رئیس کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: همه مدارس کانکسی و سنگی جمع می‌شوند.

به گزارش جارچی اخبار، رئیس کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس شورای اسلامی در برنامه سلام تهران گفت:امسال با بودجه‌ای که در نظر گرفتیم همه مدارس کانکسی و سنگی جمع می‌شوند و یک درصد از کل درآمد شرکت‌ها و سود خالص بانک‌ها برای ساختن مدارس در مناطق محروم و برای ایجاد عدالت اختصاص می‌یابد.

نماینده مردم تبریز،آذرشهر و اسکو در مجلس در برنامه سلام تهران در پاسخ به این سوال که آیا اختلافاتی که بر سر بودجه ۱۴۰۱ وجود دارد ر اتایید می‌کنید و اگر وجود دارد چیست، گفت: مطابق قانون اساسی و اصول ۵۲ و ۵۳ بودجه به صورت لایحه در مجلس شورای اسلامی از سوی دولت محترم تقدیم مجلس می‌شود و مجلس در واقع این را در دو بخش تقسیم می‌کند در در ابتدا برای بررسی ده روزه به کمیسیون‌ها می‌رود و بعد از آن به کمیسیون تلفیق که متشکل از ۳ نفر و ۱۰ نفر کمیسیون برنامه و بودجه است می‌رود در مرحله بعد به صحن می‌آید و در دو بخش هزینه‌ها و درآمد‌ها بررسی می‌شود. امسال بودجه ما سه میلیون و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است که از این رقم حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی و بقیه بودجه شرکت هاست که از این یک میلیون و ۵۰۰ هزار هم، یک میلیون و ۳۷۲ هزار میلیارد تومان در واقع بودجه منابع عمومی است و ۱۳۳ و ۱۳۴ هزار میلیارد تومان هم درآمد‌های اختصاصی دولت است. اختلاف اینجاست که اولا دولت راضی به تغییر لایحه بودجه نیست، اما در مجلس در موارد مختلف ممکن است نظر مجلس متفاوت باشد.
علیرضا منادی گفت:در بحث حذف ارز ترجیحی نتیجه این شده است که کالا‌های اساسی مثل دارو و مایحتاج اساسی مردم بماند، ولی اکثر موارد قرار است حذف شوند تا به جیب عده‌ای خاص نرود.
ننماینده مردم تبریز،آذرشهر و اسکو در مجلس گفت: ما به شرط تامین دارو و مایحتاج اساسی مردم، با حذف ارز ترجیحی موافق هستیم، اما باید براساس حساب و کتاب باشد تا ملت آسیبی نبینند.
رییس کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس درباره لایحه و رتبه بندی معلمین و فرهنگیان گفت:کمیسیون آموزش و تحقیقات و فناوری یک سال و نیم است که در حال بررسی مساله رتبه بندی معلمان است.
وی گفت: این لایحه در دولت قبل به مجلس ارائه شد، در این دولت هم پیگیری‌های زیادی در رابطه با آن صورت گرفت و بالاخره نهایی شد.
علیرضا منادی گفت:پیگیری‌ها در این زمینه در قالب یک قانون بسیار خوب به شورای نگهبان رفته است و الان هم معلم‌ها و هم مجلس منتظر خبر خوش تایید شورای محترم نگهبان هستیم و امیدواریم به زودی شورای نگهبان این لایحه را تایید کند.
نماینده مردم تبریز،آذرشهر و اسکو در مجلس گفت:امسال بودجه‌ای که در آموزش و پرورش داشتیم ۱۳۱ هزار میلیارد تومان بود و اگر کل بودجه را در نظر بگیریم با احتساب یک عدد ۲۵ هزارمیلیارد تومانی که دولت برای رتبه بندی در لایحه آورد در کمیسیون تلفیق ۱۵ هزار میلیارد تومان به آن اضافه شد و مبلغ ۴۰ هزار میلیارد تومان تصویب شد.
رییس کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس گفت:در بحث رتبه بندی هدف این بود که کیفیت آموزش بالا رود و منزلت و شان و کرامت معلم حفظ شود.
نماینده مردم تبریز،آذرشهر و اسکو در مجلسگفت: در صد سال اخیر که نظام جدید آموزش و پرورش آمده، هیچ وقت جایگاه معلم مشخص نبوده، اما الان این اتفاق افتاده و بین معلمین رقابت ایجاد می‌کند که این درجه‌ها را بگیرند.
وی گفت: این قانون هر زمان که از شوای نگهبان تاییدیه بگیرد از شهریور ۱۴۰۰ اجرا می‌شود.
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص نقد‌ها به سیستم کنکور گفت:گیر کنکور ما در فرهنگ مردم ماست. مردم ما به شدت عاشق تحصیلات عالیه هستند. اما در برخی کشور‌ها تنظیم کرده اند ۱۷ و ۱۸ درصد بچه‌ها به دنبال آموزش عالیه هستند و مابقی از همان دیپلم به بازار کار میروند و آموزش‌های فنی حرفه‌ای را می‌بینند؛ و مستقیم وارد بازار کار و درآمد می‌شوند.
رییس کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس در رابطه با مافیای کنکور گفت:من نمی‌دانم کی هستند. اما می‌شود گفت کسانی که کلاس‌های کنکور و آموزشگاه دارند دوست دارندکلاس‌های کنکور همیشه برقرار باشد و درآمدهایشان ادامه داشته باشد.
نماینده مردم تبریز،آذرشهر و اسکو در مجلس گفت:کنکور رقابت برسر ده پانزده هزار صندلی طلایی دانشگاه هاست. تقاضا زیاد است و عرضه کم. طبیعی است که در معادله یک میلیون تقاضا و ده هزار عرضه، فیلتری مثل کنکور وجود داشته باشد.
علیرضا منادی گفت:در بودجه امسال، ۵۵ هزار میلیارد تومان برای آموزشی عالی و ۱۷۵ هزار میلیارد تومان برای آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است. برای معاونت علمی و فناوری هم قانون بسیار خوبی را شورای نگهبان تصویب کرد که این قانون با جهش تولید دانش بنیان درآمد بسیار خوبی برای نخبگان این حوزه فراهم می‌کند.
نماینده مردم تبریز،آذرشهر و اسکو در مجلس گفت: ما در حال حاضر ۷ هزار شرکت دانش بنیان داریم که این‌ها سال گذشته ۲۰۰ هزار میلیارد تومان فروش داشتند و حدود ۳ میلیون نفر ایجاد اشتغال کردند.
رییس کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس گفت:در قانون جدید حمایت‌های زیادی از شرکت‌های دانش بنیان صورت گرفته است. ارفاقات و امتیازات زیاد بیمه‌ای و مالیاتی از جمله این حمایت هاست، همچنین صندوق پژوهش شکوفایی و نوآوری مثل یک بانک دیده شده است
وی افزود: در همین بودجه سال ۱۴۰۱ ما رقم‌های قابل توجهی بالای ۴ میلیون یورو فاینانس ایجاد کردیم که بخش عمده اش برای شرکت‌های دانش بنیان، ۲ میلیون یورو برای آموزش و پرورش و یک میلیون یورو برای آموزش عالی است.
نماینده مردم تبریز،آذرشهر و اسکو در مجلس گفت:امسال با بودجه‌ای که در نظر گرفتیم همه مدارس کانکسی و سنگی جمع می‌شوند و یک درصد از کل درآمد شرکت‌ها و سود خالص بانک‌ها برای ساختن مدارس در مناطق محروم و برای ایجاد عدالت اختصاص می‌یابد.