نظرسنجی‌ها پیش از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه از پیروزی احتمالی امانوئل مکرون خبر می‌دهد اما چنانچه رقابت سیاسی در این کشور با یک شگفتی مواجه شود و مارین لوپن یکشنبه آینده پیروز شود، واکنش بازار سهام فرانسه می‌تواند حتی منفی‌تر از تحمیل برگزیت در انگلیس باشد.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از  نشریه ال اکونومیستا اسپانیا،  نظرسنجی‌های پیش از مناظره‌ای که چهارشنبه شب برگزار شد، برتری بیش از ۱۱ امتیازی را برای مکرون میانه رو (۵۵.۷ درصد) نسبت به مارین لوپن، نامزد راست افراطی (۴۴.۳ درصد) نشان می‌دهد. به گفته سیلوین گویون استراتژیست فرانسوی، احتمال اینکه راست افراطی چیره شود بیشتر از پنج سال پیش نیست، با این حال تضمینی هم وجود ندارد.

آنچه واضح است اینکه ترجیح سرمایه‌گذار فرانسوی، ابقای رئیس‌جمهوری فعلی است. لوپن اگر چه دیگر طرفدار خروج از اتحادیه اروپا نیست اما از برگزاری همه‌پرسی برای بازنگری در قانون اساسی و توانایی برتری دادن قوانین فرانسه به استانداردهای اتحادیه اروپا حمایت می‌کند و این به اصطلاح «فرگزیت» موجب هراس سرمایه‌گذار است.

پیروزی راست افراطی نسبت به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا شوک بزرگ‌تری برای سرمایه‌گذاران خواهد بود، چرا که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که اعتماد به مکرون بیش از آرای مثبت به باقی ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶ است. در آن زمان و پس از همه‌پرسی برگزیت، شاخص FTSE ۱۰۰ حدود ۵.۶ درصد و شاخص Stoxx ۶۰۰ حدود ۱۱ درصد سقوط کرد.

به این ترتیب، سناریوی انگلیس در فرانسه تکرار خواهد شد. لودویک لابال، مدیر صندوق کیفیت استراتژیک اروپا در شرکت سرمایه گذاری Eric Sturdza به بلومبرگ گفت اگر شرایط تغییر کند و راست افراطی برنده شود، بازار سهام یک «دوشنبه سیاه» با سقوط شدید شاخص‌ها را تجربه خواهد کرد.

تحلیلگران بارکلیز در یادداشتی که دیروز منتشر شد، قرائت مشابهی را انجام دادند. آنها پیش‌بینی می‌کنند در صورت غافلگیری لوپن مانند برگزیت، بازارهای سهام فرانسه دست‌کم پنج درصد کاهش پیدا کنند. نباید فراموش کرد که صرف نظر از نتایج انتخابات روز یکشنبه، نوسانات بازار ممکن است تا انتخابات قانونگذاری در ماه ژوئن ادامه داشته باشد.

«استفان دیو» رئیس استراتژی‌های بازار در Ostrum AM، معتقد است «پیروزی جناح راست افراطی می‌تواند این تعادل نامطمئن را زیر سوال ببرد و بدهی فرانسه را در مسیری بسیار نگران کننده قرار دهد».

به این ترتیب، بانک‌ها و مدیران، استراتژی‌هایی را برای سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌کنند تا از خود در برابر پیروزی احتمالی لوپن محافظت کنند. سیتی گروپ، که احتمال پیروزی مکرون را ۶۵ درصد می‌داند، توصیه کرده است که سرمایه‌گذاران اوراق قرضه هشت ساله دولت فرانسه را بفروشند و معادل اتریشی بخرند.

شرکت مدیریت دارایی «آموندی» فرانسه نیز ضمن لزوم «احتیاط» در مورد سهام اروپا و یورو، هفته گذشته پیشنهاد کرد که به سهام ارزان آمریکا توجه بیشتری شود.

«استفان مونیر» مدیر ارشد سرمایه گذاری در مدیر دارایی لومبارد اودیر، به سرمایه گذارانی که نگران پیروزی لوپن هستند، توصیه کرده است که دارایی‌های یورو خود را به نفع دلار کاهش دهند.

مردم فرانسه روز یکشنبه (۲۴ آوریل/ ۴ اردیبهشت) به پای صندوق های رای می‌روند تا با حضور در دومین دورانتخابات ۲۰۲۲، رئیس جمهوری کشورشان را برای دوره‌ای پنجساله تعیین کنند.

در نخستین دور انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که حدود دو هفته پیش (یکشنبه ۱۰ آوریل/ ۲۱ فروردین) برگزار شد، مکرون با کسب ۲۷.۸ و لو پن با ۲۳.۱  درصد آرا به دور دوم راه یافتند.