وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر فرهنگ قطر در دیدار دوجانبه در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بر توسعه تعاملات فرهنگی تاکید کردند.

به گزارش جارچی اخبار،  محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پنجشنبه-۲۹ اردیبهشت – در دیدار با شیخ عبدالرحمن بن‌ حمد بن‌ جاسم آل ثانی، وزیر فرهنگ قطر و هیأت همراه که در محل سی وسومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد، به روابط دیرینه فرهنگی و هنری و همچنین وجود مشترکات فراوان میان دو کشور اشاره کرد و گفت: امیدوارم هر دو کشور برای توسعه مسائل فرهنگی به وجود آمده، استفاده لازم را از این شرایط ببرند.

اسماعیلی در ادامه به سفر هفته پیش امیر قطر به جمهوری اسلامی ایران اشاره و آن  را نشان از عمق روابط فرهنگی، تاریخی، سیاسی، اقتصادی دو کشور عنوان کرد.

عضو کابینه دولت مردمی تاکید کرد: رییس جمهوری اسلامی ایران تاکید ویژه‌ای بر ارتباط با دولت دوست و برادر قطر دارد شاید این رفت و آمدی که امروز بین مقامات دو کشور وجود دارد در تاریخ روابط دو کشور با این نزدیکی اتفاق نیفتاده است.

اسماعیلی تاکید کرد: این نشان می‌دهد دوطرف علاقه  ویژه ای برای گسترش ارتباطات گسترده تر دارد.

وزیر فرهنگ قطر با هدف بررسی زمینه‌های تقویت و توسعه مناسبات و همکاری‌های فرهنگی، هنری، آموزشی و رسانه‌ای روز سه شنبه (۲۷ اردیبهشت‌ماه) وارد تهران شد. کشور قطر به عنوان میهمان ویژه در سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور دارد.

در پی حضور قطر در نمایشگاه کتاب تهران به‌ عنوان میهمان ویژه، مجلس وزرای این کشور برنامه توافق فرهنگی بین ایران و قطر برای سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ را تصویب کردند.

این موافقت‌نامه مشتمل بر یک مقدمه و ۱۰ ماده به منظور تحکیم و گسترش روابط بین ۲ کشور تصویب شده است.

براساس این توافقنامه طرفین برای گسترش و تحکیم روابط فرهنگی فی‌مابین در کلیه ‌زمینه‌های فرهنگی و هنری براساس حق یکسان و احترام کلیه قوانین و مقررات داخلی‌جاری در هر یک از دو کشور اقدام می‌کنند.

دیدارهای متقابل هیأت‌های فرهنگی و گروه‌های هنری ملی و سنتی جهت ارائه‌ هنر خود، در کشور طرف متعاهد، دیدارهای متقابل مسئولان، کارشناسان و پژوهشگران ذی‌ربط به مسائل ‌فرهنگی، هنری و میراث فرهنگی، حفظ حقوق مالکیت فکری مؤلفین براساس قوانین و مقررات جاری دو کشور بخش مهمی از این توافق فرهنگی محسوب می‎‌شود.

علاوه بر مبادله اطلاعات فرهنگی، کتاب، منابع علمی، فرهنگی و انتشاراتی دررشته‌های مختلف علوم، تنظیم جشنواره‌ها و هفته‌های فرهنگی هنری و همایش‌های ادبی گوناگون ونمایشگاههای هنرهای تجسمی و صنایع دستی سنتی میان طرفین، ترجمه و انتشار مطبوعات فرهنگی و کارهای هنری برتر که در هر ۲ کشور تولید می‌شود، با رعایت قوانین و مقررات جاری در هر یک از آنها بخش‌هایی دیگر از این توافق است.

شیخ عبدالرحمن بن‌ حمد بن‌ جاسم آل ثانی وزیر فرهنگ قطر با حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حجت‌الاسلام محمدمهدی ایمانی‌پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز دیدار و گفتگو کرد و دو طرف بر همکاری ها و گفتگوهای مشترک تاکید کردند.