در حالی که آزادی نازنین زاغری و انوشه آشوری دو محکوم به جرائم امنیتی، بنابه دلایل بشردوستانه و رافت حکومت اسلامی در آستانه عید سعید نیمه شعبان و نوروز باستانی صورت گرفت واکنش‌ها در انگلیس آنچنان که انتظار می‌رفت توام با هیجان و تکرار اتهامات بی‌اساس است.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا،  «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس که برای چانه‌زنی خرید نفت ارزان به عربستان سعودی سفر کرده است، با انتشار توییتی به این تحول واکنش نشان داد و مدعی شد که بازداشت آن‌ها ناعادلانه بوده است.

او که در ساعات اخیر با موجی از اعتراضات داخلی نسبت به ملاقاتش با رهبران عربستان سعودی تنها چهار زوز پس از اعدام‌های اخیر و سابقه سیاه حقوق بشری این کشور روبروست در این توییت نوشت: «بسیار خوشحالم که تأیید کنم بازداشت ناعادلانه نازنین زاغری راتکلیف و انوشه آشوری در ایران امروز به پایان رسیده و آن‌ها اکنون به بریتانیا بازخواهند گشت».

هم زمان «لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس با صدور بیانیه‌ای ادعا کرد که خانم زاغری و آقای انوشه در نتیجه تلاش های فشرده وزارت امور خارجه انگلیس تحت هدایت او آزاد شدند. او که این رویداد را دستاورد بزرگی در کارنامه کاری خود تلقی می‌کند گفت: من حل و فصل ادامه بازداشت اتباع انگلیس و پرداخت بدهی به ایران را در سپتامبر ۲۰۲۱ در اولویت های خود قرار دادم. در هفته اول کاری ام، با خانواده همه زندانیان صحبت کردم و با همتای ایرانی خود هم در نیویورک ملاقات کردم.

تراس ادامه داد: در ماه دسامبر سال گذشته با وزیر امور خارجه عمان دیدار کردم تا از کمک دیپلماتیک این کشور در این خصوص اطمینان حاصل کنم.در ماه گذشته دو مرتبه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران گفت‌وگو کردم تا مذاکرات خودمان را با موفقیت به پایان برسانیم. براین اساس مقامات ما مذاکراتی نهایی را برای امضای توافقنامه‌ای با ایران انجام دادند که براساس آن نازنین زاغری و انوشه آشوری به انگلیس بازگشته و مراد طاهباز نیز با مرخصی از زندان آزاد شده و در تهران آزاد باشد.

وی همچنین عنوان کرد: بدهی ما به ایران بابت پیش خرید تانک‌های چیفتن نیز با رعایت کامل تحریم‌های انگلیس و بین‌المللی علیه ایران و تمامی تعهدات قانونی تسویه شد. این بودجه صرفا برای خرید کالاهای بشردوستانه استفاده خواهد شد.

رسانه‌های انگلیس هم از ظهر امروز سرخط اخبار خود را به این تحول اختصاص داده و در گفت‌وگو با کارشناسان، تحلیل گران و مقامات اسبق دولت انگلیس، جنبه احساسی این رویداد را مورد توجه قرار دادند. تولیپ صدیق نماینده مجلس انگلیس از منطقه‌ای که خانواده زاغری در آنجا ساکن است در چندین شبکه تلویزیونی انگلیس حاضر شد و از هیجان و احساسات خانواده نامبرده سخن گفت. جرمی هانت وزیر خارجه اسبق انگلیس نیز که پیشتر در اظهار نظری غیر دیپلماتیک، ایران را به گروگان‌گیری اتباع خارجی متهم کرده بود در سخنان مشابهی اتهامات بی اساس خود را تکرار و ادعا کرد که باید نسبت به عدم تکرار این رویداد اطمینان حاصل شود.

ریچارد دالتون سفیر پیشین انگلیس در تهران و الیستر برت معاون اسبق وزیر امور خارجه از جمله افرادی بودند که اظهارنظرهای محتاطانه‌ای را مطرح و آزادی زاغری و انوشه را تحولی مهم در مناسبات دیپلماتیک انگلیس و ایران تفسیر کردند.

تارنمای رسانه‌های مکتوب هم در چند ساعت اخیر پوشش جنگ اوکراین را به حاشیه منتقل کرده و صفحه نخست خود را به این رویداد اختصاص دادند. آغاز یک زندگی تازه، کلیدواژه‌ای است که علاوه بر رسانه‌ها در شبکه‌های مجازی هم ترند شده است.

نازنین زاغری که در پوشش خبرنگار برای انگلیس در ایران جاسوسی می‌کرد و به همین جرم دستگیر شده بود، با پایان دوره محکومیت ۵ ساله خود، ساعاتی پیش با گذراندن تشریفات اداری به تیم انگلیسی تحویل داده شد.

دستگیری زاغری در سال ۹۵ موجب دستگیری ۵۰ نفر از عوامل جاسوس انگلیس در ایران شده بود. کار این سر شبکه جاسوسی آموزش جاسوس بود، لذا در پی دستگیری این فرد چندین شبکه جاسوسی متلاشی‌ شده و اسناد بسیار مهمی از نقش انگلیس در جاسوسی در دیگر کشورها در اختیار ایران قرار گرفته است.

انوشه آشوری هم یکی دیگر از جاسوسانی بود که به همراه زاغری آزاد شد. آشوری فرد دو تابعیتی و دارای تابعیت انگلیس است که به سرویس جاسوسی موساد متصل شده بود. وی امکانات فراوانی از موساد گرفته بود و اطلاعات زیادی را اشخاص کشور به این سرویس منتقل می‌کرد. این فرد به ۱۰ سال حبس بابت جاسوسی، دو سال حبس بابت تحصیل نامشروع و استرداد ۳۳ هزار یورو کشف شده از وی، محکوم شده بود.

طبق اخبار منتشر شده، دو محکوم امنیتی با ترانزیت از مسقط راهی لندن هستند.

ذبیح‌الله خداییان سخنگوی قوه قضاییه امروز درباره آزادی آن‌ها گفت: خانم نازنین زاغری به اتهام جاسوسی برای سرویس جاسوسی کشور انگلیس به چهار سال حبس محکوم شده بود که مدت مجازاتش را به صورت کامل کشیده و حبسش به اتمام رسیده است و بر همین اساس ممنوع الخروجی وی لغو و آزاد شده است.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: البته زاغری پرونده‌ دیگری نیز دارد که در آن محکوم به یک سال حبس شده ولی این پرونده تاکنون به اجرا گذاشته نشده است.

خداییان همچنین در مورد وضعیت قضایی پرونده انوشه آشوری اظهار داشت: آقای انوشه آشوری، به اتهام همکاری با سرویس‌های امنیتی کشورهای بیگانه و به جرم جاسوسی به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود و حدود چهار سال و هفت ماه از مدت محکومیتش سپری شده که تقاضای آزادی مشروط کرد.

سخنگوی قوه قضاییه اضافه کرد: آشوری به عنوان دستمزد مبالغی را از سرویس‌های جاسوسی بیگانه اخذ کرده بود که این مبالغ نیز از وی دریافت شد؛ لذا با توجه به شرایط سنی و جسمی دادگاه با آزادی مشروط او موافقت و مورد رأفت حکومت اسلامی قرار گرفت و آزاد شد.

گفتنی است که رسانه‌ها در انگلیس همچنان اصرار دارند که تسویه بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی انگلیس به ایران را عامل آزادی دو محکوم امنیتی معرفی کنند. این درحالیست حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه امروز تصریح کرد که «هیچ ارتباطی بین آزادی این مبلغ و آزادی افرادی که به جرم جاسوسی و اتهامات امنیتی در ایران بازداشت و محاکمه شدند و جرایم آن‌ها ثابت شد و قوه قضاییه باید درباره وضعیت آن‌ها تصمیم می‌گرفت، وجود ندارد.»