مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به آغاز پایش روزانه از جنگل‌های بلوط استان گفت: تاکنون در خصوص مشاهده پروانه سفید برگ‌خواربلوط در جنگل‌های بلوط استان گزارش موثقی اعلام نشده است.

به گزارش جارچی اخبار، اصغر احمدی روز دوشنبه با تاکید بر اینکه آفات برگ خوار در استان وجود دارد ، افزود: این آفات بیشتر در فصل بهار بروز می کنند  و برای مقابله با این آفات روش هایی از جمله سمپاشی و پایش جنگل‌ها انجام می‌شود.

وی با تاکید بر پایش مستمر جنگل‌های بلوط استان گفت: برای مقابله با آفت جوانه خوار بلوط و پروانه سفید و مبارزه با خشکیدگی در جنگل‌های بلوط زاگرس یک عزم ملی اتفاق افتاده است و در ماه جاری نیز یک جلسه با حضور استانداران ۴استان زاگرس نشین، مدیران منابع طبیعی و آبخیزداری و روسای جهادکشاورزی و وزیر جهادکشاور ی در وزارتخانه برای بررسی علمی و کارشناسی برگزار شد.

احمدی افزود: در این جلسه مقرر شد که از طریق مراکز تحقیقاتی، علمی و دانشگاهی با همکاری دستگاه‌های اجرایی و خرد جمعی نسبت به بررسی موضوع  چاره اندیشی شود و ادارات کل منابع طبیعی و مرکز تحقیقات استانهای زاگرسی در صدد شناسایی مناطق و پایش روزانه عرصه های جنگلی اقدام کنند و چنانچه پروانه سفید در این مناطق مشاهده شد برای سازمان ارسال شود.

وی به فعال شدن کارگره تحقیقاتی با حضور مراکز دانشگاهی و مرکز گیاه پزشکی استان و مرکز تحقیقات اشاره کرد و گفت: این کارگره باید نسبت به شناسی انواع آفات وارده به جنگل‌ها و برخی موارد آفات در مراتع اقدامات لازم انجام دهند تا پس از تهیه گزارش نهایی مراکز، طرح موضوع در هیات دولت توسط وزیر جهاد کشاورزی برای دریافت اعتبارات لازم برای پیشگیری و مقابله با آفات در جنگلهای زاگرس انجام شود.

وی افزود: منابع مالی و امکانات لازم  برای مقابله با آفات بر اساس میزان حضور آفات و وارد شدن خسارت به درختان بلوط در مناطق مختلف پرداخت می شود.

احمدی از مردم و جوامع محلی خواست در صورت مشاهده آفت و پروانه سفید برگ خوار  ،ادارات منابع طبیعی شهرستان را مطلع کنند.

۳۱۱ هزار هکتار وسعت استان پوشش جنگلی است که ۳۰ هزار هکتار از جنگل‌های استان درگیر آفت جوانه خوار بلوط است.

آفات جوانه‌خوار و برگ‌خوار بلوط یکی از مهمترین علت‌های تخریب گونه‌های جنگلی بلوط است که این آفت در مرحله لاروی از جوانه‌ها و برگ‌ها تغذیه و در صورت طغیان درختان را عاری از برگ می‌کند.

آفات در اکوسیستم به ۲ دسته آفات اولیه و ثانویه تبدیل می‌شود که آفت برگ‌خوار، جوانه‌خوار آفت اولیه است و این آفات که تک نسلی هستند و یک بار در سال حاضر می‌شوند و به دلیل اینکه برگ‌خواری شدید دارند با حضور در یک منطقه درختان را عاری از برگ می‌کنند.