رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: با پیگیری‌های انجام شده از سوی این کمیسیون مقرر شده است نسبت به واردات ۲۰۰ هزار تن برنج در راستای تنظیم بازار اقدام شود.

به گزارش جارچی اخبار، محمدجواد عسکری در خصوص افزایش قیمت برنج در بازار گفت: با توجه به افزایش قیمت برنج در بازار طی روز‌های اخیر، مقرر شده وزیر جهاد کشاورزی و سایر مسئولین ذی‌ربط در کمیسیون کشاورزی حاضر شوند و نسبت به واردات برنج در شرایط فعلی اقدام کنند.

نماینده مردم داراب و زرین‌دشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه روند افزایش قیمت برنج به واسطه برخی بی‌تدبیری‌ها رخ داده است، تصریح کرد: در کشور سالانه حدودا به واردات ۸۰۰ هزار تن برنج نیاز داریم، می‌توانیم با اتخاذ برخی تدابیر در فضایی کاملا آرام این میزان را وارد کشور کنیم تا شاهد نوسان قیمت نباشیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با مدیریت مناسب امکان تولید نیاز ۸۰۰ هزار تنی برنج در داخل کشور وجود دارد، افزود: باید پیش از وقوع نوسانات قیمتی محصولات، برنج یا محصول مورد نیاز کشور را وارد و در انبار‌ها ذخیره کنند، زیرا برنج از جمله کالا‌هایی است که نیاز جامعه محسوب می‌شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین درباره حضور در سومین جشنواره مرکبات جیرفت، گفت: در این نظارت میدانی، اعظمی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد و معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی نیز حضور داشتند.

نماینده مردم داراب و زرین‌دشت در مجلس با اشاره به اینکه شهرستان جیرفت یکی از شهرستان‌های دارای ظرفیت بالای کشاورزی است و در این شهرستان کشاورزان پیشرو زیادی در حوزه مرکبات و محصولات گلخانه‌ای مشغول فعالیت هستند، افزود: در کشور سالانه به ۵ میلیون تن مرکبات نیاز داریم و این موضوع به اهمیت تولید این محصولات افزوده است و باید تلاش کنیم تا باغداران مرکبات از ارقام مقاوم به سرما، شوری و با عملکرد بالا استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه زوال و فرسودگی باغات مرکبات در اکثر استان‌های مرکبات خیز مشکلاتی را ایجاد کرده است، گفت: در شهرستان جیرفت خوشبختانه باغداران مرکبات در زمینه مبارزه با آفات، بیماری‌ها، افزایش سطح زیرکشت و افزایش عملکرد در واحد سطح اقدامات خوبی داشته‌اند و این موضوعات نشان از ظرفیت و قابلیت بالای این منطقه دارد.

عسکری با بیان اینکه در شهرستان جیرفت می‌توانیم نسبت به صادرات مرکبات به کشور‌های همسایه مانند عراق و افغانستان اقدام کنیم، تصریح کرد: در جریان برگزاری سومین جشنواره مرکبات جیرفت مقرر شد بانک کشاورزی نسبت به استمهال وام‌های کشاورزان اقدام کند و وزارت جهاد کشاورزی نیز در راستای توسعه باغات نهال‌های برچسب دار عاری از آلودگی را در اختیار باغداران قرار دهد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر اینکه یارانه نهال و توسعه صنایع تبدیلی از مباحث مطرح شده در این نظارت میدانی بود که مدنظر باغداران است، عنوان کرد: در حوزه صنایع تبدیلی مقرر شد تمامی دستگاه‌ها همکاری لازم را داشته باشند به استعلامات طی ۴۸ ساعت پاسخ دهند تا سرمایه گذاران بتوانند اقدامات لازم را انجام دهند و شاهد ارزآوری برای کشور باشیم.