مجید شکری

شنبه ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۱  در صفحه اول سایت khamenei.ir  مصاحبه منتشر شده سیدجواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی و  سایت دفترحفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای مدظله العالی را دیدم.

در این مصاحبه وزیر جهاد کشاورزی بر سنددارکردن اراضی کشاورزی برای توقف تغییر کاربری‌ آنها تاکید می کند و می گوید: « آب و خاک دو ثروت عظیم ملّی است، دو ذخیره‌ی حیاتی همه‌ی ملّتها است در همه‌ی کشورهای عالم؛ نباید با اینها مسرفانه برخورد کرد و نباید خاک را تخریب و نابود کرد. بنابراین، رفتار مسرفانه‌ی با آب و خاک مطمئنّاً ضربه‌ی به منافع ملّی است» .

از طرفی رهبر معظم انقلاب به صراحت و بارها  از اهمیت کشاورزی سخن گفتند و آن را محور توسعه ایران اسلامی دانستند. از دیدگاه ایشان کشاورزی برای کشور ما بسیار مهم است تا آن جا که باید آن را بخشی ویژه و استثنایی دانست؛ زیرا از سویی جمعیت کشور رو به افزایش است و کشوری که دارای دهها میلیون جمعیت است بیش از هر چیز و پیش از هر برنامه ای باید به فکر تأمین غذای این جمعیت باشد.

ایشان در این باره واژه «امنیت غذایی» را به کار بردند که درخور تأمل بسیار است. امنیت غذایی به معنای آن است که هرگاه کشوری در برابر تحریمهای دشمنان، حوادث ناگوار و وقایعی از قبیل جنگ قرار گرفت بتواند روی پای خود بایستد و با بهره وری از امکانات خود مردم را سیر کند. دستیابی به امنیت غذایی تنها در سایه توسعه پایدار و ماندگار کشاورزی میسور است.

از دیگر سوی می بینیم امروزه در دولت سیزدهم  وزیری بر مسند قدرت نشسته است اولا به عنوان نماینده مردم ، از اعتماد  مردمی برخوردار است  دوما به دلیل جایگاه علمی و کرسی دانشگاهی که دارد با برنامه های راهبردی  خود با تمام توان قصد تحول علمی و  بنیادین کشاورزی را در دستور کار خود قرار داده است

ایشان به عنوان اولین وزیری که برای تحقق شعار سال مقام معظم رهبری بیانیه صادر کرده و به کلیه مدیران  زیر مجموعه وزارت وسیع جهاد کشاورزی دستور اقدام و زمینه سازی اجرای سریع منویات مقام معظم رهبری را برای ایجاد کشاورزی دانش بنیان و افزایش تولید صادر کرده است.

وزیر جهاد کشاورزی در راستای دانش بنیان ساختن بخش کشاورزی در پاسخ به دغدغه های معظم له که در پیام نوروزی تاکید می کنند: اگر ما در کشاورزی، شرکتهای دانش‌بنیان را افزایش بدهیم و دانش را در مسئله‌ی کشاورزی به‌کارگیری کنیم، میتوانیم در امر اصلاح بذر ــ که خیلی در تولید محصول کشاورزی مهم است ــ در مورد آبیاری نوین، در مورد شیوه‌های جدید تولید، در مورد بهره‌وری بهتر از آب و خاک ــ که آب و خاک دو محصول ارزشمندند که قبلاً هم اشاره کردیم ـ میتوانیم حدّاکثر استفاده را بکنیم، بهره‌وری‌مان را افزایش بدهیم و اینها را اصلاح کنیم. وقتی که در کشاورزی توانستیم این پیشرفتها را به وجود بیاوریم و تحوّل جدّی ایجاد بکنیم، این موجب می شود که اوّلاً امنیّت غذائی کشور حاصل بشود و به دست بیاید، یعنی کشور از لحاظ مسائل غذائی هیچ وقت دچار مشکل نشود، هیچ نگرانی‌ای وجود نداشته باشد؛ ثانیاً درآمد کشاورزان افزایش پیدا کند؛ خیلی خوب است که درآمد کشاورزان ما افزایش پیدا بکند و به کشاورزی دلگرم بشوند و ادامه بدهند…

در قالب تشکیل چندین قرارگاه عملیاتی جهادی تلاش می کند ضمن دستیابی کشور به امنیت غذایی ، با برنامه های راهبردی کشت قراردادی  و سند دار کردن اراضی کشاورزی و افزایش تولید و  توسعه ترویج کشاورزی و…مگا پروژه از مزرعه تا سفره را به نحو شایسته ای مدیریت کند.

اما نکته ای جلب توجه می کند و آن این است که در این مدت کوتاه که ایشان بر مسند وزارت تکیه داده است چه کسانی بیشترین ضرر را متحمل شده اند؟ چرا این همه هجمه برعلیه ایشان و  در برخی از معدود رسانه ها آورده شد؟ وقتی  وزیری در راستای منویات  مقام معظم رهبری که بیش از هرکسی دغدغه پیشرفت نظام اسلامی  را دارد ، گام بر میدارد و  این گونه برنامه مدار و تحول گرا برای تحقق شعار ریاست محترم جمهوری و شکل گیری ایران قوی و دولت مردمی برنامه ریزی می کند ، آیا  در خانه اگر کس است، یک حرف بس نیست؟

آیا سودجویان و دلالانی که دست اشان از جیب مردم کوتاه شده تا کی قصد سیاه نمایی دارند و  کوتاه نمی آیند؟

به نظر شما آیا عاقلان را اشارتی کافی نیست؟

اندکی تامل و همراهی و همگامی کافی است تا نتایج برنامه های محوری ایشان به منصه ظهور برسد. در این مدت کوتاه نشان داده اند وزیری ارتباط گستر و تعامل گرا هستند و بایستی برای توسعه بخش کشاورزی همه باهم حرکت کنیم.