«ناصر صدرکریمی» که سالها قبل و پس از راه‌اندازی نمایندگی اتاق بازرگانی تبریز در مراغه، برای مدتی دبیری آن را بر عهده داشت، گفت: استقلال اتاق بازرگانی مراغه در آن زمان با جدیت پیگیری نشد و نمایندگی تبریز هم پس از چند سال و به خاطر فراموش شدن سیاستگذاری‌ها به تعطیلی کشیده شد.

به گزارش جارچی اخبار، صدر کریمی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: نمایندگی اتااق بازرگانی در مراغه چند ماه پس از استعفای بنده تعطیل شد در حالی که قرار بود تجار جنوب آذربایجان‌شرقی زیر نظر این اتاق فعالیت کنند.

وی به یکی از نتایج راه‌اندازی نمایندگی اتاق بازرگانی تبریز در مراغه اشاره و بیان کرد: تعداد کارت‌های بازرگانی مراغه در پی راه‌اندازی این اتاق از ۲۲ مورد به ۱۳۰ مورد افزایش یافته بود و وجود همین تعداد بازرگان در بخش‌های مختلف نیز نویدبخش ایجاد اتحادیه‌های صادرکنندگان در بخش‌های مختلفی چون فرش، میوه، خشکبار و غیره بود.

به گفته وی هیئت‌های اقتصادی مراغه در آن دوران به دنبال حضور در بازار کشورهای همسایه با هدف بازاریابی بودند و اگر فعالیت اتاق بازرگانی در مراغه ادامه می‌یافت، شاید امروزه مشکلی در زمینه صادرات سیب این شهرستان وجود نداشت.

مراغه به آسیب‌شناسی اقتصادی نیاز دارد

«صدرکریمی» با تاکید بر اینکه مراغه به آسیب‌شناسی اقتصادی نیاز دارد، اضافه کرد: آمار و اطلاعات دقیقی باید از بخش اقتصادی این شهرستان احصا، و ارتباط با سرمایه‌گذاران و دانشگاهیان باید بیش از پیش تقویت شود.

وی با بیان اینکه روند توسعه اقتصادی مراغه طی یک دهه گذشته با کندی پیش رفته، اظهار داشت: خروجی برنامه‌ریزی‌های‌ اقتصادی طی این مدت بسیار ناچیز بوده است و از وضعیت اقتصادی شهرستان خبرهای خوشی به گوش نمی‌رسد.

پیشنهاد؛ سطح بانک ملی مراغه ارتقا یابد

«صدرکریمی» که به گفته خودش سابقه فعالیت در اتاق بازرگانی تهران را هم دارد، پیشنهاد می‌دهد که سرمایه‌داران مراغه از سوی مسئولان برای سپرده‌گذاری چند ماهه در بانک ملی مراغه دعوت شوند تا سطح این بانک ارتقا و زمینه اعطای تسهیلات رونق تولید افزایش یابد.

وی با اشاره به وجود یک مراغه‌ای در هیئت مدیره بانک ملی، اضافه کرد: تامین اعتبار و تسهیلات مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری نخستین گام برای ایجاد تحرک در اقتصادی دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین این شهرسنان به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه ایجاد صنایع سنگین در مراغه به دلیل محدودیت در منابع آب و برق جواب نمی‌دهد، اظهار داشت: مزیت‌های سرمایه‌گذاری در مراغه باید با شیوه‌های نوین و علمی و همچنین شرایط فعلی بازار مصرف احصا شود.

وی اظهار داشت: سرمایه‌گذاران اکنون باید به نیاز روز بازار توجه داشته باشند و به ظرفیت‌های محلی تکیه کنند؛ برای نمونه گوشت لوکس امروزه در بازارهای خارجی و گاهی داخلی طرفداران بسیاری دارد و در مراغه می‌توان آن را تولید، بسته‌بندی و عرضه کرد.

وی همچنین به تعطیلی صنعت «سالامبور» در مراغه اشاره و بیان کرد: این صنعت ظرفیت صادراتی چشمگیری داشت و تاجران از کشورهای مختلف برای خرید آن به مراغه سفر می‌کردند.

فرش قرمز زیر پای سرمایه‌گذاران پهن شود

«صدرکریمی» به اهمیت راه‌اندازی پنجره واحد اقتصادی اشاره و بیان کرد: سرمایه‌گذاران به ویژه مراغه‌ایهای مقیم دیگر شهرها که توان مالی چشمگیری هم دارند، باید دعوت، و فرش قرمز زیر پای آنان پهن شود.

به گفته وی حتی صدور مجوزهای فعالیت و زمینه‌سازی برای آغاز عملیات اجرایی در سریع‌ترین زمان ممکن نیز باید از سوی مسئولان اقتصادی شهرستان انجام شود و حمایت از سرمایه‌گذار به معنای واقعی کلمه اتفاق بیافتد.

به گزارش ایرنا «علی علیزاده» نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی نیز چندی پیش به خبرنگار ایرنا گفته بود که مراغه طی حداقل یک دهه گذشته امکانات زیربنایی از جمله آب و برق برای سرمایه‌گذاری نداشته و در نتیجه فعالیت مسئولان اقتصادی برای جذب سرمایه‌گذاری بی‌نتیجه بوده است.