مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی گفت: عدم واریز آورده متقاضیان در زمان تعیین شده علاوه بر تاخیر در تحویل واحدهای طرح نهضت ملی مسکن موجب افزایش هزینه‌ها به دلیل طولانی شدن روند ساخت می‌شود.

به گزارش جارچی اخبار، ابوالقاسم سلطانی، روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه سه عامل مهم در پیشبرد پروژه‌های نهضت ملی مسکن ضروری و مهم است، افزود: اولین عامل به تامین زمین مورد نیاز برای ساخت این واحدها مربوط می‌شود و هم‌اکنون بخش قابل توجهی از زمین مورد نیاز برای ساخت واحدهای مسکن ملی از سوی دولت و متولی تامین زمین در وزارت راه و شهرسازی تامین شده و در اختیار پروژه‌ها و سازندگان مسکن ملی قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: عامل دوم مربوط به واریز به موقع و کامل آورده متقاضیان به حساب خود نزد شبکه بانکی است و آن دسته از افرادی که به عنوان متقاضیان نهایی نهضت ملی شناخته شده و فراخوان واریز آورده برای آن ها ارسال شده باید هرچه سریعتر نسبت به واریز یا تکمیل آورده خود اقدام کنند تا واحدها در جریان ساخت با مشکل تامین منابع و در نتیجه تاخیر در ساخت و تحویل مواجه نشوند.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه متقاضیان باید هرچه سریعتر آورده یا سهم خود از تامین مالی پروژه را واریز کنند، گفت: ضرورت سوم مربوط به تسریع جریان تزریق منابع از شبکه بانکی به پروژه‌هاست.

سلطانی، ادامه داد: تسریع در روند تزریق منابع چه به صورت آورده یا سهم متقاضیان و چه به صورت منابع و تسهیلات بانکی در زمان مناسب از مهمترین شروط اجرای طرح اقدام ملی مسکن مطابق با زمان بندی تعیین شده است.

وی، اعلام کرد: در زمان حاضر بیش از ۱۸۳ هزار متقاضی نهضت ملی مسکن در استان ثبت نام کرده اند که از این تعداد حدود ۷۵ هزار نفر مربوط شهر جدید شهریار، حدود ۴۱ هزار نفر مربوط به شهر جدید سهند، بقیه مربوط به سایر شهرهای استان است.

وی یادآوری کرد: حدود ۲۱ هزار نفر از ثبت نام شدگان در استان نیز مربوط به ثبت نام متقاضیان مجرد ۲۳ تا ۴۵ سال است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی گفت: یکی از سیاست های اصلی وزارت راه و شهرسازی در زمینه سیاست‌های کلان در حوزه مسکن اجرای پروژه های آماده سازی زمین، انبوه سازی مسکن و ارایه خدمات از طریق مشارکت با بخش خصوصی است.

سلطانی، افزود: مهمترین حرکت وزارت راه و شهرسازی این است که دغدغه زمین را برای مردم و تولیدکنندگان برطرف کرده و تولید مسکن را افزایش دهد تا عرضه و تقاضا متعادل شود.

وی اظهار داشت: هم اکنون در شهرهای بزرگ بیش از نیمی از هزینه ساخت مسکن مربوط به هزینه تامین زمین است همین موضوع منجر به افزایش قیمت تمام شده ساخت مسکن و چالش بسیاری از سازنده ها در دوره های جهش قیمتی برای ورود به عرصه ساخت و ساز می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه هدف از اجرای طرح نهضت ملی در کشور بسترسازی و فراهم کردن زمینه رونق تولید در حوزه مسکن و ساختمان و جبران عقب ماندگی سال های گذشته است، گفت: براساس مطالعات طرح جامع مسکن هم اکنون به طور متوسط کشور سالانه به ساخت ۹۰۰ هزار واحد مسکونی نیاز دارد.

سلطانی، ادامه داد: با ساخت این تعداد واحد علاوه بر پوشش نیازهای جدید در حوزه مسکن، می توان عقب ماندگی سال های قبل در این زمینه را نیز جبران کرد و عرضه و تقاضای مسکن را به حد تعادل رساند.

وی با بیان اینکه طرح نهضت ملی ساخت مسکن برای کمک به ایجاد این تعادل طرح ریزی شده است، یادآوری کرد: رونق اقتصادی، ایجاد و افزایش اشتغال در بخش های مرتبط از جمله صنعت، تولید و خدمات از اهداف دیگر برنامه ریزی و عملیاتی سازی طرح نهضت ملی ساخت مسکن در سراسر کشور است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی گفت: براساس قانون به همه دستگاه های کشور ابلاغ شده تا زمین های در اختیار خود را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند تا برای تولید مسکن واگذار شود.

سلطانی، افزود: در این راستا بخش های مختلف وزارت راه و شهرسازی اعم از معاونت مسکن، سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت عمران شهرهای جدید، شرکت بازآفرینی شهری و بنیاد مسکن در کنار هم مسوولیت پیشبرد این طرح را بر عهده دارند.