مدیرکل تامین اجتماعی قم یکی از مهمترین مشکلات این سازمان را در انباشت مطالبات معوق کارفرمایان عنوان کرد و در این خصوص از طلب ۴۰۰ میلیارد تومانی تامین اجتماعی قم از کارفرمایان خبر داد.

به گزارش خبرنگار جارچی اخبار در قم، محمد عاشوری مدیرکل تامین اجتماعی قم در نشست خبری که به مناسبت هفته تامین اجتماعی در سالن جلسات این سازمان برگزار شد، با اشاره به اقدامات حمایتی از بازنشستگان، اظهار داشت: ایجاد کانون بازنشستگان تامین اجتماعی(خانه مهر)، سفرهای زیارتی بازنشستگان به مشهد، پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه ۱۲ میلیون تومانی به بازنشستگان و برقراری بیمه تکمیلی از جمله این اقدامات می‌باشد.

وی در ادامه به افراد تحت پوشش این اداره‌کل اشاره و عنوان کرد: ۱۴۳ هزار کارگر و کارمند، چهار هزار و ۷۰۰ قالیباف خانگی، ۱۵ هزار کارگر ساختمانی، ۱۲ هزار راننده درون و برون‌شهری، سه هزار و ۲۰۰ کارفرما، ۵۶ هزار مستمری‌بگیر و بازنشسته، ۳۹ هزار طلبه، اعضای نظام‌مهندسی، نظام پزشکی، مداحان، خادمان مساجد و صاحبان کسب‌ و کارهای مجازی تحت پوشش تامین اجتماعی قرار دارند.
عاشوری با بیان اینکه سازمان کلیه هزینه‌ها را از محل درآمدی خود تامین می‌کند، گفت: سالیانه ۴ هزار میلیارد تومان در سازمان هزینه می‌کنیم که این مبلغ از محل وصول حق بیمه های بیمه شدگان تامین می‌شود که این اقدام در وضعیت اقتصادی فعلی کار بزرگی محسوب می‌شود.
وی اضافه کرد: درآمد بیمه تامین اجتماعی در قم تقریبا با هزینه‌ها یکسان است و در حال حاضر در وضعیت خوبی قرار داریم و مشکلات حادی وجود ندارد.
مدیرکل تامین اجتماعی قم با بیان این‌که تا پایان خردادماه امسال یک هزار و ۵۸۱ نفر در قم مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کردند، تصریح کرد: شاغل نبودن و سوابق قانونی شرط پرداخت بیمه بیکاری است.
وی افزود: سال گذشته ۲ هزار فرصت شغلی در قم وجود داشت، در حالی‌که برخی کارگران بیمه بیکاری دریافت می‌کردند.
عاشوری همچنین خاطرنشان کرد: در استان قم ۱۴ هزار و ۵۳۳ کارگاه فعال و ۱۹۰ کارگاه نیمه فعال وجود دارد که کارفرمایان بیمه کارگرانشان را پرداخت می‌کنند.
وی همچنین اذعان داشت: تبدیل دفترچه های درمانی به نسخه های الکترونیکی صرفه جویی چند میلیاردی را به همراه داشت.
مدیر کل تامین اجتماعی قم عنوان کرد: با توجه به نگاه دولت به خانواده و جمعیت، سازمان تامین اجتماعی توجه ویژه‌ای به بیمه زنان خانه‌دار و دانشجویان دارد و هر خانم خانه‌دار ایرانی می‌تواند با پرداخت مبلغی بیمه شود که در این راستا طرح بیمه فراگیر خانواده اجرایی شده است.
عاشوری با اشاره به جزییات طرح بیمه فراگیر خانواده، افزود: در مدل الف شخص می‌تواند ماهیانه با پرداخت ۵۰۰ هزار تومان از خدمات بازنشستگی، مدل ب با پرداخت ۵۸۰ هزار تومان از خدمات بازنشستگی و خدمات فوت و مدل ج با پرداخت ۷۵۰ هزار تومان از خدمات کامل بازنشستگی، فوت، بازماندگی و از کارافتادگی استفاده کند.
وی ادامه داد: امسال در استان قم بیش از ۸۰۰ خانم خانه‌دار و ۳۰۰ دانشجو از طرح بیمه فراگیر خانواده بهره‌مند شدند.
وی با اشاره به اینکه در سال جاری با توجه به شعار سال کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار قرار دارد، بیان کرد: کمک به رونق تولید و جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی، تقسیط بدهی‌های واحدهای تولیدی و توقف استقراض تامین اجتماعی از بانک رفاه از جمله برنامه‌های سال جاری سازمان است.
عاشوری در پایان به اهم مشکلات این اداره کل اشاره و بیان کرد: انباشت مطالبات معوق کارفرمایان که در این خصوص بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان از کارفرمایان طلب داریم، عدم آگاهی مردم از قوانین و مقررات که باعث خسارات زیادی به کارفرمایان و بیمه‌شدگان می‌شود، عدم پرداخت حق بیمه بر اساس دستمزد واقعی که باعث ظلم به کارگران و دست‌اندازی به منابع بیمه می باشد از مشکلاتی است که سازمان با آن‌ها مواجه است.

گفتنی است در پایان این جلسه از برگزیدگان دومین جشنواره رسانه و تامین اجتماعی در قم تجلیل به عمل آمد و زهره نعلبندی خبرنگار جارچی اخبار در قم، یکی از افراد شایسته تقدیر در این جشنواره معرفی و از وی تقدیر شد.