رئیس دانشگاه تبریز گفت: قرارگاه استانی تحقیقات فناورانه و اشتغالزایی دانش بنیان به مرکزیت دانشگاه تبریز به‌عنوان دانشگاه مادر استان تشکیل شد و در زمینه‌ی تحقق شعار سال و تولیدات دانش بنیان فعالیت می‌کند.

به گزارش جارچی اخبار، صفر نصراله زاده ضمن تبریک سال جدید در خصوص شعار سال که «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» است، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب طی سه سال اخیر شعار سال را در ارتباط با بحث تولید انتخاب می‌کنند که این مهم، نشان از اهمیت والای بحث تولید است.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در پیام‌های خود که مبتنی بر اصول علمی است، به این نکته اشاره می‌کنند که اگر چرخه‌ی تولید، توزیع و مصرف دانش به درستی انجام شود، منجر به توسعه‌ی اقتصادی و اشتغال بیشتر می‌شود.

وی افزود: اشتغال‌زایی نیز که آخرین حلقه‌ی این زنجیر است، با تولید، توزیع و مصرف دانش شکل می‌گیرد و سبب توسعه‌ی اقتصادی می‌شود که در این زمینه همه باید دست به دست به هم دهند چراکه اشتغال دانش بنیان، اکوسیستم ویژه‌ی خود را دارد و باید به درستی عمل کند تا بحث اشتغال‌زایی بر مبنای دانش تحقق یابد.

نصراله زاده خاطرنشان کرد: تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین، زنجیره‌های متفاوتی دارد که شبکه را کامل کرده و تک تک این زنجیره‌ها نیز وظایف مشخصی دارند؛ از جمله‌ی این زنجیره‌ها که در خط مقدم اشتغالزایی بوده و تاثیر بالایی دارد، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی هستند که در زمینه‌ی تولید دانش بنیان، فناورانه و اشتغالزایی عمل می‌کنند.

وی همچنین یادآور شد: در زمینه‌ی اشتغال باید دو جنبه را در نظر بگیریم؛ اشتغال برای افراد تحصیل کرده که در قالب شرکت‌های دانش بنیان موثر است و در تولیدات با تکنولوژی بالا، افراد تحصیل کرده نقش مهمی دارند و اشتغال برای سایر افراد که نیاز به مهارت افزایی دارد؛ بنابراین جامعه باید در این دو زمینه تلاش کند.

وی گفت: در زمینه‌ی شرکت‌های دانش بنیان و تولید محصولات اشتغال آفرین توسط تحصیل کنندگان و افزایش مهارت سایر آحاد جامعه، بازهم نقش اصلی بر عهده‌ی دانشگاه‌ها است و نهادهای استانی و علمی نیز باید حمایت‌کننده باشند.

رئیس دانشگاه تبریز در رابطه با اقدامات انجام شده در این زمینه در استان متذکر شد: تاکنون اقداماتی در این زمینه در سطح استان انجام شده است؛ در دانشگاه تبریز از چندین ماه قبل، بحث اشتغالزایی بر مبنای دانش مطرح بوده و جلساتی نیز برگزار شده است، همچنین توسط استانداری نیز ستاد استانی اشتغال‌زایی دانش بنیان تشکیل شد که همه‌ی نهادها برای توسعه‌ی آن، تلاش می‌کنند.

وی اضافه کرد: دانشگاه‌ها برنامه‌ی ویژه‌ای دارند و ما به‌عنوان دانشگاه مادر در این زمینه فعال بوده و قرارگاهی دانشگاهی به مرکزیت دانشگاه تبریز نیز تأسیس کردیم که در زمینه‌ی توسعه‌ی اشتغال‌زایی فعالیت خواهد کرد.

وی ادامه داد: توسعه‌ی پارک‌های علم و فناوری و مراکز نوآوری نیز در دستور کار است و باید از بضاعت و توانایی موجود به نحو احسن استفاده می‌کنیم تا بحث اشتغال‌زایی به زودی تحقق یابد.

وی بیان کرد: تقویت شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای علم و فناوری نیز مد نظر است چراکه فعالیت آنها منجر به تولید محصول شده و تجاری‌سازی به معنای واقعی انجام می‌شود که اگر این مهم اتفاق بیافتد، بخش قابل توجهی از آحاد جامعه از نتایج آن بهره مند می‌شوند.

نصراله زاده همچنین خاطرنشان کرد: ستاد استانی اشتغال‌زایی دانش بنیان اغلب جنبه‌های سیاست گذاری و حمایتی را پیش می‌برد و پیشنهاداتی نیز در زمینه‌ی حمایت از تعداد شرکت‌ها و تقویت آنها داشتیم تا زیر مجموعه‌ای در ستاد استانی به‌عنوان حامی مالی شرکت‌های دانش بنیان تشکیل شود و نهادهای مورد نظر نیز کمک کنند ضمن اینکه قرار شد، شتاب دهنده‌ها نیز افزایش یابند.

وی یادآور شد: کارگزاران نیز باید در بحث ارتباط شرکت‌های دانش بنیان با سطح جامعه فعالیت کنند چراکه فروش محصولات دانش بنیان بسیار مهم است و برای رفع برخی اشکالات در روند عرضه‌ی محصول و صادرات، آنها را یاری کنند.

وی افزود: باید اتاق فکر موثری نیز تشکیل شود و هر دو بعد اشتغال‌زایی در نظر گرفته شود، چراکه صرفاً افزایش کمی شرکت‌ها منجر به اشتغال نمی‌شود و تقویت آنها است که منجر به تولید محصول و مصرف آنها شده و در گسترش شرکت‌ها موثر خواهد بود.

رئیس دانشگاه تبریز در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به برنامه‌های این دانشگاه در این زمینه برای دانشجویان خود اظهار کرد: دانشگاه تبریز نیز در این زمینه برای دانشجویان خود برنامه‌ی ویژه‌ای دارد از جمله، معاونت آموزشی دانشگاه ماموریت یافته است تا دوره‌های مهارت افزایی را برای فارغ‌التحصیلان و دانشجویان نیازمند مهارت برگزار کند.

وی افزود: صاحبان ایده‌ها و نخبگان را نیز شناسایی کرده و امکانات مناسب را در اختیار آنها قرار خواهیم داد.

وی در پایان تاکید کرد: برای دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه، برنامه‌ی ویژه‌ای داشته و برای افراد خارج از دانشگاه نیز دوره‌های مهارت افزایی و توانمندی برای ورود به عرصه‌ی تولیدات دانش بنیان و اشتغال‌زایی برگزار خواهیم کرد.