معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: ۵۸ درصد مهارت‌آموزان این سازمان وارد بازار کار، چرخه تولید و اشتغال می‌شوند.

به گزارش جارچی اخبار، محمدرضا شاه پسند روز سه شنبه در جلسه شورای مهارت آذربایجان شرقی در تبریز افزود: ۵۲ درصد از ورودی‌های حوزه مهارت آموزی سازمان فنی و حرفه ای کشور، فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها هستند که این نشان می‌دهد در حوزه آکادمیک قابلیت‌های حرفه ای برای ورود به بازار کار در افراد ایجاد نمی‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح «کهاد»، ادامه داد: در این طرح که با تعامل وزات علوم و سازمان فنی و حرفه ای اجرا می شود، دانشجویانی که در حال تحصیل هستند، مهارت لازم را برای ورود به بازار کار کسب می کنند که اولویت اول در این طرح، تناسب مهارت ارایه شده با رشته تحصیلی دانشجو و اولویت دوم را تناسب آموزش ها با علایق دانشجویان می باشد.

شاه پسند اظهار داشت: طرح «نخلستان» نیز با رویکرد مهارت آموزی به فارغ التحصیلان دانشگاهی در این سازمان اجرا می شود که در این طرح افرادی که ایده ای دارند، ورود پیدا کرده و در راستای ایده های خود آموزش ببینند.

وی افزود: ۲ رویکردهای اصلی و اساسی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، ایجاد مهارت و ترمیم مهارت است؛ بر همین اساس کسانی که نیازمند مهارت هستند در مراکز این سازمان جذب شده و آموزش می بینند و قابلیت‌های حرفه ای برای ورود با بازار کار کسب می کنند.

معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: مهارت آموزی به کادر وظیفه نیروهای مسلح، معتادان بهبود یافته و افراد دارای معلولیت های ویژه، آزاد شدگان از زندان، دانش آموزان و دانشجویان از جمله گروه های مخاطب اضافه شده به این سازمان است

وی مهارت آموزی در محیط واقعی کار را یکی دیگر از رویکردهای سازمان فنی و حرفه  ای عنوان کرد و افزود: در این رویکرد ظرفیت های جدیدی ایجاد می کنیم تا این ظرفیت ها کمک کند افراد دسترسی کافی برای ورود به بازار کار داشته باشند.

شاه پسند همچنین به اجرای طرحی با عنوان «مشاغل مهارت محور کم سرمایه بر» اشاره کرد و گفت: در اجرای این طرح ۵۰۷ شغل با  نیاز سرمایه ای کمتر از ۱۰ میلیون تومان، شناسایی و با کمیته امداد تفاهمنامه ای منعقد شده تا ۵۰۰ هزار نفر از مددجویان این سازمان آموزش های لازم را فرا گیرند و تسهیلات ویژه ای نیز جهت کمک به اشتغال آموزش دیدگان پیش بینی شده است.

فعالیت ۶۴۵ مرکز آموزش دولتی مهارت در سطح کشور

مدیرکل دفتر نظارت، بهسازی و هدایت شغلی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور نیز در این جلسه گفت: ۶۴۵ مرکز آموزش دولتی و ۴ هزار و ۷۸۳ کارگاه آموزشی در کشور فعال است.

علیرضا طاهرپور با اشاره به اینکه هیچ نظام آموزشی در دنیا بدون حضور و فعالیت شرکای اجتماعی موفق نیست، افزود: با توجه به محدودیت منابع باید از ظرفیت شرکای اجتماعی که بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی  می باشند در راستای توسعه سامانه آموزشی بهره مند شد.

وی با اشاره به عملکرد سه ساله مهارت آموزی در محیط کار واقعی در استان های البرز، اردبیل، آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی ، قزوین و زنجان ادامه داد: تعداد واحدهای پذیرنده مهارت آموز در سال ۹۸ از ۱۸ هزار واحد به بیش از ۲۹ هزار واحد در سال گذشته افزایش یافته است.

وی گفت: متقاضیان مهارت آموزی در قالب این طرح به عنوان کارآموز آموزش‌های فنی و حرفه‌ای شناخته شده و با توجه به قراردادی که به امضاء می‌رسد بیمه مسئولیت مدنی آنها به عهده سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و مشمول قوانین کار و تأمین اجتماعی در این مدت نمی‌شوند.

آموزش های مهارت های فنی زمینه ساز ارتقای بهره وری تولید است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: مهارت فنی در حوزه تولید بسیار مهم و موثر است که سبب ارتقای بهره وری و درنتیجه افزایش توان رقابتی در بازارهای داخلی و خارجی می شود.

محمد کلامی افزود: تحولات اجتماعی و اقتصادی به قدری شتاب گرفته که بسیاری از مدرک ها زمان و عمر پیدا کردند و باید همزمان با این تحولات، دانش و مهارت های اجتماعی ارتقا پیدا کند که سازمان فنی و حرفه ای نقش مهمی در ارتقا مهارتی در جامعه ایفا می کند.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده ای از بیکاری جامعه ما بیکاری ساختاری است که از نبود مهارت نشات می گیرد، گفت: مهارت و بروز شدن همراه با تحولات اجتماعی را پویایی و ثبات شغلی را ایجاد می کند.

کلامی با بیان اینکه جنس بیکاری در آذربایجان شرقی از جنس تحصیل کردگان است، افزود: در بخش صنوف و مهارت های ساده با کمبود نیروی کار مواجه هستیم و صنایع از نبود کارگر ساده رنج می برند.

وی ادامه داد: معتقدم اگر نظام آموزش های فنی و حرفه ای خوب عمل کند میزان متقاضیان ورود به دانشگاه در تحصیلات تکمیلی نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت: باید دستگاه ها موضوعات، مشکلات و دغدغه های اصلی ارتقا مهارت در شورای توسعه مهارت مطرح، بررسی و چاره اندیشی شده و مصوبات این شورا به صورت جدی پیگیری شود.

وی افزود: مشاغل سنتی همچون فرش، چرم، شیرینی و شکلات سنتی، شناسنامه استان هستند و باید مزیت اقتصادی این صنایع و نقششان در ایجاد ثروت برای نسل جدید آموزش داده شود تا برای آموزش مهارتی این صنایع راغب شود.

کلامی  ادامه داد: متاسفانه فقط در گفتار و کلام به مشاغل سنتی خود افتخار کردیم و در شناساندن و تبیین این مشاغل از لحاظ مادی و معنوی اقدام قابل قبول صورت نگرفته است، قبل از برپایی آموزشگاه برای مهارت آموزی این مشاغل ابتدا باید این به نسل جدید معرفی شوند.

وی تاکید کرد: از بی برنامگی آموزش مهارت استان باید کاسته شود، باید در بحث آموزش بین دستگاههای مسوول باید هم افزایی و پیوستگی ایجاد شود.