نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش حقوق و دستمزد کارگران تاثیری در افزایش نرخ تورم ندارد بلکه حقوق های نجومی و رانت در کشور است که نرخ تورم را افزایش می‌دهد.

به گزارش جارچی اخبار، به نقل از ایسنا، محمدحسن آصفری در گردهمایی بزرگ کارگران و بازنشستگان شهرستان ساوه که در خانه کارگر برگزار شد، اظهار کرد: کارگران نقش بسزایی در پیروزی انقلاب، دوران دفاع مقدس، سازندگی، رسیدن به خودکفایی، استقلال و شرایط جنگ اقتصادی داشته اند و هر زمان انقلاب نیاز به همراهی داشته است این کارگران بودند که پیش قراولان دفاع از آرمان های نظام اسلامی بوده اند و روز کارگر فرصتی برای تجلیل از جامعه کارگری است.

وی با تاکید از حمایت مجلس شورای اسلامی از جامعه کارگری و بازنشستگی بیان کرد: بیش از ۱۲ طرح و لایحه در حوزه کارگری در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است که اصلاح قانون کار مهمترین آنان بوده و در اولویت قرار دارد.

وی افزود: قراردادهای سفید امضاء در شرایط بحران کارگری امنیت شغلی کارگران را نشانه گرفته است که نشان از ضعف قانون دارد و حقوق کارگران را  تضعیف کرده است. همچنین فعالیت کارگران در مشاغل زیرزمینی بدون در نظر گرفتن بیمه از معایب قانون کار و ظلم در حق نیروی کار است.

آصفری با اشاره به اصلاح ماده پنج در خصوص کارگران ساختمانی که به تصویب مجلس رسیده است  و بزودی اجرایی خواهد شد، افزود:  در خصوص دستمزد و حقوق کارگران نیز شورای عالی کار تصمیم گیرنده است و مجلس دخالتی در این موضوع ندارد.

وی با تاکید بر اینکه افزایش دستمزد تاثیری در افزایش نرخ تورم ندارد، تصریح کرد:  حقوق های نجومی موجب تورم در جامعه است. پرداخت های آنچنانی و حقوق های نجومی، عدم برگشت تسهیلات نجومی و رانت، موجب ایجاد تورم در جامعه خواهد شد نه افزایش اندک دستمزد و حقوق کارگران و اینکه برخی گفته اند افزایش حقوق و دستمزد موجب افزایش نرخ تورم و گرانی شده درست نیست.

وی تصریح کرد: شرایطی که در کشور به دلیل تورم افسارگسیخته وجود دارد باید مدیریت شود و برای کاهش فاصله طبقاتی باید به موضوع حقوق کارگران پرداخته و متناسب سازی حقوق بازنشستگان نیز بطور کامل و صحیح انجام شود.

عضو فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی گفت: با ۶ میلیون تومان حقوق نمی توان هزینه های  یک خانواده کارگری را تامین کرد. مجلس شورای اسلامی از افزایش حقوق کارگری حمایت خواهد کرد و هر لایحه ای که دولت به مجلس بیاورد به ویژه در حوزه مسکن، درمان، آموزش و رفاهی را خارج از نوبت رسیدگی خواهد کرد

وی با تاکید بر اینکه اصلاح قانون کار یک اولویت است تا جامعه کارگری از حقوق متوازن و عادلانه برخوردار شوند، افزود: در موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان نیاز به قانون دائمی است تا گذران زندگی آنها از رفاه نسبی برخوردار شود.

آصفری بیان کرد: ایجاد محیط کار سالم برای کارگران و جلوگیری از تبعیض درخصوص جامعه کارگری و تاکید بر فراهم کردن فضای مطلوب بهداشت کار از تاکیدات قانونی اساسی است و دولت و مجلس وظیفه دارند که در حمایت از کارگران مطالبات آنان را پیگیری و در اولویت قرار دهند.

وی بیان کرد: اعمال سیاست های تشویقی، مشوق های مالیاتی و تخفیف در عوارض در راستای حمایت از کارفرمایان می تواند بار مالی افزایش حقوق را از دوش کارفرمایان و مدیران صنایع کاهش دهد.