رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: بررسی نقشه های هواشناسی نشان می‌دهد که یکشنبه و دوشنبه رگبار باران نواحی شمالی استان به ویژه ارتفاعات را فرا می‌گیرد.

به گزارش جارچی اخبار، محمد امیدفر،  با بیان اینکه با گذر موج کم دامنه در این نواحی غرش آذرخش دور از انتظار نیست، افزود: در پنج روز آینده پدیده غالب در سطح استان وزش باد تا گاهی شدید خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه احتمال خیزش گرد و غبار نیز طی این مدت وجود دارد، اظهار داشت: از لحاظ شرایط دمایی نیز از فردا دمای هوای استان به صورت محسوس چهار تا ۶ درجه‌ کاهش می یابد.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به احتمال سقوط و یا پرتاب اجسام سبک، سقوط تابلوهای تبلیغاتی و خسارت به سازه های سبک، اقدامات لازم برای محکم کردن سازه های سبک و احتیاط در عبور از کنار ساختمان های نیمه کاره و درختان کهنسال و فرسوده انجام شد و کشاورزان به توصیه های کارشناسان جهادکشاورزی استان توجه کنند.

امیدفر، ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته سراب و ورزقان با دمای ۹ درجه بالای صفر خنک‌ترین شهرهای استان و آذرشهر با دمای ۳۶ درجه بالای صفر گرمترین شهر گزارش شده‌ است.

وی یادآوری کرد: در این مدت دمای تبریز در گرمترین زمان به ۳۴ و در خنک ترین زمان به ۲۵ درجه سانتی گراد بالای صفر رسید.

به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.