مدیرکل پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا با تاکید بر اینکه برخورد با قاچاق پوشاک متوقف نشده است، گفت: بر اساس آمار در هشت ماه سال ۱۴۰۰، دو هزار و ۳۱۰ میلیارد ریال کشفیات قاچاق پوشاک داشتیم.

به گزارش جارچی اخبار، امیرمحمد پرهام فر در ارتباط تلفنی با گفتگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه شناسه کالا جزو سیاست‌ها و اولویت‌های ستاد است، افزود: به حکم قانون و نظارت سازمان بازرسی کل کشور که همواره بحث شناسه کالا را از ستاد مطالبه می‌کرد ما هم به همین کیفیت، آن را از وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان نهاد متولی پیگیری می‌کردیم.

او ادامه داد: بر اساس آخرین آمار، وضعیت اخذ شناسه کالا برای کالا‌های تولید داخل، مطلوب نیست و اکنون نمی‌توانیم در مورد شناسه به عنوان ابزار تمییز کالای قاچاق از کالای تولید داخل، به شناسه کالای تولید داخل، اتکایی داشته باشیم.

پرهام فر افزود:، زیرا فلسفه شناسه این بود که می‌گفتند کالایی که قانونی و رسمی وارد شده است شناسه خاص خود را دریافت می‌کند و تولید داخل هم شناسه خودش را دریافت می‌کند و هر کالایی که شناسه ندارد قاچاق محسوب می‌شود.

مدیرکل پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا گفت: اکنون از این جهت، وضعیت خوبی نیست، اما از دیگر ابزار‌هایی موجود استفاده می‌کنیم یعنی همه ابزار‌های ما به شناسه کالا منوط نبود وچندین نوبت، برخورد در سطح عرضه را داشتیم.

پرهام فر افزود: ستاد مبارزه با قاچاق کالا، چندین نوبت طرح‌های مستقل را فقط برای کالا‌های نساجی و پوشاک انجام داده است در حالی که ستاد، مجری و محل اجرای برخورد و مقابله نیست و صرفاً محل هماهنگی است، اما به جهت اهمیت موضوع در بحث پوشاک، استثنائاً ستاد پذیرفت و خودش قرارگاهی را تشکیل داد.

او اضافه کرد: بر اساس برآورد‌ها از حجم قاچاق در سال ۱۳۹۹, با توجه به اقدامات انجام شده و افزایش نرخ ارز، توانستیم حجم قاچاق را به ۳۰۰ میلیون دلار کاهش دهیم.

پرهام فر با اشاره به اینکه اساساً سطح عرضه، نازل‌ترین سطح برخورد با قاچاق است، افزود: بیشترین دغدغه‌ها در واردات پوشاک خارجی، ورود آن از طریق مسافری است.

علی نبئی کارشناس حوزه پوشاک هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: کلیت بحث درست است که همه تولید کننده‌های ما باید کالا‌های خود را دارای شناسه کنند، اما بر اساس ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، فروش و توزیع برخی از کالا‌هایی که به صورت محرز، قاچاق و بدون شناسه هستند می‌تواند در سطح عرضه اتفاق بیفتد.

او ادامه داد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا نباید برخورد با قاچاق را فقط به این منوط کند که تولیدکننده‌ها همه کالا‌های خود را باید شناسه دار کنند؛ البته این انتظار از تولیدکننده‌ها است که تکالیف قانونی خود را باید انجام دهند، اما این که برخورد‌های با قاچاق پوشاک را مستمر انجام ندهیم و این موجب شود متخلفان، جری شوند و رفتار خود را تغییر ندهند و فکر کنند قانون به صورت گذری اجرا می‌شود، بهانه جویی است.

نبئی افزود: همه چیز بر دوش ستاد مبارزه با قاچاق کالا نیست و وزارت صمت هم در انجام وظایف خود در برخی جا‌ها کوتاهی کرده است.

او با بیان اینکه برخورد با کالا‌های محرزی که فاقد شناسه نیستند مستمر نبوده است، ادامه داد: اکنون پاساژ‌های بزرگ تهران تعداد زیادی از برند‌ها را که در ایران نمایندگی ندارند به صورت مشخص می‌فروشند.

این کارشناس حوزه پوشاک گفت: وزارت صمت بر اساس ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید مصادیق کالا‌های موضوع قاچاق را مشخص و ضوابط اختصاصی شناسایی کالای قاچاق را تعیین کند، اما متاسفانه دفتر پوشاک وزارت صمت در سال‌های گذشته در این زمینه هیچ اقدامی را انجام نداده است.

نبئی با تاکید بر اینکه اراده‌ای برای برخورد در سطح عرضه وجود ندارد، افزود: همه نهاد‌های متولی مانند قاچاق و سازمان تعزیرات که باید در سطح عرضه با قاچاق محرز، برخورد کنند کم کاری می‌کنند.

نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات پوشاک هم با اشاره به سهولت قاچاق گفت: به راحتی می‌توانید با یک تلفن، سفارش خود را بدهید و درب منزل تحویل بگیرید و این چیزی است که ما می‌بینیم.

شهریاری با بیان اینکه این موضوع نشان می‌دهد جریان قاچاق در کشورمان به آسانی در حال انجام است، افزود: وزارت صمت به تنهایی ابزار لازم را برای برخورد با کالای قاچاق ندارد و به همکاری دیگر دستگاه‌های مربوط نیاز است.

رئیس کمیته صنایع نساجی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه گردش مالی صنعت نساجی و پوشاک در کشورمان به مراتب بیشتر از صنعت خودرو است، گفت: در حوزه پوشاک و صنعت نساجی، دغدغه لازم در دولت و وزارت صمت وجود ندارد، اما در بخش خودرو، دغدغه وجود دارد.

جدی با بیان اینکه کیفیت بسیاری از منسوجات تولید داخل کشور به راحتی با محصولات دیگر کشور‌ها قابل رقابت است، افزود:، اما به علت مشکلاتی که وجود دارد بسیاری از تولیدکنندگان داخلی ما تولید را رها کردند و ممکن است به سمت واردات بروند.

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز ناجا با تاکید بر اینکه در مبارزه با قاچاق کالا بسیار جدی، مصمم و در حال برخورد هستیم، گفت: در این زمینه حدود ۶۵ هزار نفر را دستگیر کردیم.

سرهنگ جلال امینی در ارتباط تلفنی افزود: یکی از اولویت‌های راهبردی ما در ناجا، برخورد با قاچاق سازمان یافته و برخورد با دانه درشت هاست.

او ادامه داد: این که ناجا با قاچاق برخورد نمی‌کند درست نیست و این موضوع را رد می‌کنیم، زیرا آمار‌ها و ارقام، موید برخورد ناجا با قاچاق است.

امینی اضافه کرد: از ابتدای سال تا کنون، حدود ۳۲۰ مرحله، طرح سراسری و منطقه‌ای برخورد با انواع کالای قاچاق را که یکی از آن‌ها مقابله با قاچاق در سطح عرضه است انجام دادیم.

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز ناجا افزود:در حوزه قاچاق پوشاک, ۴۳ درصد افزایش کشفیات داریم و حدود شش میلیون ثوب در ده ماهه، کشفیات داشتیم و ۱۲۷ درصد در ارزش ریالی، افزایش کشفیات داریم.

امینی ادامه داد: یکی از اعضای مقابله با قاچاق هستیم در حالی که بنا بر اعلام رسمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ۹۰ درصد بحث برخورد با قاچاق با ناجاست.

او با بیان اینکه بقیه سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی هم باید در کنار ناجا قرار گیرند، افزود: تا زمانی که بحث ته لنجی و مناطق آزاد را ساماندهی نکنیم و اقدامات لازم را در بازارچه‌های مرزی انجام ندهیم، قاچاق ادامه خواهد یافت.