ترجمه رضا عالش‌زاده

کپنهاگ همواره به عنوان یکی از پایدارترین شهرهای جهان رتبه بندی می‌شود. کپنهاگ چه کاری را به درستی انجام می‌دهد که بقیه جهان می‌توانند به آن برسند؟

این شهر زیبای اروپایی خانه بسیاری از پروژه‌های معماری سازگار با محیط زیست، طرح‌های انرژی‌های تجدیدپذیر، باغ‌های شهری و موارد دیگر برای سبز کردن پایه‌ای شهر است. در اینجا چند مورد از ویژگی‌های پایدار کپنهاگ آورده شده است.

مانند سایر شهرهای شلوغ که قبل از ماشین مدرن طراحی شده بودند، ساکنان کپنهاگ در همه جا دوچرخه‌سواری می‌کنند. این شهر دارای ۷۰۰۰۰۰ دوچرخه است که بیش از یک دوچرخه برای هر ماشین در شهر است.

علاوه بر این، کپنهاگ از سازه‌های پارکینگ دوچرخه، طراحی مناسب دوچرخه (از جمله این پل دوچرخه منحصربفرد) و فرهنگی که مردم را تشویق می‌کند به جای رانندگی بیرون بروند و ورزش کنند، استقبال می‌کند. بیش از ۶۰ درصد از ساکنان کپنهاگ به جای رانندگی برای رفت و آمد خود دوچرخه سواری می‌کنند. شهرهای قدیمی‌تر اروپایی مانند کپنهاگ به هر حال بر محوریت خودروها طراحی نشده‌اند، بنابراین دوچرخه‌ها راهی مناسب و کاربردی برای رفت و آمد در خیابان‌های باریک هستند.

 

برای کسانی که از حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند، اتوبوس‌های کپنهاگ از دیزلی به برقی تبدیل شده‌اند. در حالی که در جاده هستید، می‌توانید در هر یک از هتل‌های دوستدار محیط زیست کپنهاگ اقامت کنید، زباله‌های خود را در یک دستگاه فروش عمومی فروخته و در چندین رستوران شهر غذاهای ارگانیک بخورید.

کپنهاگ ساختمان‌های تجاری خود را با سرعتی شتابان سبز می‌کند. این به معنای بام‌های سبز، انرژی‌های تجدیدپذیر، خورشیدی و غیره است.

 

اکنون، قوانین ساختمانی شهر حتی ساختمان‌های جدید را ملزم به داشتن بام سبز می‌کند. این پشت بام‌ها اغلب شامل سیستم‌های جمع‌آوری آب باران هستند و به جذب ذرات آلاینده ناشی از حمل و نقل شهری کمک می‌کنند.

یک چهارم فضای کپنهاگ برای باغ‌های شهری و فضای سبز استفاده می شود. قوانین شهری که برای ساختمان‌های تازه‌ساخته به بام‌های سبز نیاز دارند، فضای بیشتری را برای باغ‌ها، درختان و گیاهانی که تنوع زیستی را ترویج می‌کنند، ایجاد می‌کند. درختان همچنین اکسیژن تازه ای را برای جبران اثر جزیره گرمایی منظره شهری سنگفرش‌شده فراهم می‌کنند.

علاوه بر این، یک زندان سابق در کپنهاگ اکنون به عنوان باغی با کاربری مختلط استفاده می‌شود. چنین پروژه‌هایی نشان‌دهنده نوآوری شهر در برنامه‌ریزی شهری و ایجاد آینده‌ای سبزتر است. کپنهاگ همچنین دارای پارک‌های جزیره‌ای شناور و پارک‌های سازگار با آب و هوا است که بارندگی‌های اضافی را به خود می‌گیرند.

دانمارک از انرژی باد و خورشید برای کاهش تاثیر کربن خود استفاده می‌کند، اما از زیست‌توده نیز در تلاش خود برای کربن‌زدایی استفاده می‌کند. پروژه هولمن ابتکار دیگری به سوی آینده انرژی سبز است که در آن ۹ جزیره مصنوع آسیاب‌های بادی و نیروگاه‌های تبدیل زباله به انرژی را در خود جای خواهند داد. این پروژه می‌تواند بیش از ۳۰۰۰۰۰ مگاوات بر ساعت برق تولید کند. این انرژی برای تامین برق حدود ۴۰۰۰۰ خانه برای یک سال تمام کافی است.

امروزه، بیش از ۳۰ درصد انرژی مورد نیاز دانمارک از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین می‌شود و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ به ۵۰ درصد برسد و تا سال ۲۰۵۰ به استقلال انرژی دست یابد. بخش قابل توجهی از این پایداری انرژی از سوخت‌های تجدیدپذیر و مدیریت زباله است.

کپنهاگ همچنین از حسگرهای هوشمند برای تشخیص مصرف و نشت آب استفاده می‌کند. در همین حال، شیرآلات و پمپ‌های هوشمند به حداقل رساندن اتلاف انرژی از ساختمان‌های شهرداری کمک می‌کنند. این شهر از کانال‌ها به هدر رفتن آب و به حداقل رساندن تاثیر کربن آن توجه ویژه‌ای دارد.

تعهد کپنهاگ به آینده ای پایدار نمونه‎ای برای شهرهای سراسر جهان است. انتظار می‌رود مناطق بیشتری به زودی این استراتژی‌های کاهش و سازگاری آب و هوا را اتخاذ کنند و زیرساخت‌ها و معماری خود را سبز کنند. کپنهاگ به عنوان سبزترین شهر دانمارک نشان می دهد که انرژی های تجدیدپذیر به معنای کاهش کیفیت زندگی نیست بلکه انرژی پاک و طراحی زیبا دست به دست هم می دهند و شهرهای آینده را زیباتر و سالم‌تر می‌سازند.