران پررنگ‌تر دیده شود؛ که بارها این موضوع را متذکر شده‌اند.

اما آیا امروز که در چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم این معیارها و شعارها نهادینه و به واقعیت پیوند داده شده‌اند؟ این سوالی است که امروزه با وضعیت پیش آمده در حوزه اقتصادی و اثرات مخرب آن بر زندگی این گروه مدنظر انقلاب و نظام، منافات دارد. معنی و مفهوم آن این است که اهداف موردنظر برآورده نشده و عملاً این قشر جامعه، دارای وضعیت شکننده‌تری نسبت به قبل از انقلاب هستند. کارگرانی که نقش بسیار مهمی در طلوع انقلاب اسلامی داشته‌اند؛ به عبارتی از جمله نیروها و طبقات اجتماعی که همراه سایر اقشار در صحنه انقلاب حضور و نقش مؤثر داشته‌اند، کارگران بودند؛ و این موضوع به خوبی بر همگان آشکار است.

حضور کارگران در جریان انقلاب که از طریق برگزاری اعتصاب، تظاهرات و… صورت گرفت، تأثیر زیادی بر اقتصاد کشور داشته است. اعتصاب آنان در صنایع، کارخانه‌ها و مراکز مختلف سبب توقف بسیاری از فعالیت‌های تولیدی و خدماتی گردید. در این میان آنچه تأثیر مهمی بر جریان پیروزی انقلاب اسلامی ایران داشت، اعتصاب کارگران صنعت نفت به درخواست رهبری انقلاب اسلامی بود که توانستند تولید نفت را متوقف و در نتیجه درآمدهای دولت از فروش نفت را به میزان بسیار زیادی کاهش دهند. همچنین از سوی دیگر دولت با تعطیلی کارخانه‌ها بر اثر اعتصاب کارگران، کمبود مواد غذایی و سوخت، اعتصاب بازارها، دانشگاه‌ها، مدارس، کارخانه‌ها و شبکه‌های حمل ونقل مواجه شد. مجموعه این اقدامات سبب شد تا با کاهش قدرت اقتصادی نظام شاهنشاهی، جریان پیروزی انقلاب با سرعت بیشتری صورت پذیرد.

لذا در این مقطع زمانی که انقلاب، مسیر گام دوم را در مرحله آغاز دارد حتماً می‌بایست مروری بر عملکرد گذشته و توفیقات صورت گیرد و سعی در جامه عمل پوشاندن به این شعارها را داشته باشیم تا پس از بررسی دقیق به حل مشکلات و بازگشت به شعارهای انقلاب و سخنان حضرت امام و بیانات رهبریت معظم انقلاب، انجام پذیرد و برای جذب مجدد این قشر دلسوز و وفادار انقلاب و نظام، و دلجویی و رفع دلخوری از آن‌ها با حل مشکلات در حوزه اقتصاد و درآمد و رفاه اجتماعی که بسیار سخت ولی شدنی و قابل حل شدن است، را رقم بزنیم.

این امر میسر نخواهد بود مگر با شناخت دقیق و کافی نسبت به وضعیت فقر و معیشت کارگران؛ چراکه اولین گام در بهبود وضعیت معیشت کارگران و همچنین طراحی و اجرای برنامه‌های مبارزه با فقر، بررسی وضعیت موجود فقر است. چراکه کارگران تاثیرگذارترین قشر در به حرکت درآوردن چرخ اقتصاد کشور به شمار می‌روند. اما اینها طبقه‌ای بسیار آسیب‌پذیر در حوزه اقتصاد هستند که هرگاه سیاست‌های نادرستی در این حوزه اعمال شود، کارگران و خانواده‌های آن‌ها در معرض بیشترین آسیب‌ها قرار می‌گیرند. در همین راستا محاسبه خط فقر و برآورد میزان و شدت وقوع فقر می‌تواند اطلاعات مفیدی را در این زمینه فراهم آورد. سنجش فقر می‌تواند منجر به درک روشنی از روند تحولات فقر شده و تصویری منسجم از فقر در طول زمان ارایه نماید. در نتیجه دولت‌های مختلف قادر خواهند بود تصمیمات و اقدامات لازم را هدف‌گذاری و اتخاذ نمایند.

اینجانب ضمن تبریک فرارسیدن چهل و سومین بهار انقلاب اسلامی را به جامعه کارگری کشور که همانا طلایه داران انقلاب اسلامی هستند، از دولت و مجلس انقلابی انتظار داریم تا نسبت به بهبود وضعیت معیشت جامعه کارگری تصمیمات و اقدامات عاجلی را صورت دهند.