سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از تجهیز ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار اراضی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری خبر داد و گفت: در راستای اقدامات دولت سیزدهم، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام بخش کشاورزی از اولویت‌های این معاونت است.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «فریبرز عباسی» در نشست با مدیران، کارشناسان و کارکنان معاونت آب و خاک این وزارتخانه افزود: پروژه مهم و ملی ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام در فاز یک به مساحت ۲۹۵ هزار هکتار به بهره‌برداری رسیده است و برای اجرای فاز دوم این طرح از منابع مختلف پیگیر تامین اعتبار هستیم تا این طرح عظیم ملی به بهره‌برداری کامل برسد.

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: در طرح شبکه‌های آبیاری غرب و شمال‌غرب کشور نزدیک به ۷۰ درصد از ۲۲۷ هزار هکتار آن اجرا شده است و برای اجرای ۳۰ درصد باقی ‌مانده از محل اعتبارات مختلف به‌ویژه اعتبارات سفر ریاست‌ جمهوری پیگیر تامین اعتبار برای تکمیل طرح هستیم.

وی تصریح‌کرد: تاکنون ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده‌ و در بحث قنوات و سایر پروژه‌های آب و خاک نیز اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.

به گفته این مقام مسوول، ۷۰ درصد اعتبارات مصوبات سفرهای استانی ریاست جمهوری در بخش کشاورزی مربوط به حوزه آب و خاک است که این امر نشان‌دهنده اهمیت این حوزه بوده و نقش همکاران ستادی و استانی در اجرای این پروژه‌ها بسیار مهم است.

عباسی افزود: اقدامات سازه‌ای که اولویت پروژه‌های نیمه‌تمام است و در خصوص اقدامات غیرسازه‌ای که مورد تاکید است و در سند تحول دولت مردمی هم به آن اشاره شده، در حال انجام است.

وی ادامه‌داد: از جمله اقدامات غیرسازه‌ای، اجرای درست نظام‌های بهره‌برداری در طرح‌های آب و خاک، استفاده از آموزش‌های نوین، مشارکت بهره‌برداران در پروژه‌های آب و خاک، تدوین ضوابط، معیارها و استانداردهای آب و خاک و مستندسازی پروژه‌های اجرا شده است.

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان‌کرد: موضوع افزایش بهره‌وری و کاهش تعرق در دستور کار این معاونت است و در موضوع تشکیلات سازمانی و نیروی انسانی با توجه به بازنشستگی نیروهای کارشناسی اقدامات و پیگیری‌های لازم باید انجام شود.

عباسی به ارتقای ضریب دانش بهره‌برداران، خلا ضوابط در بحث خاک، نظارت مستمر بر پروژه‌های آب وخاک، مهندسی ارزش، حل چالش‌های آب و خاک و تعامل با وزارت نیرو، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج، ظرفیت علمی و تحقیقاتی سمن‌ها، مهم بودن موضوع آموزش و ترویج و استفاده از فناوری‌های نوین در پروژه های آب و خاک تاکید کرد.