مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی گفت: امسال ۱۴۳ مدرسه خیرساز و مشارکتی با ۵۵۰ کلاس درسی در سطح استان احداث شد.

به گزارش جارچی اخبار، جعفر پاشایی روز شنبه در آیین کلنگ‌زنی مدرسه خیرساز ۶ کلاسه در روستای «دامناب» هشترود افزود: ۳۵۰ کلاس نیز طی سال ۱۳۹۸ و ۵۰۰ کلاس هم در سال ۱۳۹۹ از سوی اداره نوسازی و خیران به آموزش و پرورش تحویل داده شد.

وی پوشش ابتدایی را از شاخص‌های ارزیابی نظام‌های آموزشی موفق در سطح دنیا عنوان کرد و افزود:  نرخ پوشش دوره متوسطه اول در سطح استان  ۲۷ /۹۶  درصد بوده که حدود ۲ درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

وی همچنین نرخ پوشش تحصیلی دوره دوم متوسطه آذربایجان شرقی را۶۶ /۸۲ درصد عنوان کرد و ادامه داد: استان در این شاخص نیز ۰٫۱۸ درصد از میانگین کشور بالاتر است.

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی نرخ ماندگاری دانش‌آموزان در پایه ششم در دوره ابتدایی ۳۵ / ۹۸درصد، تا پایه نهم در دوره متوسطه اول ۳۲ /۹۰درصد و تا پایه دوازدهم ۸۹/ ۷۵ درصد است.

«پاشایی» میانگین باسوادی استان را  ۴/ ۹۶ درصد اعلام و بیان کرد: دستگاه تعلیم و تربیت استان جزو استان‌های پیشتاز در جذب مشارکت‌های مردمی است و تلاش می کنیم از همه ظرفیت‌های دستگاه تعلیم و تربیت استان در جهت توسعه فرهنگ مدرسه‌سازی به خصوص برای دانش‌آموزان نیازمند استفاده کنیم.

فرماندار هشترود هم نیاز شهرستان به احداث ۲۵۰ کلاس درسی جدید را یادآوری کرد و گفت: ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای احداث این کلاس‌ها نیاز است که اگر خیران و اهالی روستا ۳۰ درصد هزینه ساخت و احداث را تقبل کنند، دولت در قالب نوسازی ۷۰ درصد هزینه ساخت را تامین می‌کند.

به گفته «علیرضا توری» ۱۳ مدرسه سنگی و قدیمی در شهرستان وجود دارد و ۵۰ مدرسه هم غیرقابل استفاده است؛ ضمن اینکه ۳۶ مدرسه توسط خیران احداث شده یا در مرحله احداث است و نوسازی ۱۴ مدرسه دیگر نیازمند یاری خیران است.

وی از تجهیز ۱۰۰ کلاس درس به بخاری گازی هوشمند هرموتیک خبر داد و ابراز امیدواری کرد تا پایان سال ۱۴۰۱ با بخاری‌های معمولی در کلاس‌های درس این شهرستان خداحافظی شود.

مدرسه ۶ کلاسه شهید بابازاده روستای دامناب به همت خیر نیک‌اندیش حاج حسین فرید جعفرنژاد تا مهر ۱۴۰۱ احداث خواهد شد.