ربات موازی پنج درجه با قابلیت چاپگر سه بعدی در دانشکده ساخت و تولید مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز طراحی و ساخته شد.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا،  تولید محصولات پلاستیکی و فلزی از قابلیت های این ربات چاپگر می باشد که طرح پژوهشی آن در دانشگاه تبریز پایان یافته است.

مهران محبوب خواه، عضو هیات علمی و استاد دانشکده فنی مهندسی دانشگاه تبریز گفت: ساخت ربات های موازی یکی از طرح های  سازمان پژوهش و فناوری ترکیه، موسوم به توبیتاک می باشد که در راستای تبادل استاد با همکاری اساتید دانشگاه های تبریز و ارزروم تکنیک انجام شده است.

وی افزود: این ربات ها ۲ درجه آزادی و سه حرکت ایترووایزوری دارند و برای تولید محصول نیز نیازی به تکیه گاه نداشته و فرایند تولید محصول در آنها با چرخش میز محل استقرار ربات تکمیل می شود.

محبوب خواه تشریح کرد: برای کاهش مصرف مواد اولیه در پرینترهای سه بعدی این ربات ها برای تولید انواع محصولات پلاستیکی و فلزی، سیستم مورد نیاز بومی سازی شده است.

وی ادامه داد: مواد اولیه مورد نیاز این ربات ها و پرینترهای آنها به نام فلامنت از گرانول تولیدی مجتمع های پتروشیمی کشور به دست می آید.

عضو هیات علمی دانشکده فنی مهندسی دانشگاه تبریز یادآوری کرد: در این ربات ها گرانول کیلویی ۴۰ هزار  تومان به محصولی با ارزش افزوده ۲۰ برابر تبدیل می شود.

وی افزود: طرح ساخت تولید ربات های موازی در دانشگاه تبریز در داخل ایران ثبت اختراع شده و در حال انجام اقدامات لازم برای ثبت پتنت بین المللی آن هستیم.

محبوب خواه اضافه کرد: با اتمام مراحل ثبت اختراع داخلی و بین المللی، امکان تولید انبوه این ربات ها در کشور فراهم می شود.