کارشناس ارشد منابع طبیعی اظهار کرد: بنه یا پسته کوهی، اجداد طبیعی و وحشی پسته‌ معمولی است و مغز میوه درخت بنه یک دانه روغنی و ارگانیک است که علاوه بر استفاده به عنوان آجیل و تنقلات می­توان به عنوان طعم ‏دهنده در تهیه غذاهای متعدد استفاده کرد.

به گزارش جارچی اخبار،  هادی نورالهی با بیان اینکه محصولات بنه شامل مغز میوه (معروف به پسته وحشی)، صمغ بنه، برگ بنه و روغن بنه است، تصریح کرد: روغن بنه ناب‌ترین روغنی است که نه فاسد و نه در برابر حرارت زیاد دچار تغییر می‌شود به همین خاطر ارزش تغذیه‌ای بالایی دارد و مناسب سرخ کردن نیز است.

کارشناس ارشد منابع طبیعی گفت: روغن پوسته بنه یک منبع سرشار از پالمیتیک اسید است و وجود اسیدهای آمینه ضروری و غیرضروری فـراوان در روغن بنه فـاکتور بـسیار مهـم و مـؤثری اسـت کـه ارزش‌های تغذیه‌ای این روغن را بـسیار بهبـود می‌بخشد و دارای مقدار قابل‌توجهی آهـن (۷۲ میلی‌گرم بر کیلوگرم) است.

نورالهی با بیان اینکه مطابق مطالعات صورت گرفته سطح جنگل‌های بنه کشور ۵/۲ میلیون هکتار است که استان ایلام ۲۰۵ هزار هکتار آن را در خود جای داده است، تصریح کرد:مطابق مطالعات در هر هکتار ۵ اصله درخت وجود دارد و آمار درختان بنه در استان ایلام بالغ بر۱ میلیون و ۲۵ هزار  اصله درخت است.

وی با تاکید بر اینکه مطابق برآوردها عملکرد میوه درخت بنه بین ۵ تا ۱۰ کیلوگرم بوده و  سالانه بالغ بر ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ تن میوه بنه از این جنگل‌ها قابل بهره‌برداری است، گفت: بهره برداری بی­رویه از شیره درخت بنه (سقز) در استان ایلام متأسفانه به دلیل عدم اطلاع جنگل‌­نشینان از شیوه‌­های بهره­برداری و عدم ایجاد صنایع وابسته، اغلب توسط افراد غیربومی به شیوه­‌های غیراصولی انجام می­گیرد که  باعث ضعیف شدن، شیوع بیماری و خسارات جبران ناپذیر به درختان بنه شده است.

نورالهی تاکید کرد: برنامه‌ریزی اصولی جهت احیاء حفاظت و بهره‌برداری صحیح و فرهنگ‌سازی در خصوص استفاده از محصولات این ‌گونه  می‌تواند زمینه حفظ و ماندگاری و احیاء درختان بنه را فراهم کند.