خطیب  موقت نماز جمعه تهران گفت: هدف قطعنامه در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران را گرفتن امتیاز در مذاکرات دانست و خطاب به اسرائیل، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی گفت: این انقلاب به کسی باج نمی‌دهد و بر دهن زورگو می‌زند.

به گزارش جارچی اخبار، آیت‌الله سید احمد خاتمی در فرازی از نماز سیاسی – عبادی جمعه تهران در جمع نمازگزاران در محل دانشگاه تهران با یادآوری چند مناسبت و سه تحلیل اظهار داشت: در این هفته ارتحال مبارز قدیمی و یار دیرین امام بزرگوار حجت الاسلام سید محمود دعایی را داشتیم دعایی پای ثابت نماز جمعه تهران بود و یک بار به ایشان گفتم راز و رمز این همه مداومت شما بر نماز جمعه چیست گفت فضیلت نماز جمعه که روشن است اما من نماز جمعه را یادگار امام راحل هم می دانم آمدن نماز جمعه را نوعی بیعت با امام می‌دانم.

وی افزود: این مصیبت را به خانواده و دوستان وی تسلیت می گوییم و خداوند به پاس خدمات ارزشمندی مرحوم دعایی در دوره غربت انقلاب به وی اجر جزیل به او عطا کند.

خاتمی با اشاره به حادثه متروپل و قطار مشهد – یزد گفت: این حوادث جگر همه را سوزاند زائران امام رضا(ع) دارند به وطن خود برمی‌گردند و کل ملت ایران خود را شریک غم بازماندگان می دانند که امیدواریم خداوند به بازماندگان صبر و اجر عنایت کند و به مصدومان شفای عاجل. مهم این است رهبری فرمودند مقصران حادثه شناسایی و مجازات عبرت آموز شوند تا شاهد چنین وقایع تلخی نباشیم.

خطیب موقت تهران گفت: امروز ۲۰ خرداد سالروز شهادت آیت الله سعیدی اولین شهید انقلاب اسلامی زیر شکنجه است که می گفت اگر مرا بکشید و خونم را روی زمین بریزید خونم می‌گوید خمینی. این دل و جگر و در کنار آن بصیرت می‌خواست.

وی ادامه داد: سال ۱۳۴۵ که هنوز مرزها روشن نبود این شهید برابر لیبرال‌ها موضع داشت و می‌گفت اینها امام راحل را قبول ندارند و در اوج خفقان این چنین مرید امام و خط شناس بود.

خاتمی افزود: کشور با اعزام زائران بیت‌الله الحرام حال و هوای حج به خود خواهد گرفت.

وی زائران را نماینده جمهوری اسلامی دانست و خطاب به آنها گفت: شما طوری عمل کنید که مایه عزت ایران اسلامی شوید بازارگردی‌ها در مدت کوتاه حج میسر نیست در زمان بازارگردی در مسجدالحرام دو رکعت نماز بخوانید طواف کنید حاکمان سعودی بدانند مکه و مدینه از آن همه مسلمانان است امکانات را فراهم کنند جان همه زوار به ویژه جان زایران ایرانی برای ما مهم است هنوز حادثه تلخ منا در کام ماست.

خطیب موقت نماز جمعه تهران تاکید کرد: گران کردن حج توجیهی ندارد که ۶۰ دلار برای تبلیغ پول بدهند تبلیغ زیارت و بوسیدن خانه خدا را شرک است برای این حرف های نادرست و تبلیغ و بی اساس پول هم بدهیم؟ آرزوی حج مقبول برای همه زائران داریم.

رهبری بهترین کسی است که می‌تواند امام راحل را معرفی کند
خاتمی در بخش دیگری از خطبه‌ها با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در هفته گذشته، گفت: رهبر معظم انقلاب رهنمودهای فراوانی داشتند که هر کدام بابی از حکمت است؛ پیشنهاد دارم برای اینکه نسل بعد از انقلاب با امام آشنا شوند فرمایشات ایشان را در طول این ۳۰ سال در مرقد امام راحل را جزو کتاب‌های درسی قرار دهند چون بهترین کسی که می‌تواند امام را معرفی کند مقام معظم رهبری است.

خاتمی با اشاره به هفت نکته مهم سخنان رهبری گفت: دوری از سکولار، نفوذ نکردن رگه‌های ارتجاع، بی‌تأثیر کردن جنگ روانی از جمله محورهای سخنان رهبری بود که درباره فضای مجازی باید بگویم با فضای مجازی دشمن نبوده‌ایم و نیستیم اما با فضای مجازی که آمریکا آن را خط می‌دهد دشمن بوده، هستیم و خواهیم بود.

با سارقان امانات ملی با اشد مجازات برخورد شود
خاتمی با بیان اینکه امروز ساعت ۱۱:۴۵ رئیس پلیس تهران زنگ زد که سارقان صندوق امانات بانک ملی دستگیر شدند؛ با تشکر از پلیس که به سرعت این سارقان خبیث پست دستگیر شدند، یک درخواست هم از زبان شما مردم با دستگاه قضا دارم که با این سارقان با اشد مجازات برخورد کنند.

وی تأکید کرد: اینها دزد اعتماد مردم هستند و از دستگاه قضایی بابت همکاری با پلیس هم تشکر می‌کنیم.

خاتمی تصریح کرد: از زندانی شدن کسی خوشمان نمی‌آید، اما ترحم بر پلنگ تیز دندان جفا باشد بر حق گوسفندان و نباید به این آدم های خبیث، رذل و پست که امانت‌های مردم را می ‌دزدند، رحم کرد تا به مردم رحم شود. اگر این جانی‌ها آزاد بمانند باید امنیت رخت ببندد.

هدف از صدور قطعنامه علیه ایران گرفتن امتیاز در مذاکرت است

امام جمعه موقت تهران درباره قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: سرانجام با گزارش غلط و نادرست مدیرکل آژانس قطعنامه ضد ایرانی توسط آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای اروپایی علیه ایران صادر شد.

وی با ذکر چند نکته در این باره ادامه داد: نخست این که مدیر کل آژانس قبل از صدور این قطعنامه به دیدار رئیس رژیم صهیونیستی رفت و این یعنی قطعنامه با هماهنگی کامل مدیرکل آژانس با رژیم صهیونیستی بسته و صادر شد. اینجا حق اسرائیل است که بگوییم مرگ بر اسرائیل (شعار مرگ بر اسرائیل نمازگزاران).

خاتمی تصریح کرد: نکته دیگر این که همه اطلاعات آنها، پخته رژیم صهیونیستی است و مطلقا بی طرفانه نیست و جانبدارانه است. مسئولان ما با این دوستان رژیم صهیونیستی یعنی آژانس در دادن اطلاعات خیلی بخیل باشند چون بسیاری از بازرسانی که به ایران می‌آیند چشم اسرائیل و آمریکا هستند.

وی افزود: این بازرسان گزارش می‌دهند و مرکز هسته‌ای و دانشمندان هسته‌ای ما را می زنند و ترور می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: هدف از این قطعنامه، گرفتن امتیاز در مذاکرات است و من به اینها می‌گویم بیش از ۴۰ سال است این انقلاب را تجربه کردید؛ این انقلاب به کسی باج نمی دهد و بر دهن زورگو می‌زند.

امام جمعه تهران یادآور شد: این ملت، ملت مقاومت و ملت هیهات من الذله است.

آیت الله در خطبه دوم نماز جمعه تهران با دعوت مردم به تقوا و با استناد به نهج البلاغه گفت: مجموعه‌ای که اخلاق اسلامی را زیر پوشش می‌برد واژه تقواست که در همه عرصه‌های فردی، خانوادگی، اداری، سیاسی جا دارد و جهت دهنده زندگی مومنان است.

امام جمعه موقت تهران با تبریک ولادت امام رضا (ع) اظهار داشت: پیامبر اکرم و امامان سفارش فوق‌العاده‌ای به زیارت امام رضا(ع) داشتند؛ خود امام رضا (ع) فرمود کسی که با اینکه دورم از مدینه و غریبم و به زیارت من بیاید، سه جای بسیار هولناک در قیامت به دادش می‌رسم. وقتی پرونده‌ها را به دست ما می‌دهند، سر پل سراط و هنگام سنجش اعمال.

وی با تأکید بر معرفت ادامه داد: معرفت ابعاد گسترده‌ای دارد. یک بُعد آن توجه داشتن به این است که به زیارت امام زنده می‌رویم و نه زیارت امام مرده. هیچ یک از امامان ما جز امام زمان(عج) با مرگ طبیعی از دنیا نرفتند بلکه شهید شدند.

آیت‌الله خاتمی نکته مهم دیگر درباب معرفت حق امام، را این موضوع دانست که امام معصوم ما را رصد می‌کند و باطن ما را هم می‌خواند. ۱۷ حدیث داریم که امام رضا(ع) از باطن‌ها خبر دارد. از وقتی از خانه‌هایتان راه افتادید برای زیارت امام رضا(ع) بدانید که ایشان منتظرتان بوده است.

وی خواستار نزدیک شدن به قله و کم کردن فاصله با امام رضا(ع) شد و این را هم باب دیگر معرفت حق امام دانست و گفت: رنگ امام رضا (ع) رنگ خداست یعنی کم می‌خوابید، بسیار روزه می‌گرفت، فراوان احسان می‌کرد