مدیر عامل آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه عملیات اجرایی آبرسانی به ۱۲۱ روستا با ۱۳۴ میلیارد تومان آغاز شده است ، گفت: حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار به منظور آبرسانی به ۲۵۵ روستا در نظر گرفته شده است که از این میزان، ۱۳۰ میلیارد تومان در قالب طرح محرومیت‌زدایی است.

به گزارش جارچی اخبار، محمد خانی روز چهارشنبه در بازدید از تصفیه خانه فاضلاب در حال احداث شهر هشترود اظهار کرد: بقیه اعتبار این طرح از محل اعتبارات ملی تامین می شود.
وی گفت: طی سال۱۴۰۰، طرح های آبرسانی اعم از حفر چاه، خطوط انتقال و مخازن برای شهرهای استان اجرا شده است و هم اکنون ۳۴ طرح آبرسانی با ۳۰ درصد تخصیص اعتبار در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است.
خانی با بیان‌ اینکه  ۱۷ شهر آذربایجان شرقی در اولویت اجرای طرح های فاضلاب قرار دارند، افزود : ۱۰ شهر در حال بهره برداری می باشد که البته به علت عدم کفاف اعتبارات لازم برای اتمام تصفیه‌خانه ها از پیشرفت خوبی برخوردار نیست و لازم است اعتبارات مناسبی در اختیارمان قرار گیرد.
وی با بیان اینکه سعی می کنیم هفت تصفیه خانه دیگر از ۱۷ تصفیه خانه استان را به مدار بهره برداری برسانیم؛ این طرح ها شامل مدول دوم تصفیه خانه مرند، اسکو، خسروشاه، آذرشهر، مدول سوم مراغه، تصفیه خانه هشترود و هریس است؛ البته هنوز مدول سوم تصفیه خانه مراغه ردیف بودجه نگرفته است، اما دیگر طرح ها در مرحله گشایش اعتبار است و ردیف و اعتبارات ملی دارد.

مدیر عامل آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی گفت: ۱۴ شهر و ۲۰۰ روستای  استان در تولید و مصرف آب در حالت سربه‌ سر قرار دارند.

علیرضا توری فرماندار شهرستان هشترود هم با بیان اینکه فرسودگی شبکه آب و فاضلاب در شهرستان مشهود است، گفت: فرسودگی لوله های آب باعث هدر رفت آب و مصرف بیش از حد آب در این شهرستان می شود و در برخی موارد با کمبود آب مواجه می شویم.
وی تداوم اجرای شبکه فاضلاب مدرن شهر هشترود را خواستار شد و گفت: متاسفانه این طرح چندین سال در شهر هشترود در حال اجراست اما به صورت لاک‌پشتی پیش می رود که احتمالا در پایان یافتن این طرح مواردی که در سال‌های اول احداث شده است مجدد به تجدید  احداث نیاز باشد.
توری از راکد ماندن تصفیه خانه فاضلاب مدرن شهر هشترود انتقاد کرد و گفت: برای ابن طرح هزینه های میلیاردی شده است اما راکد مانده و فاضلاب شهر همچنان به رودخانه وسط شهر هدایت می شود.
فرماندار هشترود گفت: معضل بزرگ شهر هشترود هدایت فاضلاب های خانگی به رودخانه وسط شهر ”  آغبلاغ چایی ” است که در ایام تابستان بوی بد و متعفن آن باعث آزار و اذیت شهروندان می شود ضمن اینکه آب فاضلاب باعث آلوده شدن آب رودخانه و مزارع کشاورزی می شود .
وی لایروبی رودخانه های آغبلاغ و دامناب که از وسط شهر می گذرند را خواستار شد .