نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی طرح های آبی و راه را از اولویت های استان در سفر رئیس جمهوری به آذربایجان شرقی اعلام کرد.

به گزارش جارچی اخبار، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی روز سه شنبه در گفتگو با ایرنا اظهار کرد: انتظارات از رئیس جمهور در سفر استانی آذربایجان شرقی از مدتی قبل با برگزاری جلسات مختلف با معاون اجرایی رئیس جمهور، وزرا، مسئولان، نمایندگان مجلس و مسئولان استانداری جمع بندی و طرح های مورد انتظار پیگیری شده است بر این اساس طرح های مهم در فهرست طرح های اولویت دار قرار گرفته است.

طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه 

وی با اشاره به طرح های اولویت دار آذربایجان شرقی مورد نظر سفر رییس جمهوری، گفت: طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه آخرین مراحل می گذراند و حدود ۹۵ درصد پیشرفت دارد این طرح مورد تاکید بوده است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه و ایجاد تونل و ساخت کانال مربوط به این طرح تقریباً تمام شده است.

حجت الاسلام میرتاج الدینی ادامه داد: بدهی پیمانکاران و هزینه تکمیل این طرح بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود که در این سفر رئیس جمهوری به آذربایجان شرقی مورد تاکید خواهد بود.

انتقال آب ارس به تبریز 

وی یادآور شد: انتقال آب ارس به تبریز نیز از طرح های مهم اولویت دار است و با قراردادی که با قرارگاه خاتم الانبیا در سال گذشته بسته شده به مرحله اجرا رسیده و کارگاه آن نیز تجهیز شده و اکنون نیز در جلفا عملیات اجرایی طرح آغاز شده است.

میرتاج الدینی یادآور شد: نزدیک ۵۰۰ میلیون یورو نیاز فاینانس خارجی طرح انتقال آب ارس به تبریز است که با تضمین دولت خواهد بود و همچنین با تضمین دولت سه هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان در طول چهار سال اعتبارات داخلی برای این طرح در جهت تملک و تکمیل این پروژه هزینه می شود.

وی خاطرنشان کرد: این طرح بلند مدت و مهم آب شرب تبریز، شهرهای مسیر طرح،  ۸۰ روستای استان و آب صنعتی آذربایجان شرقی را برای ۲۵ سال آینده تضمین می کند.

از پروژه های مورد توجه سفر رییس جمهوری سدهای نیمه تمام آذربایجان شرقی است

وی همچنین با اشاره به دیگر طرح های آبی اولویت دار آذربایجان شرقی برای سفر رئیس جمهوری به استان گفت: از پروژه های مورد توجه این سفر سدهای نیمه تمام استان است که البته تقریبا همه به پایان رسیدند اما چند نقیصه وجود دارد که از جمله مخزن این سدها به خاطر جاده ای که واقع شده و برخی زیرساخت‌ها ناتمام مانده است مثل سد شهید مدنی که بیش از ۱۲ سال است که تکمیل شده اما جاده ای که در داخل این سد است و بخشی از لوله انتقال آب به سد نهند تبریز مشکل است که باقی مانده و باید تملک شود و هم از مخزن سد خارج شود تا آبگیری سد انجام شود.

حجت الاسلام تاج الدینی یادآورشد: پایاب سدها از دیگر مشکلاتی است که اگر انجام نشود، بلا استفاده می ماند، اصلاح این روند یک نهضت بهره برداری از سدها در استان را می طلبد که تکمیل آن و رفع نواقص پایاب سدها و سدهای استان در سفر رئیس جمهوری به آذربایجان شرقی مورد توجه و تاکید قرار گرفته که پیگیر موضوع هستیم.

بهره برداری از راه آهن بستان آباد – تبریز ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

وی همچنین گفت: تکمیل راه آهن بستان آباد- تبریز یا میانه- تبریز اکنون در ایستگاه خاوران تبریز در حال اتمام است ولی نیاز به تزریق اعتبارات برای پرداخت بدهی پیمانکاران دارد و برای تکمیل آن نیز ۵۰۰ میلیارد تومان و در ادامه برای اتصال به راه آهن تبریز ۳۰۰ میلیارد تومان دیگر لازم است که در این خصوص نیز پیش بینی های لازم انجام شده است.

وی با اشاره به چشم انداز طرح راه آهن میانه- تبریز گفت: ادامه این خط به راه آهن تبریز و جلفا ادامه می یابد از جلفا تا مرز بازرگان- چشمه ثریا نیز مسیری است که بارها مورد تاکید قرار گرفته و امسال هم ۲۰ میلیارد تومان برای آن اعتبار گذاشته شده است.

وی افزود: اتوبان تبریز- بازرگان نیز از سه طرف فعال است و توسط بخش خصوصی و بانک ها در حال اجرا می باشد اما نیاز به حمایت داشته و سرعت لازم را ندارد این طرح نیز باید در سفر رئیس جمهوری مورد توجه قرار گیرد.

متروی تبریز ضرورت توسعه شهری

وی با اشاره به دیگر طرح های مهم کلانشهر تبریز و ضرورت تکمیل متروی این شهر گفت: متروی تبریز جزو طرح هایی است که باید در این سفر اعتبارات آن مورد توجه قرار گیرد تا تکمیل خط دوم و خط سوم مترو با فاینانس حدود ۴۲۰ میلیون یورو که پیش بینی شده محقق شود.

وی اضافه کرد: تمام مراحل مقدماتی موضوع یاد شده انجام شده و با موافقت دولت به امضای معاون اول دولت سیزدهم رسیده است.

وی گفت: طرح تصفیه خانه تبریز نیز نیاز به تخصیص اعتبار دارد البته ۳۰ تا ۴۰ درصد آن هنوز تکمیل نشده است که از مطالبات استانی و مهم است، آب و پساب طرح هم مورد بهره برداری صنعتی قرار می گیرد و بخشی از آن نیز مورد استفاده کشاورزی بوده و با انتقال آن احیای دریاچه ارومیه نیز مورد توجه است.

رفع مشکلات نقاط حادثه خیز جاده ای تبریز 

وی ادامه داد: نقاط حادثه خیز جاده ای شهرستان تبریز از دیگر اولویت های مورد توجه نمایندگان تبریز برای رفع مشکلات جاده ای می باشد که با تامین اعتبار سه راه غفاری خروجی ممقان در شهرک سلیمی پل غیر همسطح آن نیز باید در این سفر در نظر گرفته شود.

وی افزود: پل نیمه تمام در نزدیک تبریز که بیش از ۱۵ سال است معطل مانده، این پل در ورودی شهر سردرود نماد شرمندگی مدیران اجرایی استان است که در سال‌های گذشته نیمه تمام رها شده است.

میرتاج الدینی یادآورشد: ۲۰ میلیارد تومان برای ساخت این پل پیش بینی شده است که توسط وزارت راه تامین و برای تملک اراضی این بر ۱۵۰ میلیارد تومان لازم است که ۱۰۰ میلیارد تومان آن در سفر رییس جمهوری پیش بینی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: البته در آخرین پیگیری‌ها در خصوص مصوبات و طرح های ریاست جمهوری و اعتبارات مربوط به آن در روز چهارشنبه در نهاد ریاست جمهوری با شرکت مجمع نمایندگان استان و سایر مسئولان، گفتگو و بررسی می شود.