نشست پیشکسوتان روابط عمومی های سازمان جهادسازندگی سابق، اداره کل کشاورزی سابق و سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی و جشن روابط عمومی برتر کشور در سال ۱۴۰۰ در مجتمع فرهنگی رفاهی شهید کسائی تبریز برگزار شد.

به گزارش جارچی اخبار، مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در این همایش با اشاره به اهمیت نشست روابط عمومی از بابت دیدار با همکاران بازنشسته روابط عمومی، برتری روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان در ارزیابی کشوری و اهمیت ذاتی روابط عمومی اظهار داشت: از آنجاییکه منابع انسانی از مهمترین و ارزشمندترین عوامل قدرت یک سازمان است و نیروهای بازنشسته سازمان که طی سالیان تجارب فراونی کسب نموده اند که می تواند راه گشای مسائل بسیاری باشد باید تجارب و خاطرات ایشان ثبت و نگهداری شود تا نه تنها به عنوان درسی برای آیندگان باشد، ارتباط این عزیزان را با سازمان حفظ نماید.

 حجت الاسلام والمسلمین مجید نجفی ضمن تبریک انتخاب روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان به عنوان روابط عمومی سرآمد در گشور بیان کرد: در تقسیم بندی علوم امروزی مهمترین علم، علم ارتباطات است و ملت و جامعه و کشوری موفق است که از این علم استفاده نماید. قدمت این علم به تاریخ خلقت بشر برمی گردد و از زمانی که بشر به اجتماع روی آورده و با همنوع خود تعامل نموده است، ارتباط با دیگران مورد توجه بوده است این علم در زمان ظهور پیغمبر اسلام نیز اهمیت خود را داشته است زیرا قبل از آن زمان تمدنی با شاخصه های منفی خشونت، تعصب و جنگ فراگیر بود و بعد از ظهور اسلام و ۲۳سال تبلیغ، دین اسلام جایگزین این تمدن گردید.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل موفقیت پیامبر در اشاعه دین خود یقیناً به بحث روابط عمومی پیامبر برمی گردد که حتی قبل از مبعوث شدن با قبایل بسیاری به گفتگو می پرداخت ادامه داد: پیامبر اسلام علیرغم مجهز بودن به علم الهی همواره در تشکیل حکومت و تمام ابعاد فعالیتهای خود به مشورت می پرداخت راز موفقیت ایشان در بحث دیپلماسی در ۵ مورد ایمان، زمانشناسی، مخاطب شناسی، بهره گیری از هنر ، شفافیت و صراحت و حقیقت گویی خلاصه می گردد که باید در روابط فردی و اجتماعی سرلوحه قرار گیرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی  نیز ضمن تقدیر از پیشکسوتان روابط عمومی و تبریک انتخاب روابط عمومی سازمان به عنوان روابط عمومی برتر  در کشور اظهار داشت: روابط عمومی سازمان در ادوار گذشته نیز با موفقیت عمل نموده و به انعکاس برنامه های سازمان جهادکشاورزی پرداخته است اگرچه در تجلیل و قدردانی از عزیزان و پیشکسوتان سازمان کوتاهی هایی صورت گرفته است اما تلاش می شود تجربیات ایشان که سالها در مناصب مختلف خدمت کرده و سراپا اندوخته اند ثبت شده و نرم افزاری بدین منظور تهیه گردد تا مورد استفاده نیروهای جوانتری که وارد عرصه می گردند قرار گیرد.

شهرام شفیعی در ادامه از دو شهید شاخص بخش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی  شامل شهید وحید رجبعلی پور نعلکار و شهید حسن دانش که از روابط عمومی سازمان جهادسازندگی آذربایجان شرقی به درجه رفیع شهادت نائل شدند، یاد نمود و گفت: روابط عمومی سازمان همواره در انتقال دانش و یافته ها و فناوری های جدید بخشهای مختلف سازمان از جمله سازمان نظام مهندسی و کشاورزی کوشا بوده است.

وی تاکید نمود: امروزه با وجود فضای مجازی و اطلاع رسانی سریع فعالیت این بخش به روز بوده و امید است در راستای بحث های تولید محتوا قدم های اساسی برداشته شود.

مدرکل امور عشایر استان آذربایجان شرقی و از پیشکسوتان و یادگاران روابط عمومی سازمان جهادسازندگی در دوران دفاع مقدس نیز با اشاره به فعالیت های روابط عمومی سازمان در دوران جنگ اظهار داشت: نوع فعالیت روابط عمومی در گذشته با زمان حال بسیار متفاوت بود و در تمامی مراسماتی که برگزار می شد از پارچه نوشته ها و فیلم های قدیمی استفاده می گردید که اکنون با وجود فضای مجازی انتقال پیام ها بصوت سریع و ارزان و فراگیر منتقل می گردد.

دکتر سیدمحمدحسن آل هاشم از حضور پر رنگ روابط عمومی ها در نقاط حساس دوران دفاع مقدس یاد نمود و افزود: مسئولیت و وظیفه روابط عمومی جدا از اطلاع رسانی در دوران جنگ تحمیلی، روحیه دهی به نیروهای رزمنده بود.

با بیان اینکه اهداف و نحوه اطلاع رسانی کاملاً متحول گردیده است گفت: روابط عمومی ها امروز به عنوان یار و یاور دستگاه ها و سازمان ها می باشند.

جانشین  رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی در امور تشکلها در جمع مدیران روابط عمومی های سالهای بعد از انقلاب اسلامی‌ سازمانهای کشاورزی و جهادسازندگی آذربایجان‌شرقی نیز گفت: از عواملی که در سرنوشت هر سازمان،گروه یا فرد اهمیت و ارزش اساسی دارد و آنها را در نیل به هدفها یاری می‌دهد کیفیت رابطه آنها با افراد و سازمانهائی است که با آنها سروکار دارند و همچنین با افکار عمومی جامعه ای است که در آن به فعالیت  مشغولند.

 دکتر بیوک رئیسی با بیان این که امروزه به عنوان یک اصل پذیرفته شده است که افراد و سازمانها برای رسیدن هرچه بهتر و راحت ‌تر به مقاصد خود نیازمند به حسن رابطه و درک متقابل و توسعه تفاهم با یکدیگر و عموم مردم می باشند ادامه داد: نیاز به مرکز یا تشکیلاتی است که بتواند این ارتباط مفید و موثر را با افراد داخل و خارج از سازمان  برقرار نماید و با آگاه کردن، تشویق و ترغیب آنان به اهداف سازمان سریعتر و راحت تر و با هزینه کمتر جامه عمل بپوشانند.

مدیر روابط عمومی سه دهه قبل سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: این وظایف در جمهوری اسلامی ایران به روابط عمومی ها در  وزارتخانه‌ها و سازمانها واگذار شده است.

وی عامل مهم گسترش تفاهم و ارتباط موثر را در حرفه ای بودن، تخصصی و با تکنیک عمل کردن  روابط عمومی ها دانست و ادامه داد: عمده وظایف روابط عمومی ها شناخت افکار عمومی و نفوذ در آن برای جلب رضایت افکار عمومی نسبت به سازمانهای خود می باشد.

دکتر رئیسی برای رسیدن به این هدف، انجام فعالیتهایی همچون تشکیل نمایشگاهها، انتشارات، سنجش افکار عمومی، پژوهش، برنامه‌ریزی، گردآوری، زمان‌بندی و تحلیل نظرها و دیدگاه های مردم، نخبگان و رسانه‌ها در زمینه فعالیتهای سازمانی و ارائه آن به مدیران را از دیگر وظایف روابط عمومی ها دانست و گفت: مدیران روابط عمومی ها از لحاظ عاطفی جزو مدیران نزدیک به روسای دستگاهها و از لحاظ تشکیلاتی جزو مدیران رده های میانی بوده که در تصمیم گیریهای سازمان خود زیاد موثر نمی باشند.

وی ارتقاء نگاه مسئولین وزارتخانه ها و سازمانها به روابط عمومی ها را از عوامل ارتقاء سازمانها و وزارتخانه ها دانست و گفت؛ ارتقاء عناوین پستهای روابط عمومی های وزارتخانه ها و سازمانها از ادارات کل به  معاونت ‌ها می‌تواند این خلاء تشکیلاتی را جبران نماید.

مدیر اسبق  روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی اذربایجان شرقی افزود: مدیران روابط عمومی ها به خاطر اشرافیت کامل به سازمانهای خود  می‌توانند گزینه های مناسبی برای خدمتگزاری بیشتر به مردم در خدمت دولت مخصوصاً دولت قوی و مردمی آیت الله رئیسی باشند..

وی در رابطه با روابط عمومی هائی که بیشتر به کارشان رنگ و بوی تبلیغات می‌دهند گفت: اینها  به وظایف خود واقف نبوده و در واقع می توان گفت بین روابط عمومی و تبلیغات تفاوت قائل نیستند و این درحالیست که فرهنگ سازی و تبلیغات در دل  روابط عمومی ها مستتر می باشند.

دکتر رئیسی روابط عمومی مطلوب را در توجه به اصول اخلاقی همچون؛ پرهیز از دروغ، دلایل ظاهرفریب و مستندات تحریف شده در فعالیتهای ارتباطی، رازداری و حفظ اسرار سازمان، خودداری از جریحه دار ساختن احساسات عمومی، ایمان به حقانیت مخاطب دانست و گفت: توجه به روابط بین الملل، قدرت مشاوره مدیریت، برنامه ریزی، ارتباط اصولی با رسانه ها، کلان نگری در انجام وظایف، تاثیرگذار بودن، توجه به بازخورد، اطلاع‌یابی، اولویت دادن به ارتباطات مردمی، سازماندهی و مدیریت علمی از شاخصه های دیگر روابط عمومی  مطلوب می باشد.

وی با بیان اینکه کار در روابط عمومی ها روحیه جهادی می طلبد ، علل ارتقا جایگاه اداری اکثر مدیران ارشد کشور در فعالیتهای اجتماعی و روابط عمومی ها دانست.

وی با تاکید بر اینکه روابط عمومی کاری جهادی انجام می دهد افزود: همکاران روابط عمومی مصداق مجاهدان مخلص سازمان می باشند چراکه همواره از خصوصیات انسانهای مخلص برخوردارند که طبق فرمایش حضرت علی (ع) دارای ۴ ویژگی  پاکی قلب، خیر رسانی، دوری از شر و خوش بینی است.

مدیر روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز با ذکر هدف برگزاری این نشست گفت: در خاطرات مرحوم دکتر نوربخش، رئیس اسبق بانک مرکزی، خواندم که تعریف می کرد در یکی از سفرهایش به ژاپن، از بانک مرکزی در توکیو دیدار کردم. تمام قسمتهای بانک مرکزی با هیات همراه بازدید شد و اصرار داشتم که بدانم و پولها و سرمایه‌های نقدی و غیرنقدی ژاپن در کجا نگهداری می‌شود برای همین به همراه روسای بانک مرکزی ژاپن سوار آسانسور شده و دکمه آسانسور را که زدند، متوجه شدم که در حال بالا رفتن به طبقه آخر هستیم و در همین حین با خود فکر می‌کردم که این ژاپنی‌ها عجب اعجوبه‌هایی هستند؛ چراکه سرمایه‌های خود را در طبقه آخر ساختمان بانک مرکزی قرار می‌دهند؛ در صورتی که ما نه تنها بانک مرکزی بلکه در تمامی بانک‌های کشور، پول و دیگر سرمایه‌های نقدی و غیرنقدی و شمش‌های نفیس را در زیرزمین ساختمان قرار می‌دهیم وقتی به طبقه آخر بانک رسیدیم، با کمال تعجب دیدم که افراد مسن از خانم‌ها و آقایون با لباس راحتی هر کدام به کار شخصی مشغول هستند و خانم‌های مسن را مشاهده کردم که یا در حال صحبت با یکدیگر بودند و یا در حال خواندن روزنامه، مطالعه یا در حال بافتنی و غیره بودند که بعضی از همان خانم‌ها روی ویلچر نشسته بودند که به علت کهولت سنشان بود پیرمردانی را دیدم که آنان نیز بعضی‌ها در حال صحبت با یکدیگر و بازی شطرنج و مطالعه کتاب با خواندن روزنامه و غیره بودند وقتی با این صحنه مواجه شدم به مسئولین بانک مرکزی ژاپن گفتم که انگار گویا طبقه را اشتباه آمدیم؟! و آنان در مقابل جواب من گفتند سرمایه‌های اصلی ما بازنشستگان هستند که بعد از بازنشستگی آنان را در روز براساس تمایل خود و با در اختیار گذاشتن امکانات رفاهی و تفریحی این‌جا آورده تا از تجربیاتشان در موقع نیاز استفاده کنیم و آنان در این مورد از نظر فکری و تجربی بسیار کمک حالمان بوده و هستند اینجا بود که فهمیدم سرمایه‌های انسانی مهم‌تر از پول هستند.

مهندس وحید کاظم زاده با اشاره به روایتی  امام رضا علیه السلام ادامه داد: آن حضرت با اشاره به خطبه پیامبر (ص) درباره اهمیت ماه رمضان می فرمایند: وَقِّرُوا کِبارَکُمْ وَ ارْحَمُوا صِغارَکُمْ وَ صِـلُـوا اَرْحـامَـکُمْ ( عیون اخبارالرضا، ج ۲، ص ۲۶۵) یعنی بزرگان و پیشکسوتان خود را گرامی بدارید … در توصیه های دینی و احادیث ائمه اطهار(ع) به اهمیت جایگاه احترام و تکریم بازنشستگان پرداخته شده و رعایت حرمت و پاسداشت زحمات این بزرگواران وظیفه ای همگانی است و تک تک آحاد جامعه با تکریم بازنشستگان و پیشکسوتان اندکی از زحمات شبانه روزی این عزیزان را قدر می نهند لذا در اینجا جمع شده ایم تا به بزرگان، پیشکسوتان و  همکاران بازنشسته مان در روابط عمومی بگوییم قدردان زحماتشان هستیم .

وی به افتخارات کسب شده روابط عمومی سازمان در چهار سال گذشته اشاره نموده و افزود: اینها به واسطه دو مولفه بیرون سازمانی و درون سازمانی اتفاق افتاده ، در درون سازمان یکی به واسطه حمایت های بی دریغ جناب آقای مهندس فتحی ریاست محترم سازمان و مدیران بخش صورت پذیرفته همیشه در پشت سر روابط عمومی کاردان و موثر، مدیریتی آگاه و مدبر وجود دارد و بدون این پشتیبان، کوشش‌های روابط عمومی به جایی نخواهد رسید و مولفه دیگر آن به واسطه  پیشکسوتان روابط عمومی محقق گردیده است.

وی با بیان اینکه  روابط عمومی در متن است نه در حاشیه، ضرورت است نه در لوکس، در خود مدیریت است نه در بیرون آن، پس حق داریم بگوئیم هر مدیریتی سزاوار روابط عمومی ای است که دارد افزود: امید است مدیران ارشد سازمان توجه ویژه ای به جایگاه ؛ نقش و اهمیت روابط عمومی و بالاتر از آن پیشکسوتانمان  داشته باشند.

گفتنی است در این مراسم آقایان مهندس محبوب سرایی و مهندس مصطفی قنبری به نمایندگی از طرف پیشکسوتان روابط عمومی ضمن ارائه خاطراتی، مطالبی در اهمیت تجلیل از پیشکسوتان و نقش روابط عمومی سازمان بیان نموده و در پایان این مراسم با اهدای لوح و جوایزی از پیشکسوتان روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی   تجلیل شد.