از زمان آغاز به‌کار دولت سیزدهم شاهد انواع هجمه‌ها به دولت و به‌خصوص، وزیران تحول‌گرای آن بوده‌ایم. در همین راستا دکتر سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی دولت سیزدهم نیز که کار خود را در کسوت وزارت با برنامه‌ای تحت عنوان “برنامه تحول کشاورزی ایران با رویکرد جهادی” آغاز کرده بود، نیز از این هجمه‌ها بی‌نصیب نماند.

در اینجا بایستی یادآور شد یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های اقتدار ملی، اقتدار غذایی است که حتی از اقتدار نظامی کلیدی‌تر و اثرگذارتر است و ازجمله پیش‌نیازهای اولیه آن، دستیابی به امنیت غذایی با تحول بخش کشاورزی و تأکید بر ظرفیت‌های داخلی کشور است.
متأسفانه علیرغم ظرفیت‌های فراوان بخش کشاورزی، در سال‌های اخیر به‌دلیل برخی سوءمدیریت‌ها و عدم سیاست‌گذاری جامع و نوآورانه، چالش‌های فراوانی برای بخش کشاورزی ایجاد شده است. چالش‌هایی که کارایی و بهره‌وری این بخش را کاهش داده و امنیت غذایی مردم و رفاه فعالان بخش کشاورزی با مشکل مواجه کرده است. با وجود مشکلات فراوان بخش کشاورزی با به‌کارگیری رویکردی تحول‌گرا و جهادی و عملیاتی‌سازی سازوکارهای ارتقاء بهره‌وری، افزایش ضریب نفوذ دانش و فناوری و تکمیل زنجیره ارزش محصولات بخش کشاورزی، رشد مضاعف بخش کشاورزی امکان‌پذیر است.

دکتر ساداتی‌نژاد از زمان آغاز به کار خود به‌عنوان وزیر جهاد کشاورزی دولت سیزدهم، علیرغم هزینه شدن تمامی ارز تخصیصی سال ۱۴۰۰ واردات نهاده‌های تولید در ۵ ماهه دولت قبلی و وجود برخی پیش‌بینی‌ها مبنی بر تلاطم بازار در نیمه دوم سال‌جاری، آرامش را در بخش‌های مختلف تولید و مصرف محصولات کشاورزی و پروتئینی حاکم نموده و با عملکرد جهادی خود و مدیران ارشد وزارتخانه، هرگونه دغدغه تأمین اقلام غذایی و میوه را در آستانه عید نوروز در سطح جامعه برطرف نموده است. وی با استفاده از تمامی ابزار ممکن سعی در تنظیم بازار محصولات کشاورزی و پروتئینی داشته و در تصمیمات خود همواره رویکرد حمایت از تولید داخلی را لحاظ نموده است.

بایستی به این نکته هم توجه داشته باشیم که امسال برای نخستین‌بار در کشور کلیه زنجیره تأمین نهاده، تولید، توزیع و نظارت بر بازار تا سفره مردم به وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم واگذار گردید و این در حالی است که این وزارتخانه تاکنون تنها مسئولیت تولید در بخش کشاورزی را برعهده داشته است و امسال برای اولین مرتبه است که در چنین میدان وسیعی فعالیت و کسب تجربه می‌نماید. بدیهی است که هر فعالیت نوینی در ابتدا با برخی کاستی‌ها و نارسایی‌ها همراه می‌باشد که وزارت جهاد کشاورزی هم از این امر مستثنی نبوده و تاکنون با بسیج نمودن تمامی امکانات بخش کشاورزی، بر این مشکلات غلبه نموده است.
یکی از مهم‌ترین دستاوردهای اخیر وزیر جهاد کشاورزی و مدیران جهادی وی، وصل شدن کامل وزارتخانه به سامانه درگاه ملی مجوزهای کشور می‌باشد که گامی اساسی در ساماندهی و انجام فعالیت‌های بخش و حذف امضاهای طلایی محسوب گشته و موجبات بهبود کسب و کار در بخش کشاورزی را فراهم خواهد کرد. همچنین آغاز اجرایی شدن کشاورزی قراردادی در ۴ محصول گندم، چغندرقند، کلزا و پنبه و برنامه‌ریزی برای اجرای کشاورزی قراردادی سیب‌زمینی و برنج در ابتدای سال آینده، از جمله دستاوردهای مدیریت جهادی دکتر ساداتی‌نژاد در بخش کشاورزی است که در آینده نزدیک انقلابی را در زمینه افزایش تولید پایدار محصولات کشاورزی در کشور ایجاد خواهد کرد.

اکنون نیز که در آستانه ایام عید نوروز قرار گرفته‌ایم؛ تأمین مایحتاج غذایی و محصولات کشاورزی آحاد جامعه به صورت شبانه‌روزی، در دستور کار وزیر جهاد کشاورزی و قرارگاه امنیت غذایی وزارتخانه قرار دارد و هیچ‌گونه دغدغه‌ای برای تأمین اقلام غذایی و انواع میوه و محصولات کشاورزی در اقصی نقاط کشور وجود ندارد.
با توجه به نکات فوق اکنون بایستی تمامی دولتمردان و نمایندگان مردم در مجلس انقلابی شورای اسلامی به یاری بخش کشاورزی بشتابند تا مردم صبور و نجیب ایران اسلامی، سال جدید را با شرایط بسیار بهتری تجربه نمایند و با حمایت خود از روند و برنامه‌های نوین و دانش‌بنیان وزارت جهاد کشاورزی و به خصوص شبکه عظیم و مردمی تعاون روستایی که مظهر حضور کشاورزان در اداره امور خودشان است، تعهد خود به ساختن ایران قوی را به منصه ظهور برسانند