در نشست شورای معاونان و مدیران فرهنگی منطقه ۵ تاکید شد باید یک بازنگری و مطالعه مجدد پیرامون موضوعات فرهنگی به شکل جدی داشته باشیم که کدام رویه‌ها و روش‌ها می‌توانند در توسعه فرهنگ اثربخش باشند.

به گزارش خبرنگار جارچی اخبار از ایلام دکتر«صیدمهدی  ویسه» در شورای معاونان فرهنگی دانشگاه‌های منطقه ۵، با بیان اینکه کار در حوزه مسائل  فرهنگی بسیار سخت است، اظهار کرد:  یکی از تعاریفی که برای فرهنگ شده این است که فرهنگ فقط مختص به باورها ،ارزش‌ها و نوع نگاه ما به پدیده‌های در این عالم اجتماعی نیست بلکه خیلی از ابزارها، صنایع و عملکردهایی که ناشی از اقدامات علمی هستند هم در این حوزه تاثیر می‌گذارند.
ویسه با بیان اینکه بسیاری از کارهایی که انجام داده ‌ایم تاثیرگذار نبوده‌اند،گفت: فکر می‌کنم که باید یک بازنگری پیرامون این موضوعات به شکل جدی داشته باشیم و اینکه یک مطالعه مجدد پیرامون اینکه کدام رویه‌ها و روش‌ها می توانند در توسعه فرهنگ اثربخش باشند.
وی ادامه داد: به اعتقاد من رفتارها و عملکرد و  نوع روابط مدیران ما در دانشگاه‌ها بیشتر از جشن‌ها و مراسم‌هایی که انجام می‌دهیم تاثیرگذار بوده است.هرچند که ممکن است این جشن‌ها هم تاثیراتی داشته باشند. وقتی که دانشجو نسبت به مدیران دانشگاه و عوامل فرهنگی دانشگاه تصویر مثبتی پیدا کنند باعث تاثیرپذیری و کارایی بیشتری می‌شوند.
ویسه با بیان اینکه تصور ما و همکاران این است که کار فرهنگی کار بسیار سختی است،تصریح کرد: این کارها با تلاش و مطالعه و  البته با هزینه‌هایی که سازمان‌ها و وزارت علوم اختصاص می‌دهد شدنی است چون دانشگاه‌ها مبدا تحولات در جامعه هستند و اداره آینده کشور به دست دانشجویان است باید در این حوزه‌ به خوبی برنامه‌ریزی بکنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین «مهاجر مهدوی‌راد» ، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ایلام نیز اظهار کرد: براساس  فرمایشات مقام معظم رهبری، به عنوان سکاندار و دیده‌بان انقلاب و نظام اسلامی ، مغز متفکر و ایده پرداز تمدن نوین اسلامی، ما مبتلا به جنگ نرم هستیم و از سالیان پیش در ادبیات معظم‌له متفاوت این بحث به چشم می‌خورد، پاشنه‌ی اشیل جنگ نرم شناخت است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ایلام تاکید کرد: نیازمند شوک و موج فرهنگی در دانشگاه‌ها هستیم و با کار روتین موج نمی‌شود  و لازمه‌ی این مهم پرهیز از موازی‌ کاری و کار جزیره‌ای است و همکاران منطقه ۵ برای اثرگذاری بیشتر قطب فرهنگی ایجاد کنند و ظرفیت های فکری را با هم به کار بگیرند.

وی گفت: ما مبتلا به جنگی به تمام معنا هستیم که به تخریب باورهای ما آمده است، ادامه داد: در این میدان تنگه‌های احدی وجود دارد که مدخل نفوذ دشمن است که از این گسل ها می‌توان به شکاف نسلی، فضای مجازی و کرونا که قلمرو این فضا را برای فرزندان نیز گسترش داد و محدوده شکاف نسلی بسیار کمتر شده است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ایلام تاکید کرد: این گسل‌ها اگر در بحث فرهنگی مورد توجه قرار نگیرد با مشکل مواجه خواهیم شد و باید با نسل جدید به گونه‌ای امروزی برخورد کنیم و علاوه بر این شناخت نسل جدید نیز نسبت به ما متفاوت است و در نتیجه سبک زندگی انها متفاوت است و تصمیم‌های متفاوتی برای زندگی خود می‌گیرند.

مهدوی‌راد گفت: در این حوزه باید ورود کنیم و روی جهاد تبیین کار کنیم و ما سختی را دیده‌ایم و باید در دوره جدید علمداری کنند و رخوت را از بین ببرند و با فکر جدید نشاط افرینی کنند و دنبال ایده‌های فاخر باشیم و سالی دو سه ایده را ایجاد و موج ایجاد کرده‌ایم.