سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران گفت که میزان اقامت‌های ثبت شده مسافران نوروزی در استان تا پایان دومین روز سال جدید از سه میلیون و ۲۴۰ هزار نفر-شب فراتر رفته است.

به گزارش جارچی اخبار، مهدی ایزدی روز چهارشنبه اظهار کرد: بر اساس آمارهای ثبت شده طی ۶ روز گذشته یعنی از ۲۶ اسفند پارسال تا پایان روز دوم فروردین جاری سه میلیون و ۲۴۰ هزار و ۸۲۴ نفر در مراکز اقامتی مازندران اعم از هتل‌ها و متل‌ها، مجتمع‌های گردشگری، هتل‌آپارتمان، خانه‌مسافر، اقامتگاه‌ها و کمپ‌های موقت، واحدهای بومگردی، مدارس و مهمان‌سراهای ادارات استان اقامت شبانه داشته اند که نشانگر نقش مهم مازندران در سفرهای داخلی است.

وی افزود: طی ۶ شبانه‌روز گذشته تعداد اقامت‌ها در هر ۲۴ ساعت روندی افزایشی داشت به طوری که از زیر ۲۰۰ هزار نفر-شب اقامت در روزهای ۲۶ و ۲۷ اسفند، به بیش از ۸۶۰ هزار نفر-شب اقامت در دومین روز فروردین رسید.

این مسئول خاطرنشان کرد: بیشترین سهم از اقامت‌های ثبت شده مربوط به مهمان‌سراهای ادارات و خوابگاه‌های دانشجویی است که یک‌میلیون و ۸۲۸ هزار و ۷۲ نفر-شب اقامت معادل ۵۶ درصد کل اقامت‌های ثبت شده طی ۶ روز اخیر در آن‌ها رقم خورد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران اظهار کرد: در طرح خانه‌مسافر استان نیز تا کنون یک میلیون و ۲۷۳ هزار و ۸۱۵ نفر-شب اقامت ثبت شد که برابر با ۳۹ درصد کل اقامت‌های مربوط به نوروز ۱۴۰۱ مازندران تا پایان روز دوم فروردین است.

ایزدی افزود: ۱۵ هزار و ۱۴۵ نفر-شب اقامت در هتل‌های استان، ۱۰ هزار و ۲۵۴ نفر-شب اقامت در هتل‌آپارتمان‌ها، ۶ هزار و ۶۶۲ نفر-شب اقامت در متل‌ها،  و ۸۷ هزار و ۸۸۵ نفر-شب اقامت نیز در اقامتگاه‌های موقت مانند کمپ‌ها، کانکس‌ها و چادرهای مسافرتی استان به ثبت رسید.

به گفته وی ، سهم سایر اماکن اقامتی استان نیز از این سه میلیون و ۲۴۰ هزار نفر-شب اقامت حدود ۱۹ هزار اقامت بود که یک‌هزار و ۴۳۷ نفر-شب در اقامتگاه‌های سنتی، ۶ هزار و ۹۱۰ نفر-شب در مجتمع‌های گردشگری، ۵۸۳ نفر-شب در مهمانپذیرها، دو هزار و ۶۲۰ نفر-شب در مجموعه‌های بومگردی و ۷ هزار و ۴۴۱ نفر-شب اقامت در تاسیسات اقامتی وابسه به آموزش و پرورش از جمله مدارس ثبت شد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی مازندران با اظهار این که آمارهای ثبت شده مربوط به اماکن اقامتی مجاز استان است ، در حالی که بسیاری از مسافران در منزل‌های شخصی استیجاری ثبت نشده یا ویلاهای شخصی مستقر می‌شوند، به همه مالکان واحدهای اقامتی که در اختیار گردشگران و مسافران قرار می‌گیرد توصیه کرد نسبت به ثبت واحدشان در طرح خانه‌مسافرها اقدام کنند.

ثبت ۷۴۴ هزار بازدید از جاذبه‌های مازندران

ایزدی درباره میزان بازدید از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و گردشگری مازندران طی ۶ روز اخیر توسط مسافران نوروزی نیز گفت: در مجموع از ۲۶ اسفند تا پایان دومین روز فروردین ۷۴۴ هزار و ۶۳۸ بازدید از جاذبه‌های مازندران ثبت شد که ۶۷ هزار و ۳۹۶بازدید مربوط به اماکن تاریخی استان، ۳۱۷ هزار و ۱۹۸ بازدید مربوط به جاذبه‌های طبیعی مازندران، ۴۱ هزار و ۴۱۰ بازدید مربوط به اماکن تفریحی، ۱۹ هزار و ۶۳۰ بازدید از اماکن مذهبی، ۳۵۰ بازدید از کارگاه‌های صنایع دستی و یک‌هزار و ۱۹ بازدید از موزه‌های استان بود. بیش از ۲۹۷ هزار بازدید نیز از مجموعه‌های گردشگری استان طی این ۶ روز به ثبت رسید.

وی با اشاره به در حال انجام بودن نظارت ویژه بر فعالیت همه زیرساخت‌های گردشگری و اقامتی استان اظهار کرد: ۱۷۰ نفر از همکاران ما برای نظارت بر همه مجموعه‌ها فعال هستند. علاوه بر نظارت شهرستانی، برای تعدادی از همکاران به منظور انجام نظارت ستادی از مرکز نیز حکم صادر شد. تا کنون ۲۵۹ بازدید نظارتی از زیرساخت‌های اقامتی و گردشگری مازندران در استان انجام شد که خروجی این بازدیدها نیز رضایتبخش است.

این مسئول خاطرنشان کرد: طی این ۶ روز فقط سه شکایت از مراکز اقامتی استان ثبت شد که این تعداد اندک شکایات عملکرد خوب زیرساخت‌های مرتبط با گردشگری استان را نشان می‌دهد. البته همکاران ما در بازرسی‌ها مجموعا ۲۴ تذکر نیز ثبت کردند که ۸ مورد برای مراکز اقامتی، ۴ مورد برای دفاتر خدمات مسافرتی و ۱۲ مورد به مراکز پذیرایی بود. پنج مرکز اقامتی و پنج مرکز پذیرایی نیز در این بازدیدها تا کنون شایسته تشویق ارزیابی شدند.