معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: رویکرد دولت سیزدهم، جوان‌گرایی در مجموعه مدیریت بوده و تاکید دارد که متوسط سن مدیران کشور باید کاهش یابد و از نیروهای انقلابی و جوان در کنار سایر مدیران با تجربه بهره گرفته شود.

به گزارش جارچی اخبار، امیر میمنت آبادی روز شنبه در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان شرقی، با بیان این‌که انتخاب مدیران جوان، مزایای خاص خود را دارد، گفت: ریسک پذیری و داشتن انرژی کافی از ویژگی‌های انتخاب مدیر جوان جهت خدمت رسانی شبانه روزی است.

وی با اشاره به روند انتخاب مدیرکل جدید آموزش فنی و حرفه‌ای استان و فرایند چند وجهی سازمان در این راستا، ادامه داد: نیروهای توانمند و کارشناس استان در این فرایند شناسایی و مورد بررسی قرار گرفتند و از بین آن‌ها علی مشایخی به عنوان گزینه‌ای اصلح برای این سمت انتخاب شد.

میمنت آبادی گفت: مشایخی سوابق خوب، تحصیلاتی مطابق با رویکرد سازمان، فعالیت به عنوان مدرس و مربی در مراکز مختلف و تجربه مدیریتی و کارشناسی در نهادهای انقلابی دارد.

وی خاطرنشان کرد: علم روز در حال پیشرفت بوده و استفاده از آخرین تکنولوژی‌ها نیازمند بهره گیری از فکرهای نو است که این نوع افکار را نیز می‌توان در مدیران جوان یافت.

وی با بیان اینکه انتظارات مردم از ما در گام دوم انقلاب اسلامی بسیار بیش از تصور ما بوده و مردم از ما انتظار دارند که برای رفع بیکاری و اشتغال آفرینی در جامعه تحول ایجاد کنیم، گفت: برای دستیابی به این امر باید دست به دست هم دهیم و پا به پای خواسته‌های دولت حرکت کنیم.

مسیر ارتقای بهره وری در کشور، ارتقای سطح آموزش‌ها است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی هم با بیان این‌که مسیر ارتقای بهره وری در کشور، ارتقای سطح آموزش‌ها است، گفت: تغییر در نگاه، ساختارها و تکنولوژی‌ها بدون آموزش منجر به رشد نمی‌شود.

محمد کلامی با بیان این‌که شعار امسال مبتنی بر بهبود معیشت و افزایش شاخص‌ها و به خصوص شاخص رشد اقتصادی کشور است، اظهار کرد: دولت سیزدهم، رشد اقتصادی هشت درصدی را برای سال ۱۴۰۱ درنظر گرفته و معیشت و عدالت را جزو اولویت‌های خود قرار داده است.

وی با بیان این‌که برای رسیدن به اولویت‌های کشور، بایستی یک مسیر درست دارای ابتدا و انتهای مشخص را طی کنیم، افزود: ابتدای این مسیر، بحث آموزش است.

وی خاطرنشان کرد: مواردی چون کاهش هزینه تولید و افزایش توان رقابت در بازارهای داخلی و خارجی با تحقق بهره وری میسر شده و در ادامه آن، مسیر توسعه و کنترل تورم نیز هموار می‌شود و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای نیز نقش اساسی در ارتقای بهره وری ایفا می‌کند.

کلامی ادامه داد: تغییرات ساختاری و به خصوص بیکاری ساختاری در کشور آنچنان شدت یافته است که بسیاری از مشاغل، ارزش خود را در اقتصاد از دست داده و مشاغل جدیدی پا به عرصه گذاشته‌اند.

وی گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به دلیل انعطاف پذیری بالا، حتی سریعتر از دانشگاه‌ها می‌تواند نیروی انسانی مورد نیاز این تغییرات ساختاری را آموزش و تحویل جامعه دهد و در این راستا باید برای تقویت این نقش مهم خود بکوشد.

وی خاطرنشان کرد: گاه برخی از سرفصل‌های دانشگاه مربوط به ۴۰ سال پیش است و مثلا در برخی رشته‌ها هنوز درس «آشنایی با کامپیوتر» تدریس می‌شود در حالی که تقریبا تمامی مردم با کامپیوتر آشنایی دارند و بایستی به جای آن، نرم افزارهای تخصصی هر رشته آموزش داده شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت های استان در بحث مهارت و آموزش، گفت: بالغ بر ۸۵ درصد اقتصاد استان مربوط به بخش خصوصی است که خود یک مجموعه دانش بنیان بوده و می‌توان از ظرفیت‌ آن‌ها برای آموزش بهره گرفت.

وی با اشاره به اینکه اکنون کمتر کارخانه‌ای در استان می‌توان یافت که پایه‌های دانش بنیان برای آن تعریف نشده باشد، افزود: جنس بیکاری در استان ما از نوع تحصیل کرده و نخبگان بوده و از طرفی ما کمبود نیروی کار کارگری ماهر داریم.

کلامی تاکید کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای باید در راستای اشتغال قشر نخبه و تحصیل کرده گام اساسی بردارد و در تدوین برنامه‌های خود، مهارت‌ها و آموزش‌های به روز و ختم به کارآفرینی را در اولویت قرار دهد که موجب جذب و ارتقای مهارت نخبگان استان برای ورود به بازار کار می‌شود.

در این مراسم از خدمات رضا اختیار وکالتی قدردانی و علی مشایخی به عنوان مدیرکل جدید آموزش فنی و حرفه‌ای استان معرفی شد.