مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه همراهی و همیاری مردم موجب افزایش بهره وری از منابع آبی می‌شود ، اظهار امیدواری کرد مردم فهیم و دلسوز استان صدای خاموش طبیعت را از زبان آب های زیرزمینی شنیده و خادمان آب خود را در حفظ این منابع یاری رسانند.

به گزارش جارچی اخبار، یوسف غفارزاده روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به شعار سال ۲۰۲۲ سازمان ملل متحد برای روز جهانی مبنی بر “آب زیرزمینی، مرئی شدن نامرئی”، افزود: آب های زیرزمینی به لحاظ اینکه جزو منابع استراتژیک هر کشوری محسوب می شوند از اهمیت فوق العاده ای برخوردارند.

وی اظهار داشت: از این رو باید سعی کنیم به یاری همه اقشار مردم به ویژه رسانه ها و سازمان های مردم نهاد بحث مرئی شده و دیده شدن آب های زیرزمینی را عملیاتی کنیم تا آگاهی لازم را برای ضرورت توجه به آب های زیرزمینی به عنوان منبع استراتژیک و تامین کننده ۹۰ درصد نیازهایمان ایجاد کنیم.

غفارزاده از تراز منفی ۱۹ دشت از مجموع ۲۴ دشت آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: این امر نشانگر برداشت بیش از تغدیه و توان از این منابع و کسری تجمعی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعبی در این ۲۴ دشت است.

وی ادامه داد: در راستای احیای این منابع در طول سال های گذشته مجموعه اقداماتی در شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی در قالب طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی انجام گرفته که خوشبختانه توانسته ایم برخی دشتها را به تراز مثبت برسانیم.

غفار زاده اقداماتی از قبیل رصد و کنترل برداشت مجاز از چاه های مجاز و انسداد چاه های غیرمجاز و جلوگیری از حفر چاه های غیرمجاز را از جمله اقدامات فوق نام برد و ادامه داد: اما آنچه مسلم است توفیق درازمدت در این زمینه جز با یاری ارگان های ذیربط همچون جهاد کشاورزی در افزایش بهره وری و بهره گیری از روشهای نوین آبیاری و آگاهی و همراهی مردم میسر نخواهد شد.