نایب رئیس مجلس اقدامات نظارتی و تقنینی مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۰ را تشریح و تاکید کرد: قانونگذاری و نظارت با قوت در سال آینده ادامه می‌یابد.

به گزارش جارچی اخبار، علی نیکزاد ثمرین نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات مجلس انقلابی در سال جاری اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی دو وظیفه قانونگذاری و نظارت را برعهده دارد. ساختار نظارتی مجلس در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ با ۶ ماهه دوم تفاوت‌هایی داشت، البته این دو وظیفه هیچگاه از هم جداشدنی نیست.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس یازدهم افزود: قطعا باید بر نحوه صحیح اجرای قوانین توسط قانونگذار نظارت شود، لذا وظایف نظارتی و تقنینی در مجلس به یکدیگر وابسته است، اما در مجلس و در ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰، رئیس مجلس و نواب و نمایندگان در قالب نظارت میدانی و به دلیل اینکه این احساس را داشتند که دولت چابکی لازم را نداشته و حضور فعال در میدان را ندارد، برای اجرای صحیح قانون به ویژه قوانین بالادستی نظیر قانون برنامه و قانون بودجه، در مناطق مختلفی با محوریت مناطق محروم حضور پیدا کردند.
وی افزود: از رهگذر این حضور‌ها نتایجی نظیر تعیین تکلیف موضوع کارخانه نیشکر هفت تپه اتفاق افتاد و با پیگیری نمایندگان و مجلس، قوه قضائیه با صدور رأی آن را به بیت المال بازگرداند. همچنین آبرسانی به یکی از محروم‌ترین مناطق استان خوزستان، پس از حضور میدانی اتفاق افتاد. اما در ۶ ماهه دوم این حضور میدانی و به دلیل آنکه دولت رأساً با مشارکت وزرا در مناطق حضور می‌یافتند، کمرنگ شده است.
نیکزاد اظهار داشت: البته هیچکدام از این‌ها منافی اعمال نظارت از طریق سوال، استیضاح، تحقیق و تفحص و تذکر نمایندگان نیست و این روال در مجلس انجام می‌شود و ما آرزو داریم در سال جاری بتوانیم قوانین خوبی به نفع کشور تصویب کنیم و دولت نیز این قوانین را به نحو احسنت به عنوان مجری اجرا کند و مشکلات مردم در عرصه‌های مختلف مرتفع شود و ما از مجریانی که در ریل گذاری مجلس حرکت می‌کنند، تشکر می‌کنیم.